Fasola - rodzaje, właściwości i zastosowania kulinarne fasoli

2018-11-21 14:15
Fasola - właściwości i zastosowania kulinarne fasoli
Autor: Shutterstock Fasola to niezwykle różnorodne warzywo strączkowe.

Kolorowa fasola powinna gościć na naszych stołach jak najczęściej. To znakomite źródło białka - nie tylko dla wegetarian. Poza tym jest smaczna i niezwykle różnorodna, dzięki czemu można wykreować z niej nie tylko pyszne, ale i piękne dania.

Zalety fasoli można by jeszcze długo wymieniać. Jest bogata w substancje odżywcze i związki mineralne, nietrudna w uprawie i odporna na różne warunki klimatyczne. Ponadto suszone ziarna fasoli można długo przechowywać bez utraty ich właściwości. mnogość zastosowań również ma duże znaczenie. Można z niej zrobić zupę, dodać do sosów, sałatek i dań jednogarnkowych, przygotowywać pasty smarowidła, a nawet użyć do przygotowania ciast i deserów.

Zobacz też: Jak gotować fasolę? Czy zawsze należy moczyć fasolę i odlewać wodę?

Fasola - właściwości

Jak już wspomnieliśmy fasola to przede wszystkim doskonałe źródło pełnowartościowego białka. Jej ziarna zawierają także sporo rozpuszczalnego błonnika, który pozwala utrzymać w dobrym stanie jelita oraz zredukować zbyt wysoki cholesterol. Ponadto - w zależności od odmiany - ziarna fasoli mogą zawierać substancje mineralne (Potas, wapń, fosfor, żelazo, cynk, selen oraz składniki hamujące wzrost komórek rakowych.

Odmiany fasoli

Na świecie uprawianych jest ponad 400 rodzajów fasoli. Ich ziarna różnią się smakiem, teksturą, wartościami odżywczymi, wyglądem oraz sposobami przyrządzania. Oto niektóre z nich:

Fasola biała - najpopularniejsza w polce odmiana fasoli. To znakomity dodatek do zup, dań jednogarnkowych i sałatek.

Fasola czerwona - nazywana inaczej nerkowatą. Łatwo ją rozpoznać po pięknym purpurowym kolorze i charakterystycznym kształcie nerki. Jest znana i ceniona na całym świecie.

Fasola czarna - to jeden z podstawowych składników diety mieszkańców Ameryki Środkowej i Południowej. Uważana za najzdrowszą odmianę fasoli.

Fasola pinto - to dobry wybór dla osób z cukrzycą, insulinoopornością i hipoglikemią, ze względu na dużą zawartość błonnika zapobiegającemu szybkiemu wzrostowi poziomu glukozy we krwi.

Fasola edamame - to inaczej zielone ziarna soi. Są słodkawe w smaku i mają delikatną konsystencję. Ze względu na sporą zawartość fitoestrogenów, jest dobrą propozycją dla kobiet po menopauzie.

Fasola flażoletka - to drobna, zielona fasolka, w smaku przypominająca białą fasolę. Szybko i łatwo się gotuje, bez potrzeby wcześniejszego namaczania.

Fasola wielokwiatowa - młode strąki tego rodzaju fasoli można jadać w całości - tak jak fasolkę szparagową. Zaś suszone ziarna w pięknych kolorach można stosować do wielu dań.

Fasola limeńska - to fasola o bardzo delikatnym smaku i gładkiej, maślanej konsystencji. Znakomity składnik diety bezglutenowej i odchudzającej.

Fasola adzuki - fasola popularna w kuchni wschodniej. Jest bardzo bogata w kwas foliowy, więc powinny się nią zainteresować szczególnie kobiety planujące ciążę, jako naturalnym źródłem folianów.

Fasola mung - delikatna w smaku, zielona, drobnoziarnista fasolka pochodząca z Indii to znakomity składnik sałatek. Można ją jadać na surowo.

Kto powinien unikać fasoli?

Fasola jest ciężkostrawna, a ze względu na swoje właściwości wzdymające jest niewskazana w diecie małych dzieci, kobiet w ciąży i karmiących piersią oraz osób starszych. Ostrożność powinny również zachować osoby cierpiące na zaparcia.

Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia wzdęć i gazów po zjedzeniu fasoli, warto ją przed ugotowaniem wymoczyć w wodzie przez co najmniej 8 godzin.