Bób - jakie właściwości ma ten letni przysmak?

Bób - jakie właściwości ma ten letni przysmak?

Autor Zdjęcia: thinkstockphotos.com

Bób warto jeść nie tylko świeży, w sezonie. Zimą można go zastąpić mrożonką lub suszonymi ziarnami

Bób jest nie tylko smaczny, ale jak większość strączkowych zawiera wiele cennych dla zdrowia składników. Warto go jeść, bo jest bogaty w łatwo przyswajalne białka, ma sporo witamin i cennych dla naszego zdrowia mikroelementów. Poza tym jest bardzo smaczny!

Ziarenka bobu zawierają dużą ilość białka, węglowodanów i niewielką zawartość tłuszczu. Dostarczają też solidną dawkę błonnika. Ale to nie wszystko. Te fasolki są skarbnicą witamin B1, B2, PP, C, K, prowitaminy A i kwasu foliowego. Zawierają ponadto: wapń, fosfor, żelazo, magnez, potas, magnez, sód i cynk.

Na co pomaga bób?

Bób ma liczne właściwości lecznicze:

- obniża poziom cholesterolu we krwi, dzięki czemu reguluje ciśnienie – polecany jest zatem osobom z chorobami układu krążenia

- wspomaga i skraca procesy trawienne

- wzmacnia mięśnie i kości, przeciwdziała więc powstawaniu i postępowi osteoporozy

- pomaga w leczeniu anemii

- zapobiega wystąpieniu wad rozwojowych u płodu - pożądany jest więc w diecie kobiet w ciąży

wpływa na zwiększenie tempa przemiany materii, co jest szczególnie istotne dla osób chcących obniżyć masę ciała

- dzięki zawartości choliny wpływa także na lepszą pamięć u osób cierpiących na chorobę Alzheimera

- wywar z bobu dodawany do kąpieli pomoże w walce z wrzodami.

Zalecany jest sportowcom, gdyż zwiększa siły i masę mięśniową ze względu na dużą zawartość białka, lecz spożywać go powinny także osoby starsze i wątłe dzieci.

Kto nie może jeść bobu?

- osoby cierpiące na dnę moczanową, ze względu na obecność składników purynowych, które przyczyniają się do powstawania kamieni szczawianowych w nerkach

- osoby mające problemy z układem pokarmowym, ponieważ powoduje wzdęcia i nadmierną fermentację w jelitach.

- bób może sporadycznie powodować reakcje alergiczne u osób cierpiących na fawizm (tzw. chorobę fasolową).

Bób powoduje wzdęcia. Można tego uniknąć, odpowiednio gotując ziarna. Należy zalać bób bardzo gorącą wodą i odstawić na godzinę. Następnie wylać wodę, zalać świeżą, gotować ok. 20 minut, dodając szczyptę soli pod koniec gotowania.

Przepisy na pyszne dania z bobem:

Pesto z bobu - jak przyrządzić?

Pasta z bobu i kaszy jaglanej - idealna na kanapki!

Lasagne z bobu, cukinii i sera La Buchette pod beszamelem

Piersi kurczaka nadziewane bobem

Ziemniaki faszerowane bobem, serem, miętą i sezamem

Ocena: 5