Orzechy laskowe: właściwości, jak kupować i przechowywać?

Orzechy laskowe: właściwości, jak kupować i przechowywać?

Autor Zdjęcia: thinkstockphotos.com

Orzechy laskowe to źródło wielu dobroczynnych dla człowieka substancji

Orzechy laskowe to rodzime, chyba ciut niedoceniane orzechy. Niesłusznie, bo orzechy laskowe, oprócz wspaniałego smaku mają doskonałe wartości odżywcze, stanowią też świetny surowiec kulinarny. Co warto wiedzieć o orzechach laskowych?

Orzechy laskowe: właściwości

Orzechy laskowe, podobnie jak pozostałe orzechy, choć kaloryczne i tłuste, są bardzo zdrowe. Tłuszcze w orzechach to nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), zwłaszcza jednonienasycone, które wspomagają walkę ze zbędnymi kilogramami. Dlatego jedzenie orzechów - paradoksalnie - nie powoduje przybierania na wadze ( o ile nie zjadamy ich w ogromnych ilościach, jako dodatki do posiłku, zamiast posiłku  - a nie oprócz!).

Orzechy laskowe zawierają więcej witaminy E (15.03 mg/100 g)niż inne rodzaje orzechów. Witamina E, zwana witaminą młodości, rozpuszcza się w tłuszczach i dopiero w tej postaci może zostać wchłonięta. W orzechach laskowych znajdziemy też sporo witamin z grupy B (zwłaszcza niacynę, czyli witaminę B3 - w ilości 1.800 mg/100 g), które wzmacniają nerwy, potasu, który obniża ciśnienie, oraz wapnia i fosforu - pierwiastków, które odpowiadają za mocne kości i zęby. Magnez (163 mg/100g) zawarty w orzechach laskowych także korzystanie wpływa na układ nerwowy.

Orzechy laskowe są bogate w argininę - aminokwas, którego działanie powoduje zwiększenie światła naczyń krwionośnych poprzez rozluźnienie ich mięśni gładkich. Dlatego ich spożywanie może być korzystne w profilaktyce chorób sercowo- naczyniowych

Niski indeks glikemiczny orzechów laskowych (15) powoduje, że są one bezpiecznym pokarmem dla cukrzyków.

Orzechy laskowe - zastosowanie w kuchni

Orzechy laskowe często są składnikiem sałatek, dodatkiem do mięs czy makaronów. Ze względu na swój delikatny słodkawy smak, dobrze komponują się z potrawami słodkimi oraz słono-pikantnymi. Stanowią sprawdzony składnik wielu ciast - zwłaszcza tych przygotowywanych na święta Bożego Narodzenia. Z makiem oraz pszenicą tworzą jedną z wigilijnych potraw - kutię. Z orzechów laskowych produkuje się rownież masło orzechowe, dodaje się je do czekolady i chałwy chałwę. Jednak najzdrowiej jest jeść je nieprzetworzone.

Z orzechów laskowych produkuje się też olej. Należy pamiętać, żeby spożywać go tylko na zimno, a po otwarciu przechowywać w temperaturze pokojowej nie dłużej niż 2 miesiące.

 Z orzechów laskowych można zrobić też pyszną i leczniczą nalewkę, zwaną leszczynówką.

Orzechy laskowe: kupowanie i przechowywanie

Orzechy laskowe można zbierać np. w lasach mieszanych, w których często krzewy leszczy stanowią sporą część drzewostanu. Orzechy laskowe zbiera się z ziemi, nie zrywa z drzewa. Wtedy jest gwarancja, że są dojrzałe. Podobnie zresztą zbiera się orzechy włoskie. Owoce leszczyny dojrzewają od września do października.

Gdy kupujesz orzechy laskowe - wybieraj raczej te w łupinach, które chronią orzechy przed ciepłem, powietrzem, światłem i wilgocią, dzięki czemu spowalnia się szkodliwy dla nich proces utleniania i jełczenia, na co tłuste orzechy wszelkiego rodzaju są bardzo podatne, z powodu sporej zawartości tłuszczu. Rozłupuj je tuż przed spożyciem.

Jeśli kupujesz orzechy łuskane, wybierz raczej paczkowane, a nie sprzedawane na wagę, luzem. Łuskane orzechy należy przechowywać w ciemnych nieplastikowych pojemnikach, ponieważ pod wpływem ciepła i światła dość szybko jełczeją. Przed spożyciem orzechów warto je powąchać. Zapach stęchlizny może oznaczać, że zostały zaatakowane przez pleśń.