Jakie wartości odżywcze ma awokado? Jak zrobić guacamole?

Jakie wartości odżywcze ma awokado? Jak zrobić guacamole?

Autor Zdjęcia: photos.com

Sprawdź, jak umiejętnie podkręcić smak awokado.

Mimo dużej zawartości tłuszczu, awokado jest naszym apetycznym sojusznikiem w walce o lepsze zdrowie. Co zawiera awokado? Dowiedz się o nim więcej i naucz się wykorzystywać je w kuchni.

Czy awokado jest zdrowe?

Zielony owoc w kształcie gruszki pochodzi z Ameryki Południowej. Jego zwyczajowa nazwa to smaczliwka amerykańska, bywa także nazywany owocem maślanym – dojrzałe ma miękką konsystencję i daje się łatwo rozsmarowywać. Wszystko za sprawą wysokiej zawartości tłuszczu, która może sięgać nawet 30%. W związku z tym awokado jest wysokokaloryczne (160 kcal na 100 g), ale nie należy się tym zbytnio przejmować, ponieważ tłuszcz zawarty w owocu jest bardzo łatwo przyswajalny dla organizmu i należy do dobrych dla nas tłuszczów nienansyconych. Poza tym zielony owoc posiada znikomą ilość cukrów i jest bogatym źródłem białka, karotenów, witamin z grupy B, oraz K, E , H i PP. Jest zalecany jako składnik diety w walce z anemią, nadciśnieniem i przy problemach z trawieniem. Tłuszcz z awokado to także częsty składnik kosmetyków pielęgnujących skórę, takich jak maseczki i kremy.

Jakie awokado wybierać?

Awokado powinno być miękkie, ale nie przejrzałe – o ciemnozielonej, gładkiej lub chropowatej skórce bez ziemistych plam. Twarde awokado zmięknie, jeżeli włożymy je do papierowej torby z dojrzałym jabłkiem i pozostawimy w temperaturze pokojowej. Pamiętajmy, że miąższ awokado jest bardzo wrażliwy na utlenianie i po obraniu bardzo szybko brązowieje. Dlatego rozkrojony owoc trzeba skropić oliwą lub cytryną, by pozostał apetycznie zielony.

Do czego używać awokado w kuchni?

Światową sławę zrobiła charakterystyczna dla kuchni meksykańskiej pasta guacamole, której głównym składnikiem jest awokado. Poza tym awokado możemy wykorzystywać jako substytut masła do smarowania, dodatek do sałatek, a także faszerować połówki owocu np. krewetkami lub wędzonym łososiem.

Jak zrobić guacamole?

Do guacamole potrzebne są dojrzałe awokado, oliwa, sok z limonki, kilka kropli tabasco, cukier i sól do smaku. W zależności od tego, jaką konsystencję pasty lubimy, możemy awokado pokroić w drobną kostkę, rozgnieść widelcem lub zmiksować. Zbyt gęstą pastę można rozrzedzić śmietaną lub jogurtem. Guacamole to świetny dip do kukurydzianych chipsów nachos lub sos do tortilli, quesadilli i innych specjałów kuchni meksykańskiej.

Artykuły z tej kategorii