Czego nie jeść w upały? Te składniki sprawią, że spocisz się przy samym jedzeniu

Przyprawy rozgrzewające
Autor: Shutterstock Na czas letni warto ograniczyć w kuchni (lub w ogóle zrezygnować) przyprawy rozgrzewające

Upały sprawiają, że chce nam się mniej jeść. Przy niektórych posiłkach za to pocimy się bardziej niż przy innych. Zobacz, które składniki mają właściwości rozgrzewające, a które chłodzące – i stosuj je sezonowo.

Chłodne zamiast gorących

Niektóre dania tracą na smaku, gdy wystygną. Niemniej latem łatwiej nam z nich rezygnować, bo organizm sam decyduje, czego mu trzeba. W upalne dni chce jeść dania zimne, wręcz chłodzące. Dlatego bardziej nam smakują chłodniki niż rosół czy inne zupy na ciepło. Chętniej też spożywamy dania warzywne, zwłaszcza sałatki z surowymi jarzynami, oraz ogólnie dania niskokaloryczne, lekkostrawne.

Gdy organizm dąży do wytracenia ciepła, jego naczynia krwionośne rozkurczają się i spada ciśnienie krwi. Dlatego chce nam się więcej kawy – i też chętniej sięgamy po mrożoną niż ciepłą. Tak samo bardziej nam smakują zimne wersje herbaty czy wręcz schłodzone napary na bazie świeżych ziół i kwiatów, soki ze świeżo wyciskanych owoców i warzyw. Znakomicie na przykład gasi pragnienie, przynosząc jednocześnie cudowne orzeźwienie, lemoniada z kwiatów bzu czarnego, zimny napar z kwiatów hibiskusa czy woda kokosowa albo po prostu woda z sokiem z cytryny.

Rozgrzewające przyprawy – zrezygnuj z nich latem

Nie tylko ciepłe potrawy podnoszą temperaturę ciała. Wiele przypraw i warzyw ma w sobie substancje czynne (kapsaicyna, piperyna, gingerol itp.), które rozszerzają naczynia krwionośne, przez co wzrasta przepływ krwi i podnosi się temperatura ciała.

Wśród przypraw o działaniu rozgrzewającym na pierwszym miejscu znajdą się odmiany ostrych papryk, pieprz, imbir – zarówno suszony, jak i świeży, kurkuma, a także cynamon, goździk, anyż. Porą letnią lepiej zastąpić je świeżymi ziołami wspomagającymi ochłodę, takimi jak mięta, szałwia, koper włoski czy kolendra.

Dania sezonowe na upały

O ile potrawy na bazie dyni, kaszy jaglanej, z dużą ilością czosnku, tłustego mięsa będą miały właściwości rozgrzewające, to chłodzić będą dania rybne, na bazie jogurtu (maślanki, zsiadłego mleka), z sezonowych warzyw i owoców, zwłaszcza bogatych w potas i błonnik zapewniający poczucie sytości. W czasie upałów naturalną obroną organizmu przed przegrzaniem jest poceniem się, w trakcie którego tracimy jednak potas. Dlatego warto szczególnie wzbogacić menu o pomidory, ogórki, banany, młode ziemniaki. Jeśli mamy problem z nadmiernym poceniem połączonym z uciążliwym zapachem, warto kontrolować spożywanie składników bogatych w siarkę. a do takich należą między innymi czosnek, por, cebula, kalafior, brukselka i brokuł.

Wybitnie chłodzące właściwości mają truskawki, melony i arbuzy, a także wspomniane już pomidory.

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE