Groszek cukrowy: właściwości, wartości odżywcze i kalorie groszku cukrowego

Groszek cukrowy: właściwości, wartości odżywcze i kalorie groszku cukrowego

Autor Zdjęcia: Shutterstock

Groszek cukrowy to pyszna przekąska.

Groszek cukrowy to niezwykle smaczne warzywo. Jedyny rodzaj groszku, który można jeść na surowo razem ze strączkiem. Groszek cukrowy - niegdyś przysmak królewskich stołów, dzisiaj ulubieniec szefów kuchni - dodaje potrawom chrupkości i soczystości. Doskonały również jako samodzielna przekąska. 

Groszek cukrowy jest dostępny już od końca maja. 

Groszek cukrowy najlepszy jest na surowo. Można go jeść w całości razem z chrupiącym strączkiem pełnym wartości odżywczych. Słodkawy, chrupki i soczysty jest po prostu pyszny. 

Polecamy przepis: Sałatka z rukoli, groszku cukrowego, owoców jagodowych i świeżych listków mięty

Można również groszek cukrowy krótko gotować lub smażyć, co w niczym nie ujmuje mu walorów smakowych.

Historia groszku

Zielony groszek uprawiano w Chinach i w Indiach już 10 tysięcy lat temu. Do Europy groszek cukrowy trafił w Średniowieczu. Od razu podbił podniebienia królów i książąt. Król Ludwik XIV był wielkim smakoszem zielonego groszku.

Polecamy przepis: Letni chłodnik z zielonego groszku

Wartość odżywcza groszku

Szklanka groszku cukrowego ma tylko 35 kalorii, co stanowi 2 g białka, 0,2 g tłuszczu, 3 g naturalnego cukru i 2 g błonnika, który pozwala na długo utrzymać poczucie sytości. Groszek jest tylko cukrowy z nazwy, bo jak widać zawiera nie wiele cukru. Dlatego polecany jest jako przekąska wszystkim tym, którzy dbają o swoje ciało.

Własności zielonego groszku

W szklance groszku cukrowego znajduje się aż 50 miligramów witaminy C, co daje więcej niż połowę zalecanej dziennej dawki tego przeciwutleniacza. Groszek cukrowy jest również bogatym źródłem witamin z grupy B, dostarczając naszemu organizmowi niemal połowę dawki niacyny i jedną dziesiątą folianów, których potrzebujemy każdego dnia. W groszku znajdziemy również witaminę K wspierającą wchłanianie wapnia do naszych kości.

Groszek cukrowy dostarcza w niewielkich ilościach żelazo, magnez, fosfor i potas. 

Zawarta w groszku luteina chroni nasze oczy przed zmęczeniem oraz przeciwdziała rozwojowi takich chorób, jak zwyrodnienie plamki żółtej, czy katarakta. Z tego powodu groszek cukrowy powinien się znaleźć w diecie zawodowych kierowców oraz osób pracujących na komputerze. 

Polecamy przepis: Tarta z zielonym groszkiem

Przechowywanie groszku cukrowego

Cukrowy groszek jest bogaty w antyoksydanty, jednak ich zawartość uzależniona jest od sposobu przechowywania. Najlepiej kupić świeży groszek i zjeść go tego samego dnia. W ten sposób zminimalizujemy straty cennych dla organizmu składników odżywczych. Jeśli jednak nie jest to możliwe, groszek cukrowy należy przechowywać w lodówce w szczelnym pudełku wyłożonym wilgotnym ręcznikiem kuchennym. Aby zminimalizować straty cennych dla zdrowia składników, należy kupić świeży groszek i zjeść go jeszcze tego samego dnia.

Polecamy przepis: Zupa krem z zielonego groszku z warzywami korzeniowymi

Zastosowanie kulinarne groszku

Groszek cukrowy to wdzięczne warzywo. Przed użyciem wystarczy dokładnie umyć strączki, a następnie obciąć końcówki i pozbawić je grubych włókien. Groszek jest również doskonały ugotowany na miękko albo al dente i podany z masłem i świeżą miętą. W celu zachowania zielonego koloru wystarczy w trakcie gotowania dodać do wody nieco kwasku cytrynowego lub gorący groszek raptownie schłodzić. 

Groszek cukrowy najlepiej jednak smakuje na surowo. 

Ocena: 4