Sól w diecie: jak ograniczyć sól w jadłospisie?

Sól w diecie: jak ograniczyć sól w jadłospisie?

Autor Zdjęcia: thinkstockphotos.com

Soli nie trzeba eliminować z diety, ale warto stosować ją z umiarem

Sól to składnik, bez którego trudno wyobrazić sobie smaczne potrawy, ale zbyt duże jej spożycie może prowadzić do licznych chorób. Co zatem zrobić, by ograniczyć sól w dziennym jadłospisie, a jednocześnie zachować smak potraw? Poniżej kilka wskazówek.

Mało kto wie, że już cztery kromki samego chleba dostarczają dzienną dawkę zapotrzebowania na sól. Niestety, najczęściej jest tak, że spożywamy soli zbyt dużo, i co najgorsze w czystej postaci jako chlorek sodu. Taka wersja soli jest niekorzystna dla naszego organizmu, ponieważ zawarty w niej sód zatrzymuje wodę w organizmie. Spróbujmy stosować się do diety niskosolnej, która polega na ograniczeniu spożycia sodu, który występuje w różnych produktach. Jeśli już musimy użyć soli to pamiętajmy o kilku ważnych informacjach i radach.

  • Pamiętajmy, że dzienna dawka spożycia soli to ok. jednej, płaskiej łyżeczki.

  • Najlepsza sól to ta nieoczyszczona, czyli sól kopalna lub morska. Taki rodzaj soli zawiera wiele cennych mikroelementów i sprawdza się o wiele lepiej niż powszechnie używana biała sól kuchenna.

  • Zbyt duże spożywanie soli może prowadzić do niewydolności nerek i dróg żółciowych, powoduje nadciśnienie krwi oraz usuwa z naszego organizmu bardzo ważny potas (przy niedoborze potasu odczuwamy zmęczenia i osłabienie).

  • Ograniczmy spożywanie produktów z dużą ilością sodu. Często sporo sodu kryje się w serach, wędlinach, pieczywie czy soku pomidorowym. Warto więc dokładnie czytać etykiety.

  • Jedzmy jak najwięcej owoców, szczególnie cytrusów i bananów.

  • Warzywa również są dobrym pomysłem - z wyjątkiem tych, które zawierają więcej sodu: buraki, seler, marchew.

  • Wprowadźmy do naszej diety płatki owsiane, ryż i orzechy.

  • Oszczędniej używajmy sody, proszku do pieczenia i glutaminianu sodu.

Ocena: 0