Czerwona porzeczka - jakie ma właściwości? Jak ją wykorzystać?

Czerwona porzeczka - jakie ma właściwości? Jak ją wykorzystać?

Autor Zdjęcia: pixabay.com

Jaki wpływ na zdrowie mają czerwone porzeczki?

Czerwone porzeczki, pomimo że zawierają mniej witamin i minerałów niż czarne, stosuje się przy chorobach układu krążenia, dolegliwościach jelitowych i do wzmocnienia układu odpornościowego. Sprawdź, w jaki sposób wykorzystać czerwone porzeczki dla zdrowia, urody i smaku.

Czerwona porzeczka - zbiory

Liście zbiera się w okresie kwitnienia, a suszy rozkładając w miejscach przewiewnych i ocienionych. Dojrzałe owoce natomiast suszy się w suszarniach w podwyższonej temperaturze.

Czerwona porzeczka - wykorzystanie

Liście porzeczki działają przeciwreumatycznie, przeciwzapalnie i obniżają ciśnienie krwi. Stosowane są jako środek moczopędny, w chorobach żył lub tętnic oraz w zakażeniach układu moczowego. Hamują także rozwój bakterii w przewodzie pokarmowym. Mają jednak mniej przeciwutleniaczy niż liście czarnej porzeczki.

Odwar z liści: 1 łyżkę suszonych liści zalewamy szklanką wody i gotujemy przez 3 - 5 min. Po przecedzeniu pijemy 2 - 3 razy dziennie lub używamy do płukania gardła.

Napar z liści: 2 łyżki suszonych liści zalewamy szklanką wrzącej wody, odstawiamy na 5 minut, przecedzamy i pijemy 2 -3 razy dziennie.

W kuchni: soki, konfitury, dżemy. Aby sporządzić napój witaminowy należy 4-5 łyżek owoców suszonych zalać szklanką wrzątku.

Właściwości zdrowotne czerwonych porzeczek:

  • Leczenie chorób układu krążenia - zapobieganie nadciśnieniu tętniczemu i regulacja poziomu złego cholesterolu we krwi.

  • Zaburzenia żołądkowo jelitowe - wspomagają funkcjonowanie jelit i rozwój zdrowej mikroflory jelitowej.

  • Pobudzanie apetytu - czerwone porzeczki stosowane są aby wzmóc łaknienie niejadków i osób chorych.

  • Zwiększają odporność organizmu - dzięki bogactwu witaminy C, która współdziałając z witaminą P, lepiej się wchłania do organizmu.

  • Wspomagają pracę układu moczowego - należy je stosować przy zapaleniu dróg moczowych.

  • Łagodzą bóle menstruacyjne.

Wartość odżywcza czerwonej porzeczki
(w 100 g):

  • Wartość energetyczna - 65 kcal

  • Białko ogółem - 1.4 g

  • Tłuszcz - 0.20 g

  • Węglowodany - 13.80 g (cukier 7.37)

  • Błonnik - 4.3

Minerały:

  • Wapń - 33 mg

  • Żelazo - 1.00 mg

  • Magnez - 13 mg

  • Fosfor - 44 mg

  • Potas - 275 mg

  • Sód - 1 mg

  • Cynk - 0.23 mg

Witaminy:

Witamina C - 41 mg

Tiamina - 0.040 mg

Ryboflawina - 0.050 mg

Niacyna (PP, B3) - 0.100 mg

Witamina B6 - 0.070 mg

Kwas foliowy - 8 μg

Witamina A – 42 IU

Witamina E - 0.10 mg

Witamina K - 11.0 μg

Źródło: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Ocena: 4,4