Chłodzące dania i napoje: co jeść i pić w upały? [GALERIA PRZEPISÓW]

Chłodzące dania i napoje: co jeść i pić w upały? [GALERIA PRZEPISÓW]

Autor Zdjęcia: Shutterstock

W upały najlepiej jeść dania lekkostrawne i dużo pić 

W upalny dzień szukamy ochłody także w jedzeniu i piciu. Co jeść i pić w upały? Jakie chłodzące dania i napoje wybierać? Radzimy i podpowiadamy. 

Kojące produkty

Wychłodzenie organizmu zapewnia wysokie spożycie nabiału oraz soczystych warzyw i owoców. W upały niezastąpione jest zsiadłe mleko i jego odmiany: kefir i jogurt. A także twarogi. Godne polecenia są ogórki, cukinia, arbuz, melon, pomidory, truskawki, owoce jagodowe. Zamiast tłustych mięs, sięgajmy po drób i ryby oraz jajka. Są lżej strawne. Warto sięgać po przepisy narodów, które na co dzień muszą sobie radzić z upałami. Polecamy przepisy kuchni śródziemnomorskiej i południowoamerykańskiej. 

Nie zapominajmy o przyprawach i ziołach o działaniu orzeźwiającym i wychładzającym, takich jak: mięta, rumianek, prawoślaz, szałwia, tymianek. 

Po pierwsze woda

Po pierwsze i po drugie woda. Stałe uzupełnianie wody to podstawa. Pijemy często małymi łykami w regularnych odstępach. W ten sposób najlepiej nawadniamy nasze ciało. Wodę warto wzbogacić w dodatki warzyw lub owocowych. Takie wody smakowe dostarczają więcej niezbędnych w upały elektrolitów. 

Polecamy przepisy: Nawilżające wody  smakowe    Orzeźwiający napój cytrusowy z ogórkiem i miętą    

Napoje wychładzające

Orzeźwienie w gorący i duszny dzień przyniosą nam także napoje na bazie owoców i ich soków, a także mleka i jego przetworów. Sięgajmy po nie zamiast przekąsek.

Polecamy przepisy: Melonowe smoothie na orzeźwienie   Napój ogórkowy na kefirze   Kawa mrożona

Chłodniki

Chłodnik to staropolska nazwa gęstej zupy na bazie zsiadłego mleka z dużą ilością warzyw lub owoców bogatych w wodę i mikroelementy. Tradycyjne dodatki są  lekkostrawne, jak jajko (wzorcowe białko)  lub gotowane szyjki rakowe (mięsisty odwłok). Chłodnik to rodzaj naturalnego elektrolitu w którym doskonale zbilansowane są sól i cukier, aby lepiej i szybciej nawodnić nasze ciało. Warto sięgać po chłodniki w upalne dni - najlepiej nakarmią i nawodnią.

Wypróbujcie przepisy na: Łatwy chłodnik z ogórków   Chłodnik litewski z jajkiem   Chłodnik z pomidorów

Soczyste sałatki

Nic tak nie ukoi naszego głodu w upalny dzień, jak pożywne, pełne soczystych warzyw i owoców sałatki. Szczególnie wartościowe są pełne mikroelementów ogórki, melony, arbuzy, ale także pomidory oraz truskawki i inne owoce jagodowe. Najlepiej ochłodzą w połączeniu z twarogami i jogurtowymi dressingami.

Polecamy przepisy: Sałata ze śmietaną   Turecka sałatka z pomidorów i papryki   Sałatka z grillowanym arbuzem   

Orzeźwiające przekąski

Wybierajmy zdrowe połączenie pełnych wilgoci warzyw i owoców oraz wychładzającego organizm nabiału.

Polecamy przepisy: Szynka parmeńska z melonem    Pomidory faszerowane twarożkiem     Ogórki faszerowane pastą z tuńczyka

Letnie dania główne

W żar tropików lejący się z nieba najlepiej zaspokoić głód daniami warzywnymi.

Sięgnijcie po przepisy:   Ratatuj - letni obiad    Cukinia z twarożkiem na ciepło   Tarta z cukinią i serem ricotta

Na większy apetyt godne polecenia są lekkie dania z jajek z warzywami.

Polecamy przepisy:   Grecki omlet z pomidorami i serem feta    Omlet z kurkami   Jajka zapiekane w pomidorach

Wielki głód zaspokoją dania z rybami i owocami morza. Najlepiej jeśli zostaną przyrządzone na parze lub grillu.

Wypróbujcie przepisy: Ośmiornica z grilla    Spaghetti z krewetkami    Łosoś na szparagach

Tradycjonalistom polecamy dania z drobiu lub dania z grilla. 

Polecamy przepisy: Szaszłyki z kurczaka   Grillowane nóżki z kurczaka w słodkiej marynacie   Karkówka w plastrach z grilla 

Ocena: 4,2