Żelazo - jak chroni przed infekcjami?

Żelazo - jak chroni przed infekcjami?

Autor Zdjęcia: thinkstockphotos.com

Najbogatszym źródłem żelaza jest wątróbka.

Niedobór żelaza jest utożsamiany z anemią. Ale gdy brakuje w organizmie tego pierwiastka mamy także słabe mięśnie i jesteśmy bardziej niż inni podatni na infekcje. Sprawdź, jak w naturalny sposób dostarczać żelaza do organizmu.

Żelazo - czym jest

Żelazo jest ważnym składnikiem hemoglobiny, czyli barwnika czerwonych krwinek, które transportują tlen do wszystkich komórek organizmu. Pierwiastek ten wchodzi także w skład enzymów, które decydują o sprawności układu odpornościowego. Jeżeli większość potrzebnego żelaza dostarczamy z pożywieniem, organizm sam reguluje jego stężenie. Gdy zapotrzebowanie jest większe, więcej go przyswaja. Tak dzieje się u kobiet oczekujących dziecka, czy u dzieci w okresie dorastania.

Żelazo - sposób działania

Jeśli zaspokajamy zapotrzebowanie organizmu na żelazo, umysł i układ odpornościowy działają bez zarzutu, mamy dużo energii i jesteśmy bardziej odporni na wszelkie infekcje. Nawet niewielkie niedobory żelaza, nawet takie, które nie prowadzą do anemii, mogą być przyczyną braku koncentracji i dorosłych i problemów z uczeniem się u dzieci. Gdy nie dostarczamy żelaza z pożywieniem organizm sięga do rezerw tego pierwiastka. Początkowo niczego nie zauważamy, ale gdy taka sytuacja się utrzymuje, powstaje coraz mniej zdrowych i sprawnych czerwonych krwinek. Słabnie cały organizm, pojawia się bladość skóry, ciągłe zmęczenie, brak tchu, przyspieszone bicie serca i znacznie zwiększona podatność na infekcje.

Żelazo - niedobór i nadmiar

Niedobór żelaza zazwyczaj występuje u osób, które niewłaściwie się odżywiają, u pań mających obfite miesiączki, wyczynowych sportowców, osób odchudzających się, a także u osób stale przyjmujących leki przeciwko zapaleniu stawów. Uważa się, że nadmiar żelaza podnosi ryzyko zachorowania na niektóre choroby układu krążenia i raka okrężnicy. Bez porozumienia z lekarzem żelaza nie powinny przyjmować osoby, które mają wrodzoną skłonność do przyswajania tego pierwiastka (hemochromatoza).

Żelazo - dawkowanie

Naturalnym źródłem żelaza jest wątróbka, wołowina i baranina. Znajdziemy je również w małżach, ostrygach i omułkach. Dla jaroszów źródłem żelaza będą rośliny strączkowe, zielone warzywa liściaste, suszone owoce (morele, rodzynki). Godne polecenia są także drożdże piwne, melasa i otręby pszenne. Bez zalecenia lekarza można przyjmować żelazo tylko w preparatach multiwitaminowych i mikroelementowych. Żelazo najlepiej się wchłania, gdy jest przyjmowane na pusty żołądek. Często jednak tak stosowane wywołuje zaburzenia żołądkowo-jelitowe. Wtedy trzeba je zażywać podczas posiłków, najlepiej popijając napojem zawierającym dużo witaminy C, bo ta wspomaga jego wchłanianie. Wszelkie preparaty zawierające żelazo trzeba przechowywać tak, aby nie miały do nich dostępu dzieci. To ważne, bo zaledwie 5 tabletek z podwyższoną zawartością żelaza może u małego dziecka doprowadzić do śmiertelnego zatrucia. Warto wiedzieć, że żelazo może wchodzić w interakcje z antybiotykami i innymi lekami, osłabiając ich działanie. Dlatego, gdy lekarz zaleca żelazo, należy go powiadomić, jakie leki stosujemy.

ZOBACZ WIDEO:

Ocena: 0