Cukinia - właściwości. Dlaczego warto jeść cukinię? [WIDEO]

Cukinia - właściwości

Autor Zdjęcia: thinkstockphotos.com

Cukinia to warzywo zdrowe i niskokaloryczne - warto ją jeść w potrawach i na surowo.

Cukinia to spolszczona nazwa włoskiego zucchino. W Polsce zaczęto ją uprawiać w latach 70. i okazało się, że świetnie przyjęła się w naszym klimacie. Co warto wiedzieć o cukinii? Czy warto ją jeść? Jakie ma walory zdrowotne?

Polacy poznali  cukinię w latach powojennych. Ostatnie dwie dekady to czas popularyzacji tego smacznego i zdrowego warzywa w naszym kraju. 

Cukinia — co to za warzywo?

Nazywana jest również kabaczkiem — choć niektórzy uważają, że to dwa różne warzywa. To roślina z rodziny dyniowatych, występująca w różnych odmianach kolorystycznych. Najczęściej w Polsce spotyka się je w kolorze ciemnozielonym lub zielonym w  delikatne białe prążki. Popularna jest jednak również odmiana jasnozielona i żółta. Warzywa mają wydłużony kształt, nieco przypominający ogórka. Zanim jednak cukinia zaowocuje, wydaje duże kwiaty o miodowym kolorze. Są one jadalne  i bardzo smaczne. Przed przyrządzeniem potraw z kwiatów należy usunąć z nich szypułki i słupki kwiatowe. Są nieco gorzkie i mogą zepsuć smak potrawy.

Cukinia — kalorie

Warzywo to ma wyjątkowo niską wartość kaloryczną — cukinia ma zaledwie 15 kalorii w 100 g. Jest idealna dla wszystkich dbających o linię. Choć najpopularniejsza jest cukinia pieczona lub faszerowana, można ją podgryzać również na surowo. Dotyczy to oczywiście młodych warzyw. Starsze, wyrośnięte cukinie nikomu nie zaszkodzą, ale są mniej smaczne i soczyste.

Cukinia — właściwości zdrowotne

Właściwości kabaczka niełatwo przecenić. To warzywo jest bogate w witaminę C. Zawiera też karoten i witaminy z grupy B oraz witaminę K. Jest dobrym źródłem kwasu foliowego, kwasu pantotenowego oraz choliny. Ma sporo potasu, sodu, fosfor oraz wapń. Jest znakomitym źródłem miedzi i manganu. A co najważniejsze, nie odkładają się w niej metale ciężkie. Zawarte w cukinii związki zasadowe działają odkwaszająco i wpływają korzystnie na proces trawienia. Pomagają również przy chorobach wątroby i wszelkich schorzeniach przewodu pokarmowego.

Cukinia — sprawdzone przepisy:

Cukinia faszerowana mięsem mielonym - proste danie z cukinii

Placki z cukinii i ziemniaków: przepis na niedrogie i smaczne danie

Cukinia na ostro - jak zrobić smażoną cukinię z chili?

Cukinia gotowana na parze - dietetyczny dodatek do obiadu

Dietetyczna sałatka z cukinii i ogórków

Jadalne kwiaty. Jak zrobić smażone kwiaty cukinii?

 

Kupowanie i przechowywanie

Najsmaczniejsza są młode, letnie egzemplarze. Warto wybierać takie o długości 15-20 cm. Mniejsze są po prostu niedojrzałe. Większe zaś mogą być przejrzałe — mieć włóknisty miąższ i rozbudowane gniazda nasienne. Skórka powinna być błyszcząca i bez uszkodzeń. Dobrze, jeśli warzywo jest dość ciężkie w stosunku do swojej wielkości. Świeżą cukinię można przechowywać na dolnej półce w lodówce nawet do 10 dni.

Zastosowanie cukinii

Możliwości wykorzystania cukinii w kuchni jest wiele. Smaczna jest cukinia gotowana, pieczona, faszerowana mięsem lub warzywami. Świetnie smakuje również cukinia z grilla oraz sałatki z jej dodatkiem. Coraz popularniejsze staje się także przygotowywanie przetworów z cukinii.

Przetwory z cukinii:

Cukinia kiszona w rulonach - zdrowa i dekoracyjna

Cukinia marynowana [przepis]: jak przygotować marynatę, co dodać

Pikle z cukinii - sposób przygotowania

Jak zrobić leczo na zimę? Leczo z cukinii w słoikach

 

Uprawa cukinii

Cukinia jest dość łatwa w uprawie, warto więc znaleźć dla niej miejsce w przydomowym ogrodzie. Kwiatów możemy spodziewać się w czerwcu. Owoce można zbierać od początku lipca do pierwszych przymrozków. Tak długi okres  owocowania sprawia, że może gościć na polskim stole przez wiele miesięcy.

Ocena: 4,6