Pstrąg właściwości odżywcze - dlaczego warto jeść pstraga?

Pstrąg właściwości odżywcze - dlaczego warto jeść pstraga?

Autor Zdjęcia: Shutterstock

Pstrąg - pyszna, choć niedoceniana ryba

Pstrąg jest rybą niedocenianą, a szkoda, ponieważ ma wiele cennych właściwości zdrowotnych. Ponadto jest tani i powszechnie dostępny. Warto zjadać go nie tylko od święta, ale również w dni powszednie. Dlaczego? Sprawdź, jakie właściwości zdrowotne ma pstrąg.

Ryby w statystykach

Statystyczny Norweg zjada rocznie około 45 kg ryb, a to i tak o 15 kg mniej niż przeciętny Portugalczyk. Na tle powyższych narodowości, wypadamy bardzo blado, ponieważ statystyczny Polak zjada rocznie tylko 12 kg ryb. Oczywiście podana liczba, w przypadku naszych rodaków, zawiera już wigilijne i postne śledzie, którą stanowią w Polsce podstawę rybnego menu. Poza tym najwięcej jemy ryb mrożonych - głownie pangi, mintaja i tilapii. O wiele rzadziej goszczą na naszych stołach Makrele, łososie, szproty czy dorsze. A gdzie w tym wszystkim miejsce dla poczciwego pstrąga?

Sprawdź także >>> Najlepsze przepisy na dania z pstrąga

Pstrąg, a właściwie pstrągi

Pstrąg, pod tą zwyczajową nazwą kryje się kilku gatunków drapieżnych ryb z rodziny łososiowatych (łac. Salmonidae).  Pstrągi zasiedlają słodkie wody zimnych, przejrzystych strumieni i jezior. Naturalny obszar ich występowania obejmuje półkulę północną: Europę, Azję Północną oraz Amerykę Północną. Kilka gatunków zostało sztucznie wprowadzonych do wielu krajów świata, w tym do Australii i Nowej Zelandii, gdzie często wypierają rodzime gatunki ryb.

Pstrągi to grupa blisko spokrewnionych gatunki i podgatunki ryb o zmiennym ubarwieniu i kształcie.

Odizolowane populacje często tak bardzo różnią się kształtem i ubarwieniem, że opisano je jako odrębne gatunki, jednak badania genetyczne wykazują, że liczba gatunków jest znacznie mniejsza niż wynikałoby to z różnic morfologicznych.

Ryby zaliczane do pstrągów mają oliwkowobrunatny grzbiet, boki lśniące złotem z czarnymi plamkami i srebrzysty brzuch. W krajach anglosaskich określane są nazwą trout, a w niemieckojęzycznych – Die Forelle. W języku polskim formy wędrowne tych samych gatunków lub podgatunków określane są zazwyczaj jako trocie.

Pstrągi są hodowane w gospodarstwach rybackich, wprowadzane do rzek i jezior. Przez wędkarzy są uważane za atrakcyjne ryby sportowe. Od nazwy tej grupy ryb pochodzi nazwa jednej z tzw. krain rybnych rzek – kraina pstrąga.

W Polsce występują:

• pstrąg potokowy (łac. Salmo trutta m. fario) – słodkowodna odmiana troci atlantyckiej (S. t. trutta),

• pstrąg tęczowy (łac. Oncorhynchus mykiss) – gatunek obejmujący formę wędrowną (katadromiczną) i słodkowodną,

• pstrąg źródlany (łac. Salvelinus fontinalis) – gatunek słodkowodny.

Pstrąg tęczowy jest gatunkiem najbardziej udomowionym przez człowieka i najczęściej hodowanym w celach konsumpcyjnych. W Polsce najwięcej hodowli pstrąga tęczowego znajduje się na Pomorzu. Pstrąg potokowy jest hodowany głównie w celu zarybiania rzek o charakterze górskim.

Właściwości odżywcze pstrąga

Podstawową zaletą pstrąga jest jego nisko kaloryczność. Dostarcza w zależności od gatunku 97-160 kcal na 100 g mięsa. Ponad to, ryba ta dostarcza organizmowi pełnowartościowego białka, którego skład dorównuje białku w mięsie. Warto jednak zaznaczyć, że białko rybie jest o wiele łatwiej przyswajalne (w 98%). Pstrągi dostarczają, ze wszystkich ryb słodkowodnych najwięcej, najwięcej drogocennych kwasów omega-3, które są niezastąpione w profilaktyce chorób serca i układu krążenia.

Sprawdź także >>> Pstrąg w sosie winogronowym

Pstrąg - bogactwo minerałów

  • fosfor
  • selen
  • wapń
  • magnez
  • żelazo
  • potas
  • witaminy z grupy B
  • witamina E

Sprawdź także >>> Pstrąg cytrynowo-ziołowy z grilla

Pstrąg w kuchni

Pstrągi pojawiają się już w kuchni staropolskiej. Serwowano je na wiele sposobów, z których najbardziej znany to Pstrąg na niebiesko. W tej odsłonie ryba była najpierw podgotowywana z octem, a następnie podawana w świeżo upieczonych bochenkach chleba.

Pstrąga można spotkać w czystych rzeczkach i górskich strumieniach. W Polsce można złowić następujące gatunki pstrąga: tęczowy, potokowy, źródlany i hodowlany.

Sprawdź także >>> Świeży pstrąg: jak wybrać dobrego pstrąga?

Ryby - kilka słów o długowieczności

Najdłużej żyjące narody świata, zachowujące najdłużej pełne zdrowie, najrzadziej zapadające na choroby starcze i demencję to te, których podstawę diety stanowią ryby i owoce morza. Oznacza to, że zdrowie zamknięte jest w rybach, które dostępne są na wyciągnięcie ręki. Wystarczy tylko znaleźć swoje ulubione i włączyć je do swojej stałej diety.

Sprawdź także >>> Pstrąg czy panga, jaką rybę wybrać?

Gotowanie

Najzdrowsze i najbardziej lekkostrawne są pstrągi gotowane na parze, upieczone lub ugrillowane. Ten gatunek ryby świetnie sprawdzi się jako baza do przygotowania zup rybnych, ponieważ doskonale nadaje się do gotowania. W przypadku przyrządzania pstrąga ze skórką należy pamiętać, żeby dodać do niego octu lub soku z cytryny, aby zachował niebieski kolor (łyżeczka na litr wody).

W całości należy gotować pstrąga w wywarze z warzyw przez 15 minut pod przykryciem. Warto pamiętać, aby ustawić go grzbietem do góry.

Sprawdź także >>> Pstrąg duszony w ziołach

Pieczenie

Dobrze jest piec pstrąga w świeżych ziołach, zyskuje on wtedy niepowtarzalny aromat. Nadają się do tego zarówno całe ryby, jak i filety, czy zmielone mięso uformowane w kotleciki.

Sprawdź również >>> Pstrąg pieczony z jabłkami i cebulką

Grillowanie

Do przygotowania pstrąga na grillu najlepiej użyć specjalnego koszyka, który dzięki swojemu rybiemu kształtowi sprawia, że ryba doskonale do niego przylega, a to ułatwia odwracanie. W przypadku braku takiego koszyka, można podstawić pod rybę tackę, jest to bardzo ważne, ponieważ, skapujący tłuszcz, spalając się w ogniu, może wydzielać szkodliwe związki.

Ryby przed grillowaniem warto zamarynować. Jak? Sprawdź tutaj.

Sprawdź również >>> Pstrąg w orzechach pieczony na grillu

Wędzenie

Wędzony pstrąg dobrze smakuje polany sokiem z cytryny i delikatnie oprószony pieprzem. Warto jednak pamiętać, że wędzone ryby powinny stanowić w diecie jedynie urozmaicenie, ponieważ są mniej zdrowe. Nie warto kupować wędzonych pstrągów w supermarkecie, ponieważ często nie są one wędzone tradycyjnym dymem, a szkodliwymi substancjami chemicznymi.

Sprawdź również >>> Pstrąg pieczony z masłem czosnkowym

tip dnia

Dwie porcje pstrąga (po 200 g) tygodniowo zaspokoją zapotrzebowanie na kwasy EPA i DHA chorych na serce. To dobra wiadomość dla tych, którzy nie lubią tłustych ryb morskich – zastąpią je pstrągi.

Ocena: 5