Ogórki i ich właściwości - co zawiera ogórek, jakie ogórki warto jeść?

2021-06-22 11:39 Anna Szubińska bobik
sezon_na_ogorki_co_zawieraja.jpg
Autor: photos.com Ogórki to warzywo polecane wszystkim na odchudzanie, bo zawierają bardzo mało kalorii, a kiszone to prawdziwa bomba z witaminą C

Ogórki składają się głównie z wody, zawierają niewielkie ilości witamin i minerałów. Jakie więc są właściwości ogórków i kto powinien je jeść? Ogórek to warzywo idealne dla osób dbających o linię, bo jest niskokaloryczny. Do jedzenia poleca się większość odmian ogórków, jednak nie wszystkie rodzaje ogórków nadają się na przetwory. Jakie ogórki jeść na surowo, z których zrobić ogórki kiszone i który rodzaj ogórków będzie najlepszy na konserwowe?

Ogórki - pochodzenie

Popularny w Polsce ogórek to warzywo spokrewnione z dynią, arbuzem, melonem i cukinią. Pochodzi z Azji, ale z powodzeniem uprawiany jest niemal na całym świecie - najlepiej przyjmuje w klimacie umiarkowanym oraz tropikalnym. Największym producentem ogórków na świecie są Chiny, z kolei największymi europejskimi producentami ogórków są Federacja Rosyjska, Ukraina i Hiszpania. Nie brakuje również ogórkowych plantacji na terenie obu Ameryk. W Polce krajowe ogórki dostępne są tylko w sezonie letnim. Polskie ogórki gruntowe uwielbiamy za delikatnie słodki i świeży smak i znakomitą dostępność.

Ogórek szklarniowy, ogórek gruntowy

Standardowo dzielimy ogórki na gruntowe - dostępne w Polsce w sezonie letnim, oraz ogórki szklarniowe, które można kupić przez cały rok. Ogórki nie dzielą się tylko na te krótkie i długie, nazywane również wężowymi. Na świecie ogórki występują aż w ponad pięćdziesięciu różnych odmianach - różniących się kształtem, kolorem i fakturą skórki. Poza długimi ogórkami o cienkiej, gładkiej i ciemnozielonej skórce i krótkimi gruntowymi ogórkami o jaśniejszej zielonej, cieniowanej skórce z charakterystycznymi "kolcami" można spotkać gatunki o owalnym kształcie lub nawet okrągłe wybarwione na biało, żółto a nawet pomarańczowo.

Cudowne ogórki – czy warto je jeść, co z nich zrobić?

Właściwości ogórków

Ogórek powszechnie gości na polskich stołach - od popularnego kiszonego po chłodną mizerię. Choć jest warzywem, to nie zawiera zbyt wielu składników odżywczych. Jest niskokaloryczny i w ponad 95 proc. składa się z wody. Mimo popularności, jaką się cieszy, nie zawiera zbyt wielu witamin czy minerałów. W ogórkach, w niewielkich ilościach, możemy znaleźć jednak witaminy jak A, C, B6 i K oraz śladowe ilości mikroelementów – potasu, fosforu, wapnia i magnezu. Za to jeden niewielki ogórek to prawdziwe bogactwo fitoskłądników - wyodrębniono w nich aż 73 różne związki fenolowe o działaniu przeciwutleniającym i przeciwzapalnym! Większość badań nad fitoskładnikami ogórkowymi skupia się na trzech konkretnych kategoriach: flawonoidach, lignanach i terpenoidach.

Zobacz w galerii przepis na klasyczną mizerię krok po kroku

Które ogórki warto jeść?

Każde! To, które wybierzemy zależy od upodobania. Ale zarówno te długie i grube, jak i te mniejsze i drobniejsze nadają się na letnią mizerię. Jednak do kiszenia stanowczo trzeba wybrać krótkie ogórki gruntowe. Jeśli tylko nie mamy szczegółowych przeciwskazań, to ogórki warto, a wręcz powinno się jadać regularnie. Te świeże są pełne wody i fitoskładników, są także niezłym źródłem witaminy K i molibdenu oraz bardzo dobrym źródłem kwasu pantotenowego. Ponadto świeże ogórki znakomicie gaszą pragnienie, dzięki 95-procentowej zawartości wody. Z kolei ogórki kiszone oraz małosolne, czyli poddane procesowi fermentacji, to prawdziwa kopalnia składników odżywczych. A co jeśli lubisz tylko konserwowe? Też nie zaszkodzą, na pewno od nich nie utyjesz, więc jedz, skoro lubisz.

Sprawdź:

Surówka z zielonego ogórka i awokado: tak pysznej sałatki jeszcze nie jedliście

Słodko-pikantna mizeria z ogórków - orzeźwiająca i łatwa

Zalety ogórków kiszonych

Kiszony ogórek posiada kilka zalet, których brakuje surowym ogórkom. Po pierwsze, w procesie kiszenia wytwarza się bardzo duża ilość witaminy C. Dlatego kiszone są jej bogatym źródłem. Ogórki kiszone wspomagają procesy trawienne. Są wskazane zwłaszcza przy posiłkach złożonych z cięższych potraw. Wszystko dlatego, że kiszone zwiększają produkcję soków trawiennych. Poza tym kiszone ogórki sprawdzają się podczas odchudzania, pomagając odprowadzić z organizmu nadmiar wody. O zbawiennym działaniu soku z ogórków kiszonych na kaca nikomu nie trzeba wspominać. Ale pewnie już mniej osób wie, że kiszone wskazane są dla osób cierpiących na nadciśnienie.

Przepisy jak kisić ogórki

Ogórki kiszone - 10 przykazań jak kisić ogórki [WIDEO]

TOP10 przepisów na kiszenie ogórków na zimę [WIDEO]

Ogórki małosolne: jak zrobić domowe ogórki małosolne?

Ogórki małosolne! Zobacz najlepszy przepis, jak kisić ogórki małosolne

Jak kupować i przechowywać ogórki?

Kupując ogórki warto wybierać egzemplarze jędrne, zaokrąglone na krawędziach,  ich kolor w zależności od rodzaju powinien od jasnozielonego do ciemnozielonego. Unikaj ogórków, które są żółte, opuchnięte, mają zapadnięte miejsca nasiąknięte wodą lub są pomarszczone na końcach. Ogórki są bardzo wrażliwe na wysoką temperaturę, więc warto wybrać się na zakupy tam, gdzie są przechowywane w odpowiednio chłodnym miejscu. Świeże ogórki najlepiej przechowywać w lodówce i zjeść w ciągu 2-3 dni. Jeśli nie wykorzystamy całego ogórka podczas jednego posiłku, resztę należy włożyć do szczelnie zamkniętego pojemnika, aby nie wysychał. Ogórki na przetwory najlepiej kupować u sprawdzonego dostawcy, aby mieć pewność, ze nie są przenawożone. 

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE