Kutia z pszenicą albo ryżem - jak zrobić?

Kutia z pszenicą albo ryżem - jak zrobić?

Autor Zdjęcia: thinkstockphotos.com

Kutia - danie obrzędowe - od którego zaczyna się wieczerzę wigilijną we wschodniej Polsce.

Ocena: 5,0

Poziom: ŁATWY

Czas: 40 MINUT

Porcja dla: 4 OSÓB

Kutia to potrawa specjalnie szykowana na Wigilię z pszenicy, maku i miodu. Kiedyś danie to było obowiązujące we wschodniej Polsce, na terenach dzisiejszej Białorusi, Ukrainy i Litwy. Sprawdź, jak zrobić smaczną kutię na wigilijny deser.

Zobacz także przepisy na: Łamańce z makiem, przepis na staropolski deser wigilijny  również Łazanki z makiem i bakaliami  oraz Śląskie makówki Anny Starmach

Składniki

  • szklanka ziaren łuskanej pszenicy (lub 2 szklanki ryżu ugotowanego na sypko)

  • szklanka suchego maku

  • 4 łyżki płynnego miodu

  • mały kieliszek koniaku

  • 10 dag rodzynek

  • 3 kopiaste łyżki posiekanych orzechów

  • suszone owoce (morele, daktyle, śliwki)

Przygotowanie krok po kroku:

  • Umytą pszenicę zalać wodą i odstawić na noc. Odcedzić, zalać świeżą wodą, gotować do miękkości, co godzinę zmieniając wodę. Gdy ziarna będą miękkie, odsączyć je na sicie.

  • Rodzynki zalać koniakiem. Mak opłukać na sicie, wlać 2 szklanki wrzątku i gotować na małym ogniu przez 30 minut.

  • Odsączyć i 2–3 razy przepuścić przez maszynkę. Wymieszać z miodem, rodzynkami, orzechami i pszenicą. Wstawić na kilka godzin do lodówki.

  • Przed podaniem otoczyć kutię suszonymi owocami.

Skąd pochodzi kutia?

Kutia to słowo pochodzenia ukraińskiego. Ma dwa znaczenia: po pierwsze to wigilijna wieczerza, po drugie – potrawa specjalnie na tę uroczystość szykowana z pszenicy, maku i miodu. Kiedyś danie to było obowiązujące we wschodniej Polsce, na terenach dzisiejszej Białorusi, Ukrainy i Litwy. Jego podstawą były zawsze ziarna zbóż: pszenica, pęczak, a nawet ryż. Inne składniki zależały od zamożności domu. W szlacheckich dworach dodawano do kutii zamorskie bakalie – migdały, rodzynki, daktyle. W wersji uboższej wystarczył mak oraz miód albo słód, czyli poddane fermentacji kiełkujące ziarna jęczmienia lub żyta.

Wartości odżywcze kutii

Składniki kutii zawierają mnóstwo cennych dla zdrowia substancji. Ziarna zbóż to przede wszystkim bogate źródło białka, cynku, żelaza, jodu, litu, manganu, selenu oraz witamin z grupy B. Nasiona maku mają bardzo dużo tłuszczu (ale tego dobrego, który wiąże cholesterol i pomaga usunąć go z organizmu), sporo białka, wapnia i magnezu oraz alkaloidów działających uspokajająco i przeciwbólowo. Jedyny mankament kutii to jej kaloryczność: 100 g dostarcza minimum 250 kcal.

Ocena: 0