Rodzaje ryżu - przewodnik. Jak kupić odpowiedni ryż?

2017-01-03 11:21 redakcja
Rodzaje ryżu - przewodnik. Jak kupić odpowiedni ryż?
Autor: Shutterstock Ryż ma wiele odmian różniących się kolorem, długością ziaren, zawartością składników odżywczych i smakiem

Odmian ryżu jest sporo - czym się się charakteryzują? Oto nasz  przewodnik po rodzajach ryżu i ich cechach. Jaki ryż do jakiej potrawy wybrać? Co do sushi, a co do risotto?

Podział ryżu ze względu na długość ziaren

Ryż krótkoziarnisty – jego ziarna mają długość około 5 mm i są praktycznie okrągłe. Po ugotowaniu, dzięki dużej zawartości amylopektyny, sklejają się. Ryż krótkoziarnisty jest popularny w Azji (przyrządza się z niego m.in. popularne sushi, łatwo go jeść pałeczkami). Nadaje się do risotto i paelli.

Ryż średnioziarnisty – jego ziarna mają około 6 mm długości. Skleja się bardziej niż ryż długoziarnisty, nadaje się do przyrządzania ryżowych deserów i risotto.

Ryż długoziarnisty – najbardziej popularny, również w Polsce. Jest to ryż polerowany. Jego ziarna mają długość około 7 mm, są wąskie. Po ugotowaniu ryż długoziarnisty nie skleja się, jest sypki.

Odmiany ryżu - co warto o nich wiedzieć?

Spośród 40 tys. odmian ryżu zaledwie kilka jest dostępnych na sklepowych półkach. Podajemy  znane z nich nazwy oraz krótkie opisy charakteryzujące daną odmianę:

Arborio, carnaroli i loto (ok. 8 zł/500 g) to odmiany ryżu średnioziarnistego uprawiane w północnych Włoszech. Nadają się na risotto.

Basmati to wysmukły ryż o długich ziarnach, który rośnie u podnóża Himalajów. Jest aromatyczny, ma delikatnie orzechowy posmak i nie klei się. Oferowany w sklepach w wersji białej i brązowej (ok. 6-8 zł/500 g).

Dziki ryż (7,50 zł/100 g) to pióra górnej części rośliny o nazwie owies wodny, uprawianej w Kanadzie i Stanach Zjednoczonych. Ma dużo białka, potasu, fosforu, witamin z grupy B. Ma silny, orzechowy posmak, dlatego najczęściej spożywa się go jako dodatek do ryżu białego. Wymaga długiego gotowania. Zwykle ryż dziki można kupić w mieszankach z innymi odmianami, podobnie jak ryż czarny i czerwony (8,39 zł/400 g).

Ryż paraboliczny (parboiled) jest nieco twardszy od białego ryżu, ale bardzo zdrowy (2,95 zł/400 g). Ziarna, zanim trafią do sprzedaży, są poddawane parowaniu pod zwiększonym ciśnieniem. Dzięki temu cenne składniki znajdujące się w okrywie ziarna są wtłaczane do ryżu. Przygotowane w ten sposób ziarna mają ładny złotawy kolor, szybko się gotują i nie sklejają się.

Ryż perłowy, inaczej zwany ryżem do sushi, to białe niewielkie i owalne ziarna. Po ugotowaniu są kleiste. Wśród gatunków ryżu białego znajdziemy także polerowany. Białe ziarna uzyskuje się, usuwając łuskę i okrywę, a następnie szlifując ziarna, aż uzyskają regularny kształt.

Zwykły ryż bywa wzbogacany takimi składnikami jak witaminy i minerały, m.in. niacyna, kawas foliowy, witaminy z grupy B. Takiego ryżu nie należy płukać przed gotowaniem.

Ryż brązowy zachowuje najwięcej naturalnych składników odżywczych (5,60 zł/500 g), z którego w czasie obróbki usuwa się tylko niejadalną łuskę. Ma dość wyraźny smak i niestety wymaga długiego gotowania - ok. 30 minut (ryż biały jest gotowy do spożycia po 15-20 minutach).

Ryż jaśminowy (3,70 zł/500 g) swoją nazwę zawdzięcza wyjątkowo białej barwie, kwiatowemu zapachowi i słodkiemu posmakowi. Długoziarnisty, nie skleja się podczas gotowania.

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE