Żurawina - dlaczego warto ją jadać? Zdrowotne właściwości żurawiny

Żurawina - dlaczego warto ją jadać? Zdrowotne właściwości żurawiny

Autor Zdjęcia: Shutterstock

Owoce żurawiny warto mrozić, konserwować i  po prostu często jeść - są bardzo zdrowe.

Żurawiny w każdej postaci to sprawdzony lek przy infekcjach pęcherza, zagrożeniu chorobą wieńcową. Pomogą także w walce z podwyższonym cholesterolem. Dowiedz się dlaczego warto jeść żurawiny?

Jesienią i zimą mamy świeże owoce żurawiny, a cały rok dostępne są w postaci mrożonki i suszone. Żurawiny są znakomitym dodatkiem do sałatek, składnikiem musli. Można z nich też wycisnąć sok, usmażyć konfitury, które podaje się do mięs. Żurawiny są nieodzownym dodatkiem do smażonego sera camembert i indyka, którego jadają Amerykanie na Święto Dziękczynienia. Z USA właśnie pochodzą największe żurawiny.

Świeże żurawiny można trzymać w lodówce nawet 2–3 miesiące. Wyjątkową trwałość zawdzięczają naturalnym konserwantom – kwasom benzoesowemu i cytrynowemu. Świeżość tych owoców można poznać… upuszczając je na stół – powinny się odbić od blatu. Z czasem tracą jędrność, ale nadal zachowują komplet zalet zdrowotnych.

Żurawina chroni nerki i serce

Żurawina zawiera flawonoidy przeciwdziałające tworzeniu się zakrzepów, korzystnie wpływające na rozszerzanie się naczyń krwionośnych. Flawonoidy, a także zawarte w żurawinach pektyny pomagają w walce z wysokim poziomem cholesterolu, a potas normalizuje ciśnienie tętnicze.

Żurawiny są polecanym lekiem przy infekcjach układu moczowego, ponieważ zakwaszają mocz, a niskiego pH nie lubią bakterie. Zawarte w żurawinach substancje chronią komórki wyściełające układ moczowy przed przyleganiem bakterii chorobotwórczych, uniemożliwiając ich rozmnażanie, co zabezpiecza przed tworzeniem się kamieni. Podobny jest mechanizm ich działania w żołądku, co zapobiega wrzodom wywołanym przez Helicobacter pylori.

Suszona żurawina: pułapka kaloryczna

Choć świeże owoce żurawiny są niskokaloryczne – 10 dag świeżych żurawin to tylko 46 kcal, to suszone mają ponad 300 kcal. Są to bowiem owoce kandyzowane, skąpane w cukrze – inaczej byłyby kwaśne. Nie należy więc traktować ich jako niskokalorycznej przekąski. Podobnie z dżemem żurawinowym czy sokiem z tych owoców - to produkty dość mocno słodzone, bo żurawina jest  cierpka w smaku. Jednak warto po nią sięgać nawet w postaci przetworzonej, bo nie traci swoich właściwości zdrowotnych.