Jakie ryby kupić na Wigilię?

Jakie ryby kupić na Wigilię?

Autor Zdjęcia: Shutterstock

Wybierając rybę na świąteczny stół, nie dokonuj przypadkowego wyboru

Jakie ryby kupić na Wigilię? Na jakie gatunki, poza tradycyjnym śledziem, karpiem czy dorszem, warto jeszcze zwrócić uwagę? Oto przygotowane przez nas wskazówki.

Przygotowując świąteczna kolację, trudno nie zadać sobie pytania, czy i w tym roku ma świątecznym stole ma się pojawić karp. Może nastała pora na zmianę w bożonarodzeniowym menu? Jest z czego wybierać.

Panga, tilapia - ryzykowny wybór

Panga i tilapia to ryby słodkowodne, chude, o małej zawartości białka i znikomej ilości kwasów omega-3 oraz witamin A, E i D. Problem w tym, że do Polski trafiają głównie ryby pochodzące z wietnamskich (panga) i chińskich (tilapia) hodowli, i to one budzą zastrzeżenia. Złe warunki chowu (duże zagęszczenie w często zanieczyszczonych akwenach), stosowanie antybiotyków, środków bakteriobójczych, hormonów i pasz z rybiego tłuszczu, w którym gromadzą się toksyny, i niewielka wartość odżywcza przemawiają za tym, żeby jeść je z umiarem, wybierając małe sztuki.

Wypróbuj przepis: Ryba z pieczarkami w sosie śmietanowym: sprawdzony przepis

Ryba maślana: zdrowa, ale nie dla każdego

Ryba maślana to określenie handlowe kilku gatunków ryb morskich (rudderfish, escolar, oilfish). Jest bardzo tłusta, bogata w białko oraz witaminy A, E i D (wielokrotnie ich więcej niż w rybach bałtyckich). Niestety, zawiera też dużo kwasu oleinowego – składnika niestrawnych i nieprzyswajalnych przez człowieka estrów woskowych. Osoby, które jadają tę rybę regularnie, mogą mieć bóle brzucha, wymioty i biegunkę – ich jelita wyściela bowiem nieprzyswajalny tłuszcz. Uwaga! Ryby maślanej nie zaleca się dzieciom, osobom starszym i kobietom w ciąży.

Łosoś:lepszy dziki niż hodowlany, lepszy atlantycki niż bałtycki

Łosoś to jedna z najtłustszych ryb – zawiera aż 4,79 g w 100 g części jadalnej wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (ponad 30 razy więcej niż dorsz), dużo witamin A, D, E i B, jodu i potasu. Najlepsze są łososie wolno żyjące – pacyficzne i atlantyckie. Na naszym rynku dominuje jednak hodowlany łosoś norweski (różowe mięso), który zawiera więcej związków szkodliwych niż dziko żyjący, jednak poziom zanieczyszczeń sprzedawanych u nas łososi hodowlanych jest dużo niższy, niż przewidują normy. Uwaga! Więcej szkodliwych związków ma łosoś bałtycki.

Wypróbuj przepis: Łosoś z kremem chrzanowym

Tuńczyk - biały zdrowszy od czerwonego

Tuńczyk to tłusta ryba morska, ma 0,83 g kwasów omega-3 w 100 g. Najsmaczniejszy jest tuńczyk biały, czerwony może mieć więcej metali ciężkich i dioksyn z uwagi na długość życia ryby. Konserwy zwykle zawierają mięso czerwone. Dlatego jak najrzadziej powinny je jeść kobiety w ciąży i dzieci.

Sałatka z tuńczyka i fasoli: przepis

Pstrągi: zdrowe, smaczne i bezpieczne dla każdego

Dziki pstrąg żyje w rzekach i strumieniach górskich. Ale najłatwiej dostępny jest pstrąg tęczowy, hodowany w gospodarstwach rybackich. Ma smaczne, chude mięso i zawiera najwięcej spośród ryb słodkowodnych kwasów omega-3. Jest rybą wymagającą czystej, napowietrzonej i płynącej wody, więc hoduje się go w idealnie czystych warunkach, dzięki czemu pstrągi są zdrowe. Uwaga! Najlepiej wybierać ryby niezbyt duże.

Wypróbuj przepis: Pstrąg po portugalsku: przepis na święta i nie tylko

Karp: zawsze bezpieczny, choć hodowlany

Karp żyje w stawach i wodach wolno płynących. Ale większość karpi na rynku pochodzi z hodowli. Najbardziej ceniony jest karp królewski. Ma różowawe mięso i niewiele łusek. Uwaga! Karpie można jeść bez obaw – produkcja ryb w naszych warunkach jest zgodna z normami, co nie wpływa niekorzystnie na jakość mięsa.

Wypróbuj przepis: Karp gotowany po staropolsku z migdałami: przepis na Wigilię

Śledź:

Śledź to tłusta ryba, bogata w kwasy omega-3 (2 g w 100 g), zawiera witaminy E, D (10 razy więcej niż mleko) i B, fosfor, potas, wapń, selen i żelazo. Na naszym rynku dominują śledzie z Atlantyku, gdzie problem nadmiernej ilości dioksyn nie istnieje. Śledzie bałtyckie wykorzystuje się głównie w przetwórstwie. W tych sprzedawanych w puszce zawartość szkodliwych związków mieści się w normie.

Wypróbuj przepis: Tatar ze śledzia Magdy Gessler

Ocena: 5