Seler zwyczajny: właściwości i zastosowanie lecznicze

Seler zwyczajny: właściwości i zastosowanie lecznicze

Autor Zdjęcia: Shutterstock

Najwięcej witaminy C zawierają liście selera

Seler ma właściwości, które pozytywnie wpływają na zdrowie. W leczeniu mogą być wykorzystane zarówno korzenie, jak i liście selera. Jest on również stosowany w dietach odchudzających. Z powodzeniem sprawdza się jako składnik różnego rodzaju sałatek.

Wypróbuj nasze przepisy na dania z selerem!

Surówka z selera naciowego i ananasa: łatwy przepis

Łatwa surówka z selera konserwowego – SPRAWDZONY PRZEPIS

Zupa z selera naciowego z kurczakiem: samo zdrowie na obiad [przepis]

Korzeń i liście selera

Korzeń selera zawiera olejek eteryczny. W korzeniu znajdują się witaminy - niewielka ilość witaminy C, B, PP, a także sole mineralne potasu, wapnia, fosforu. Liście selera zawierają prawie 100 razy więcej witaminy C niż korzenie, zawierają również prowitaminę A. 

Właściwości selera

Związki zawarte w selerze zwiększają wytwarzanie i wydalanie moczu. W związku z tym jest on szczególnie polecany osobom, które cierpią na zakażenie dróg moczowych i kamicę moczową, a także osób z reumatoidalnym zapaleniem stawów. Olejek eteryczny zawarty w selerze pobudza pracę przewodu pokarmowego, poprawia apetyt i ułatwia trawienie.

Seler zawiera również związki o właściwościach przeciwskurczowych, może być stosowany w przypadku bolesnego miesiączkowania. Ponadto seler sprawdzi się w chorobach skóry, szczególnie przy leczeniu niegojących się, ropiejących ran.

Jak stosować seler?

Sok z selera uzyskuje się przez rozdrobnienie i wyciśnięcie korzeni. Można go spożywać 1-2 łyżki w ciągu dnia w przypadkach zaparć, w chorobach dróg moczowych, a rozcieńczony gotowaną wodą w przypadkach pokrzywki, zapaleń skóry na rany i owrzodzenia.

Napar z korzeni - 1 łyżkę suszonych korzeni zalać 1 szklanką wrzątku i odstawić pod przykryciem na 15 minut. Zastosowanie podobne jak w przypadku soku. Spożywany przed jedzeniem dodatkowo pobudza apetyt.

Odwar ze świeżych korzeni uzyskuje się poprzez gotowanie rozdrobnionych korzeni. Spożywać należy go po 1/2 szklanki 2-3 razy dziennie w przypadkach zaburzeń trawienia i braku łaknienia.

Seler może być wykorzystywany w dietach odchudzających oraz w daniach o właściwościach uspokajających.

Seler, zarówno ten naciowy, jak i korzeniowy oraz jego nać, powszechnie wykorzystywane są w kuchni.

Sprawdź nasz przepis na:

Kostka ziołowa: mrożona mieszanka ziół na zimę

Ocena: 3,1