Śledzie - wartości odżywcze. Dlaczego trzeba jeść śledzie?

Śledzie - wartości odżywcze

Autor Zdjęcia: thinkstockphotos.com

Śledzie to prawdziwa skarbnica substancji odżywczych korzystnych dla zdrowia człowieka.

Gdyby śledzi nie było tak dużo i nie były w porównaniu z innymi rybami tak tanie, zapewne byłyby traktowane inaczej. Dzisiaj o śledziach myślimy najczęściej przy okazji świąt, kojarzą się też z zakąską do mocnych alkoholi. Szkoda, bo śledzie to naprawdę wykwintna ryba, godna królewskich stołów. Warto jeść częściej śledzie dla ich czysto przyjemnego smaku. 

Proponujemy przepisy z królem śledziem w roli głównej:

Śledzie w olejuŚledzie z mleczem według Magdy GesslerŚledzie w marynacie korzennejŚledzie w śmietanie

Śledź na stole biedaka i króla

Śledzie od stuleci gościły na stołach, bo rzeczywiście było ich bardzo dużo. A jak dużo, to i tanio, dlatego śledzie przede wszystkim trafiały do kuchni najbiedniejszych i dostarczały niezwykle cennych składników odżywczych. Połowy śledzi stały się też ważnym czynnikiem ekonomicznym. Bogacili się na nich Skandynawowie, Anglicy i Holendrzy, mówiło się nawet kiedyś, że Amsterdam wybudowano na ościach ze śledzi. Polska, jako kraj nadbałtycki, też zawsze była w śledzia bogata.

Obecność śledzi w menu sprawiła, że zaczęto wymyślać coraz bardziej wyrafinowane sposoby ich przyrządzania. I tak trafiły nawet na królewskie stoły. Jednak poza smakowymi walorami potraw ze śledziem w roli głównej, nie wolno zapominać o wartościach odżywczych tej ryby.

 

Zobacz również:

Jak rozpoznać dobrego śledzia?

Jakie są gatunki/rodzaje śledzia? Jaki śledź do czego?

Świeży śledź: jak rozpoznać, czy jest rzeczywiście świeży?

 

Śledź wartości odżywcze

Śledzie mają bardzo delikatne i smaczne mięso, które zawiera dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych (popularnych dzisiaj kwasów omega-3), czyli tych dobrych, obniżających stężenie cholesterolu we krwi i poprawiających ciśnienie tętnicze.

Stwierdzono w nich również duże ilości dobrze przyswajanych witamin A (wzmacnia skórę, włosy i paznokcie, działa przeciwnowotworowo), D (wzmacnia kości) oraz witamin z grupy B – B1, B2, B6 i B12 (maja wpływ na układ nerwowy).

Śledzie są też bogatym źródłem jodu (reguluje hormon tarczycy), wapnia (składnik kości) i żelaza (zapobiega anemii). Wśród pozostałych w śledziu składników mineralnych wykryto jeszcze fosfor, magnez, fluor, siarkę, potas i mangan.

Śledź jest też bardzo dobrym dostawcą białka – w 100 g mięsa znajduje się go prawie 17 g. To są wszystko składniki tak zwanego zdrowego odżywiania. I chociaż śledzie zaliczają się do ryb tłustych, można je włączyć do diety odchudzającej, gdyż obecny w mięsie potas pomaga usuwać z organizmu nadmiar wody, a dobre kwasy tłuszczowe wspomagają przemianę materii.

I naprawdę, śledzia można przyrządzać na setki sposobów, a nie tylko w octowej marynacie czy w oleju z cebulą. Szukajcie zatem ciekawych przepisów (np. śledź po grecku, francusku, egipsku, libańsku, żydowsku, turecku, skandynawsku, szwedzku, fińsku, duńsku, norwesku, kujawsku, wileńsku, śląsku, wrocławsku), a śledź nigdy wam się nie znudzi. Tym bardziej, że nie wiadomo, jak długo jeszcze będzie on rybą łowną, a nie pod ochroną.

Sprawdź także: Moczenie śledzi: jak namoczyć śledzie?

Ocena: 4,2