Jak wybrać rybę na Wigilię? Co zamiast karpia na Wigilię?

2020-11-30 14:45
Ryba na wigilię
Autor: Shutterstock Co warto wiedzieć o rybach, które serwujemy na świątecznym stole?

Karp i dorsz to nie jedyne ryby, które mogą zagościć na świątecznym stole. Przedstawiamy propozycje łatwo dostępnych ryb, które wniosą nowy, ciekawy element do naszego wigilijnego menu. Co warto wiedzieć o wigilijnych rybach? Jaką rybę wybrać zamiast karpia?

Tradycyjny karp na Wigilię

Żyje w stawach i wodach wolno płynących. Ale większość karpi na rynku pochodzi z hodowli. Najbardziej ceniony jest karp królewski. Ma różowawe mięso i niewiele łusek. Uwaga! Karpie można jeść bez obaw – produkcja ryb w naszych warunkach odznacza się niskim poziomem intensywności, co nie wpływa niekorzystnie na jakość mięsa.

Śledź na świąteczny stół

Tłusta ryba, bogata w kwasy omega-3 (2 g w 100 g), zawiera witaminy E, D (10 razy więcej niż mleko) i B, fosfor, potas, wapń, selen i żelazo. Na naszym rynku dominują śledzie z Atlantyku, gdzie problem nadmiernej ilości dioksyn nie istnieje. Śledzie bałtyckie wykorzystuje się głównie w przetwórstwie. W tych sprzedawanych w puszce zawartość szkodliwych związków mieści się w normie.

Panga i tilapia na wigilijnym stole. Co warto o nich wiedzieć?

Tilapia i panga to ryby słodkowodne, chude, o małej zawartości białka i znikomej ilości kwasów omega-3 oraz witamin A, E i D. Problem w tym, że do Polski trafiają głównie ryby pochodzące z wietnamskich (panga) i chińskich (tilapia) hodowli i to one budzą zastrzeżenia. Złe warunki chowu (duże zagęszczenie w często zanieczyszczonych akwenach), stosowanie antybiotyków, środków bakteriobójczych, hormonów i pasz z rybiego tłuszczu, w którym gromadzą się toksyny, a także niewielka wartość odżywcza przemawiają za tym, żeby jeść je z umiarem, wybierając małe sztuki.

Sprawdź:

Tilapia pieczona w panierce z parmezanem

Tilapia smażona z masłem ziołowym

Łosoś na Wigilię?

Jedna z najtłustszych ryb – zawiera aż 4,79 g w 100 g części jadalnej wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (ponad 30 razy więcej niż dorsz), dużo witamin A, D, E i B, jodu i potasu. Najlepsze są łososie wolno żyjące – pacyficzne i atlantyckie. Na naszym rynku dominuje jednak hodowlany łosoś norweski (różowe mięso), który zawiera więcej związków szkodliwych niż dziko żyjący, jednak poziom zanieczyszczeń sprzedawanych u nas łososi hodowlanych jest dużo niższy, niż przewidują normy. Uwaga! Więcej szkodliwych związków ma łosoś bałtycki.

Polecamy:

Łosoś pieczony w ziołach: prosty przepis

Łosoś w sosie koperkowo-czosnkowym: przepis na pyszny obiad

Pieczony łosoś z białym sosem

Tuńczyk 

Tłusta ryba morska, ma 0,83 g kwasów omega-3 w 100 g. Najsmaczniejszy jest tuńczyk biały, czerwony może mieć więcej metali ciężkich i dioksyn z uwagi na długość życia ryby. Konserwy zwykle zawierają mięso czerwone. Dlatego jak najrzadziej powinny je jeść kobiety w ciąży i dzieci.

Tuńczyk po baskijsku

Tuńczyk z sosem miętowym

Pieczony tuńczyk w śmietanowym sosie kaparowo-limonkowym

Pstrąg  - na Wigilię i nie tylko

Pstrąg żyje w rzekach i strumieniach górskich. Ale najłatwiej dostępny jest pstrąg tęczowy, hodowany w gospodarstwach rybackich. Ma smaczne, chude mięso i zawiera najwięcej spośród ryb słodkowodnych kwasów omega-3. Uwaga! Najlepiej wybierać ryby niezbyt duże.

Pstrąg: najlepsze przepisy na trzy dania z pstrąga

Ryba maślana - pomysł na potrawę świąteczną?

Ryba maślana to określenie handlowe kilku gatunków ryb morskich (rudderfish, escolar, oilfish). Jest bardzo tłusta, bogata w białko oraz witaminy A, E i D (jest ich wielokrotnie więcej niż w rybach bałtyckich). Niestety, zawiera też dużo kwasu oleinowego – składnika niestrawnych i nieprzyswajalnych przez człowieka estrów woskowych. Osoby, które jadają tę rybę regularnie, mogą mieć bóle brzucha, wymioty i biegunkę – ich jelita wyścieła bowiem nieprzyswajalny tłuszcz. Uwaga! Ryby maślanej nie zaleca się dzieciom, osobom starszym i kobietom w ciąży.