Imbir - właściwości zdrowotne i zastosowanie w kuchni

Imbir - właściwości zdrowotne i zastosowanie w kuchni

Autor Zdjęcia: Shutterstock

Imbir ma liczne właściwości zdrowotne.

Aromatyczny, świeży i pikantny imbir jest bardzo charakterystyczną rośliną. Kto raz go spróbuje, nie pomyli go z inną przyprawą. I zazwyczaj jest tak, że albo się go lubi, albo unika. Warto otworzyć się na jego oryginalny smak, bo idą za nim cenne walory prozdrowotne. Jakie właściwości ma imbir i dlaczego warto go jadać?

Imbir pochodzi z Azji Południowo-Wschodniej, ale jest znany od tysiącleci w wielu rejonach na całym świecie. Wspominają o nim już starożytne pisma chińskie, indyjskie i bliskowschodnie. Imbir lekarski od dawna jest ceniony za swoje właściwości aromatyczne, kulinarne i lecznicze.

Skąd pochodzi imbir?

Starożytni Rzymianie sprowadzili imbir z Chin prawie dwa tysiące lat temu. Jego popularność szybko rozprzestrzeniła się w rejonie Morza Śródziemnego. W średniowieczu stał się popularny w całej Europie, chociaż była to bardzo kosztowna przyprawa. Hiszpańscy odkrywcy wprowadzili go do Indii Zachodnich, Meksyku i Ameryki Południowej. W XVI wieku z terenów tych eksportowano cenne zioło z powrotem do Europy. Obecnie głównymi producentami imbiru są Jamajka, Indie, Fidżi, Indonezja i Australia.

Imbir przyprawowy to podziemne kłącze rośliny imbiru, znanej botanicznie jako Zingiber officinale. Miąższ kłącza imbiru może być żółty, biały lub czerwony. Ma jędrną, ale prążkowaną konsystencję. Kłącze pokryte jest brązowawą skórą, która może być gruba lub cienka. Uzależnione jest to od tego, czy roślina została zebrana, gdy była dojrzała, czy młoda.

Imbir — właściwości

Leczniczym surowcem jest kłącze imbiru. Jada się go na surowo, a także w postaci proszku, kapsułek, wyciągów lub nalewek. Swój intensywny aromat roślina zawdzięcza składnikom eterycznym. Natomiast za palący, lekko gorzki smak odpowiadają substancje żywicowe. Kłącze imbiru jest też bogate w fenole, skrobię, kwasy tłuszczowe i enzymy. Wszystkie te składniki mają lecznicze właściwości. W medycynie imbir uważany jest za doskonałą substancję, która sprzyja eliminacji gazów jelitowych. Wykazuje działanie rozluźniające i łagodzące podrażnienia układu pokarmowego. Poza tym jest niskokaloryczny i ma niewielki indeks glikemiczny.

  • Ułatwia trawienie — pobudza wydzielanie enzymów trawiennych, neutralizuje kwasy żołądkowe, działa żółciopędne i rozkurczowo, leczy wzdęcia.

  • Zapobiega nudnościom — nie tylko tym związanym z chorobą lokomocyjną. Przeciwdziała też wymiotom po narkozie i chemioterapii. Badania potwierdziły, że 2 kapsułki sproszkowanego korzenia imbiru zwalczają skuteczniej chorobę lokomocyjną niż dawka aviomarinu.

  • Podczas przeziębienie — pomaga przy kaszlu, katarze, nieżytach gardła i oskrzeli.

  • Łagodzi bóle głowy — nawet te migrenowe. Regularnie stosowany zmniejsza częstość i ilość ataków.

  • Uśmierza bóle mięśniowe — wystarczy wetrzeć w obolałe mięśnie kilka kropel olejku imbirowego.

  • Działa przeciwzapalnie, co szczególnie docenią osoby chorujące na reumatyzm.

  • Działa antyseptycznie — neutralizuje nieświeży zapach w buzi.

  • Poprawia koncentrację, bo poprawia ukrwienie mózgu.

  • Reguluje krążenie krwi — a tym samym wzmaga erekcję, imbir uważany był od wieków za naturalny afrodyzjak.

  • Ma działanie przeciwzakrzepowe, podobnie jak inne ostre przyprawy, działa jak aspiryna.

  • Zmniejsza zlepianie płytek krwi — chroni więc przed tworzeniem zakrzepów, polecany jest osobom z podwyższonym cholesterolem.

tip dnia

Imbir na przeziębienie

Łyżkę utartego świeżego imbiru wrzucamy do gotującej się wody (ok. 1 litr), gotujemy 10 minut bez przykrycia. Jeśli lubimy, możemy dodać parę goździków i szczyptę cynamonu. Po ugotowaniu dodajemy sok z cytryny, łyżkę miodu i cukru.

Imbir w proszku

Najzdrowsze jest świeże kłącze, jednak jego wersja wysuszona i sproszkowana również jest bogata w substancje odżywcze. Warto wiec zaopatrzyć się w dobrej jakości imbir w proszku, który zawsze będzie pod ręką.

Kuchenne sztuczki z imbirem w roli głównej:

  • dodaj imbir do mleka migdałowego z kurkumą, aby podkręcić smak i działanie złotego mleka;

  • zrób pyszną lemoniadę — wystarczy połączyć starty imbir, sok cytrynowy, miód i wodę;

  • dodawaj imbir do potraw na bazie ryżu;

  • połącz imbir, sos sojowy, oliwę z oliwek i czosnek, aby stworzyć wspaniały sos sałatkowy;

  • dodaj imbir i sok pomarańczowy do puree ze słodkich ziemniaków.

Kupowanie imbiru

Świeży korzeń imbiru można kupić w marketach i sklepach warzywnych. Przed zakupem upewnij się, że jest jędrny, gładki i pozbawiony pleśni. Imbir jest ogólnie dostępny w dwóch formach, zarówno młodych, jak i dojrzałych. Dojrzały imbir, bardziej rozpowszechniony, ma twardą skórę, która wymaga obierania. Młody imbir, zwykle dostępny tylko na rynkach azjatyckich, nie musi być obrany.

Obieranie imbiru: jak obrać imbir?

Suszony imbir dostępny jest w większości sklepów spożywczych. Kupując go, zwróć uwagę, czy opakowanie nie zostało uszkodzone, gdyż wtedy może być zwietrzały. Imbir jest również dostępny w kilku innych formach. Znakomicie smakuje na przykład imbir kandyzowany oraz imbir marynowany.

Przechowywanie imbiru

Świeży imbir może być przechowywany w lodówce nawet przez trzy tygodnie, jeśli pozostanie nieobrany. Po zamrożeniu można go przechowywać do sześciu miesięcy. Z kolei imbir w proszku należy przechowywać w szczelnie zamkniętym szklanym pojemniku. Najlepiej w chłodnym, ciemnym i suchym miejscu. Alternatywnie można przechowywać go w lodówce, będzie wtedy dłużej przydatny do spożycia — około jednego roku.

Polecamy:

Kurczak z imbirem i kurkumą: pomysł na rozgrzewający obiad

Makaron z sosem pomidorowo-imbirowym

Imbir marynowany - jak zrobić go samodzielnie w domu?

Zupa rybna z imbirem: przepis z diety Montignaca

Tort bezowy z imbirem: sprawdzony przepis

tip dnia

Imbir na nudności

Łagodzi mdłości i działa przeciwwymiotnie, ważne jednak, by był to świeży imbir. 3 plasterki imbiru zalewamy filiżanką wrzątku lub wrzucamy do zwykłej herbaty. Pijemy, gdy nieco przestygnie.

Ocena: 4,3