Właściwości brzoskwiń: dlaczego warto jeść brzoskwinie?

Właściwości brzoskwiń: dlaczego warto jeść brzoskwinie?

Autor Zdjęcia: Shutterstock

Rozkoszne w smaku brzoskwinie mają mnóstwo wartości odżywczych

Brzoskwinie to jedne z najsmaczniejszych owoców okresu letniego. Słodkie, soczyste, o pięknym kolorze. Kuszą smakiem i zapachem, budzą przyjemne skojarzenia z ciepłym latem, wakacjami i promieniami słońca. Co więcej, są także niezwykle zdrowe. Dlaczego warto je jeść? Jakie właściwości mają brzoskwinie? Dowiedz się wszystkiego o właściwościach zdrowotnych brzoskwiń!

Brzoskwinie to jedne z najzdrowszym owoców! Są pełne witamin i ważnych składników mineralnych, które znakomicie wpływają na organizm. Do tego są smaczne, soczyste i tanie, a co więcej - jeśli mamy ogród, sami możemy pokusić się o posadzenie kilku drzewek i jedzenie własnych brzoskwiń.

Brzoskwinia - co to za roślina?

Brzoskwinie to niewielkie drzewka owocowe, których ojczyzną są Chiny. Stamtąd jedwabnym szlakiem przywędrowały do Europy, a następie do Ameryki. Owocują latem - zazwyczaj pomiędzy majem, a sierpniem. W zależności od odmiany owoce mogą się różnić kolorem, wielkością i kształtem.

Odmiany brzoskwiń

Najpopularniejsze w Polsce są brzoskwinie zwyczajne, których odmiany z powodzeniem są uprawiane również w Polsce. Od kilku lat pokochaliśmy brzoskwinie płaskie. Od niedawana doceniamy także brzoskwinie białe.

  • brzoskwinia zwyczajna - w zależności od odmiany ma niewielkie, średnie lub nawet duże (wielkości piłeczki tenisowej) owoce. Soczysty, słodki pomarańczowy miąższ okrywa pomarańczowo-czerwona skórka pokryta delikatnym meszkiem.

  • brzoskwinia płaska - znana również jako ufo, paraguayo lub ciasteczko. Ma spłaszczone, okrągłe owoce o barwie żółtokremowej z czerwonymi rumieńcami. Miąższ ma bardziej chrupki niż brzoskwinia zwyczajna.

  • brzoskwinia biała - spore, kuliste owoce tej brzoskwini mają jasnokremowy miąższ i skórkę. Są mniej słodkie od brzoskwiń zwyczajnych, ale za to soczyste i chrupkie.

Właściwości brzoskwiń

Brzoskwinie warto jeść ze skórką, bo to tuż pod nią skrywa się największa ilość drogocennych składników, takich jak m.in.: witamina C, witamina E, witaminy z grupy B, potas, fosfor, kwas foliowy, magnez, żelazo, wapń, bor, selen.

Brzoskwinie są dobre na niemal wszystko. Chronią przed anemią, pobudzając produkcję czerwonych krwinek. Są więc polecane kobietom w ciąży oraz wegetarianom. Jadane regularnie oczyszczają organizm z toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii, co jest ważne dla chorych na reumatyzm i nerki. Nie zawierają tłuszczu i sodu, więc warto je polecić osobom z nadciśnieniem i wysokim poziomem cholesterolu. Brzoskwinie mają też właściwości tonizujące i odświeżające, dzięki czemu zmęczona skóra staje się jędrna i rześka. Te owoce zawierają ponadto cenny beta-karoten.

Witaminy z grupy B, których też sporo jest w brzoskwiniach, działają kojąco i relaksująco, także po ciężkim dniu brzoskwinia jest jak najbardziej wskazana. Niacytyna obecna w owocu zapewnia bowiem produkcję serotoniny, czyli hormonu szczęścia! Niedobory niacytyny powodują apatię, ogólne znużenie i nerwowość. Z kolei sole mineralne są bardzo istotnym elementem prawidłowego funkcjonowania organizmu. Szczególnie latem, gdy tracimy je, nadmiernie się pocąc.

Przy jakich chorobach warto jeść brzoskwinie?

Brzoskwinie chronią przed anemią, pomagają na zaparcia. Są dobre dla osób z wysokim poziomem cholesterolu. To też bardzo wskazany owoc dla dzieci, osób starszych, chorych, cukrzyków, odchudzających się i kobiet.

Owoce brzoskwiń, z uwagi na działanie zasadotwórcze i moczopędne, stosowane są przy chorobach reumatycznych oraz schorzeniach układu moczowego. Pobudzają żołądek do wydzielania soku trawiennego, co aktywuje procesy trawienne. W swoim miąższu i pestce brzoskwinia zawiera bor, czyli pierwiastek odpowiedzialny za produkcję estrogenu i chroniący przed osteoporozą.

Ostatnie badania dowodzą, że w owocach istnieje dodatkowy czynnik wspomagający walkę z kancerogenami. Brzoskwinie mogą także hamować rozwój nowotworu w obrębie jamy ustnej - zawarty w nich beta-karoten stanowi blokadę dla rozwoju komórek nowotworowych, chroni błony śluzowe, wzmacnia naturalną ochronę skóry przed promieniowaniem słonecznym, rewitalizuje skórę i odświeża jej koloryt. Brzoskwinie dobre są też dla osób odchudzających się. Soczysty owoc zawiera w sobie duże ilości błonnika, a 100 g brzoskwini to jedynie ok. 40 kcal. Dodatkowo brzoskwinia jest lekkostrawna (nawet skórka).

Dzięki bogactwu witamin i minerałów brzoskwinie znakomicie wpływają na cały organizm, a szczególnie skórę - owoc ten wykorzystywany jest do produkcji kosmetyków

Kupowanie i przechowywanie brzoskwiń

Brzoskwinie są dostępne przez cały rok, jednak sezon na świeże owoce trwa od maja do października. W sklepach warto wybierać świeże okazy, o intensywnych kolorach z białawym nalotem, a unikać bardzo miękkich i uszkodzonych. Dojrzałe owoce poddają się delikatnemu naciskowi i mają słodki aromat.

Nieco twarde, ale dojrzałe owoce można przechowywać w temperaturze pokojowej do czasu pełnej dojrzałości. Proces dojrzewania można przyspieszyć stosując etylen (podobnie jak w przypadku dojrzewania bananów). Przechowywanie w papierowej torbie powoduje koncentrację tego gazu i przyspiesza proces. Dojrzałe owoce można przechowywać w lodówce, ale najlepiej przed spożyciem doprowadzić je do temperatury pokojowej, aby cieszyć się ich bogatym smakiem.

Zastosowania kulinarne brzoskwiń

Brzoskwinie to znakomity dodatek do ciast i deserów, na surowo świetnie sprawdzają się też w koktajlach i sałatkach. Można z nich także przygotować pyszne sosy do mięs i przetwory: soki, dżemy, konfitury i nalewki.

Polecamy:

Brzoskwinie z migdałami: przepis na zdrowy, prosty deser

Obłędne knedle serowe z brzoskwiniami

Jednak w sezonie najlepiej jadać brzoskwinie na surowo i ze skórką. Jeśli jednak musisz je obrać to znamy prosty trik. Brzoskwinie można sparzyć tak jak pomidory. Wystarczy zalać je na chwilkę wrzątkiem, po czym natychmiast schłodzić w zimnej wodzie, po czym odcedzić i zdjąć skórkę. Warto pamiętać, że brzoskwinie po obraniu lub pokrojeniu ciemnieją, aby temu zapobiec wystarczy skropić je sokiem z cytryny lub zanurzyć w wodzie z jego dodatkiem.

Ocena: 4,3