Odmiany kapusty - co zrobić z poszczególnych rodzajów kapusty?

2018-09-09 14:25 SzU
Kapusta odmiany
Autor: Shutterstock Kapusta to warzywo bardzo różnorodne

Biała, czerwona, włoska, pekińska, brukselka... odmian kapusty mamy naprawdę wiele. Jest z czego wybierać i... z czego gotować. Czym charakteryzują się poszczególne rodzaje kapusty i co z nich przyrządzać? Sprawdźmy!

Zdrowa, smaczna i niesamowicie różnorodna - to wszystko można powiedzieć o kapuście. Do rodziny kapustnych zalicza się aż 38 gatunków roślin. Pochodza z rejonu Morza Śródziemnomorskiego, ale cenione i uprawiane są na całym świecie. W Polsce niesłabnącym powodzeniem kapusta cieszy się od XIV w. Nic w tym dziwnego. Jedno warzywo - wiele składników odżywczych i wiele zastosowań kulinarnych. Na co przeznaczyć poszczególne rodzaje kapusty?

Kapusta biała

Najpopularniejsza odmiana kapusty w Polsce. Podstawa takich tradycyjnych dań jak bigos, gołąbki i kwaśnica, a także wielu surówek. Jest niskokaloryczna, a jednocześnie, dzięki zawartości błonnika, sycąca. Zasobna w witaminę C, zawiera również witaminę A oraz witaminy z grupy B, a także wapń, żelazo i potas. Odporna, świetnie się przechowuje, znakomita na przetwory. Kiszenie kapusty na zimę to tradycja do tej pory kultywowana w wielu gospodarstwach domowych. 

Co zrobić z białej kapusty - przepisy:

Kiszenie kapusty: jak zrobić domową kiszoną kapustę?

Szybki bigos z białej kapusty

Kapusta zasmażana z pomidorami i pieczarkami

Surówka z białej kapusty: podajemy dobry przepis

Kapuśniak z kapusty białej: tradycyjny i najprostszy

Kapusta czerwona

To kapusta o niewielkich zwartych główkach w charakterystycznym fioletowo-czerwonym kolorze. Znakomita do jedzenia na surowo, na przykład w prostych i smacznych surówkach, ale także po przetworzeniu - na ciepło, jako dodatek do dań mięsnych (popularna w kuchniach regionalnych modra kapusta), również znakomita na bigos. Czerwona kapusta to znakomity miks składników odżywczych - tych charakterystycznych dla warzyw kapustnych (witaminy A, C, K, a także z grupy B, potasu, wapnia, siarki, fosforu i magnezu) oraz antocyjanów - barwników o działaniu antyoksydacyjnym, charakterystycznych dla warzyw czerwonych.

Co zrobić z czerwonej kapusty - przepisy:

Czerwona kapusta duszona z winem i suszonymi owocami

Modra kapusta: jak przyrządzić? Przepis kuchni śląskiej

Surówka z czerwonej kapusty: szybka i smaczna

Kapuśniak z czerwonej kapusty: przepis na wykwitną zupę

Zupa z czerwonej kapusty z sokiem jabłkowym

Kapusta włoska

Jest bardzo ozdobna - jej karbowane, pomarszczone liście mają upiększy szmaragdowy kolor. Poza tym jest smaczna - delikatna i lekko słodkawa, z wyczuwalna teksturą, która urozmaica smak potrawy. Kapusta włoska jest niskokaloryczna. Obfituje w witaminę K (100 g kapusty włoskiej pokrywa dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę w 86 procentach) oraz witaminę C (52% dziennego zapotrzebowania), a także inne witaminy oraz makro- i mikroelementy. Nie zawiera tłuszczu ani cholesterolu, za to może poszczycić się zawartością błonnika oraz związków wspierających organizm w przeciwdziałaniu wielu chorobom, m.in. nowotworom, chorobom serca i artretyzmowi.

Co zrobić z włoskiej kapusty - przepisy:

Zupa z kapusty włoskiej - sprawdzony przepis

Napój z kapusty włoskiej: przepis na zdrowy, zielony koktajl

Kapuśniak z kapusty włoskiej - z boczniakami i papryką

Śródziemnomorskie gołąbki z tuńczykiem i suszonymi pomidorami

Kotlety z włoskiej kapusty: jak zrobić?

Kapusta pekińska

Znakomita odmiana kapusty - zwłaszcza do surówek. Jeśli chcemy ją poddać obróbce termicznej - nie powinna ona trwać dłużej niż kilka minut. Jest łagodna w smaku i ma delikatne, lekko pokarbowane liści. Główkę ma wydłużona, a liści układają się luźno jeden na drugim. Najpopularniejsza jest jasno zielona kapusta pekińska, ale w sklepach dostępne są również odmiany czerwone i czerwono-zielonkawe. Spośród innych rodzajów kapusty wyróżnia ją bardzo bardzo wysoka zawartość witamin A i C oraz potasu.

Co zrobić z kapusty pekińskiej - przepisy:

Sałatka z kurczaka i kapusty pekińskiej z limonkowym winegretem

Gołąbki drobiowe z kapustą pekińską [przepis]

Jak zrobić kimchi? Przepis na kapustę po koreańsku

Kiszona kapusta pekińska: zdrowa żywność fermentowana

Kapusta pekińska z curry na ciepło

Kapusta pak-choi

Kapusta pak -choi nazywana jest również kapustą chińską lub bok-choi. To odmiana kapusty szczególnie lubiana w Azji, od niedawna dostępna również w Polsce. Składa się ze średniej wielkości, gładkich wydłużonych liści w kolorze zielonym z białymi końcówkami. Zarówno biała, jak i zielona część liści jest jadalna, ale warto pamiętać, ze im one są mniejsze, tym smaczniejsze. Tę odmianę kapusty charakteryzuje wysoka zawartość witamin z grupy B oraz witaminy C i żelaza. Sprawdza się jako składnik zup, a także dodatek do dan mięsnych i rybnych.

Co zrobić z kapusty pak-choi - przepisy:

Duszona kapusta pak choi z sezamem

Kapusta pak choi na ciepło z jajkiem i wędzonym łososiem

Grzybowy farsz do chińskich pierożków z sosem z masła orzechowego

Kapusta pak choi smażona na chrupko z migdałami

Zupa z kapusty pak choi

Brukselka

Brukselka to witaminowa królowa kapust. Malutkie główki zawierają witaminy A, B1, B2, B5, B6, C, E, H i K. Jest bogatym źródłem kwasu foliowego i potasu. Nadaje się do gotowania, pieczenia, duszenia, można ją dodawać do zup. Ma charakterystyczny smak, który jedni uwielbiają, inni nie znoszą. Najlepiej smakuje po przemrożeniu, dlatego jej zbiory przypadają zazwyczaj po pierwszych przymrozkach.

Co zrobić z brukselki - przepisy:

Surówka z brukselki: rewelacyjny przepis na brukselkę na surowo

Brukselka z kurczakiem po prowansalsku

Brukselka z orzechami i żurawiną: sprawdzony przepis

Brukselka pod beszamelem

Pieczona brukselka z roszponką, orzechami laskowymi i tartym parmezanem

 

Jarmuż

To jedna z najstarszych odmian kapusty - o niebanalnych właściwościach prozdrowotnych. Ze względu da wysoką zawartość składników odżywczych (witaminy, minerały, błonnik, polifenole i związki siarki) jarmuż zaliczany do superżywności. Ma ciemnozielone, mocno karbowane liście o wydłużonym kształcie. W smaku przypomina nieco kapustę i brokuły. Można przygotowywać z niego cieple dodatki do mięs lub jeść na surowo w postaci sałatek. Jest bardzo dobrą bazą do zielonych koktajli. Świetną i zdrową przekąską są natomiast chipsy z jarmużu. Aby nie tracił swoich właściwości obróbka termiczna powinna trwać jak najkrócej. 3-4 min na parze lub w niewielkiej ilości wody w zupełności wystarczy.

Co zrobić z jarmużu - przepisy:

Jarmuż w cieście piwnym: przepis na przekąskę z jarmużu

Kasza z jarmużem - przepis na szybki i zdrowy obiad

Duszony jarmuż - pyszny ciepły dodatek do obiadu

Sok odchudzający na bazie jarmużu - jak zrobić?

Chipsy domowe z jarmużu - prosty przepis

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE