Czerwona porzeczka - jakie ma właściwości? Jak ją wykorzystać?

2021-07-16 14:17 M. K.
Czerwona porzeczka - jakie ma właściwości? Jak ją wykorzystać?
Autor: pixabay.com Jaki wpływ na zdrowie mają czerwone porzeczki?

Czerwone porzeczki, pomimo że zawierają mniej witamin i minerałów niż czarne, stosuje się przy chorobach układu krążenia, dolegliwościach jelitowych i do wzmocnienia układu odpornościowego. Sprawdź, w jaki sposób wykorzystać czerwone porzeczki dla zdrowia, urody i smaku.

Zbiory czerwonej porzeczki

Liście zbiera się w okresie kwitnienia, a suszy rozkładając w miejscach przewiewnych i ocienionych. Dojrzałe owoce wykorzystuje się na surowo do ciast i deserów, są też świetnym surowcem na przetwory: dżemy, kompoty i nalewki. Surowe owoce można też suszyć.

Wykorzystanie czerwonej porzeczki

Liście porzeczki działają przeciwreumatycznie, przeciwzapalnie i obniżają ciśnienie krwi. Stosowane są jako środek moczopędny, w chorobach żył lub tętnic oraz w zakażeniach układu moczowego. Hamują także rozwój bakterii w przewodzie pokarmowym. Mają jednak mniej przeciwutleniaczy niż liście czarnej porzeczki.

Odwar z liści: 1 łyżkę suszonych liści zalewamy szklanką wody i gotujemy przez 3 - 5 min. Po przecedzeniu pijemy 2 - 3 razy dziennie lub używamy do płukania gardła.

Napar z liści: 2 łyżki suszonych liści zalewamy szklanką wrzącej wody, odstawiamy na 5 minut, przecedzamy i pijemy 2 -3 razy dziennie.

W kuchni: soki, konfitury, dżemy. Aby sporządzić napój witaminowy należy 4-5 łyżek owoców suszonych zalać szklanką wrzątku.

Właściwości zdrowotne czerwonych porzeczek:

  • Leczenie chorób układu krążenia - zapobieganie nadciśnieniu tętniczemu i regulacja poziomu złego cholesterolu we krwi.
  • Zaburzenia żołądkowo jelitowe - wspomagają funkcjonowanie jelit i rozwój zdrowej mikroflory jelitowej.
  • Pobudzanie apetytu - czerwone porzeczki stosowane są aby wzmóc łaknienie niejadków i osób chorych.
  • Zwiększają odporność organizmu - dzięki bogactwu witaminy C, która współdziałając z witaminą P, lepiej się wchłania do organizmu.
  • Wspomagają pracę układu moczowego - należy je stosować przy zapaleniu dróg moczowych.
  • Łagodzą bóle menstruacyjne.
PORZECZKI - korale pełni lata. Dlaczego warto je jeść? Co można zrobić z porzeczek?

Wartość odżywcza czerwonej porzeczki (w 100 g):

  • Wartość energetyczna - 65 kcal
  • Białko ogółem - 1.4 g
  • Tłuszcz - 0.20 g
  • Węglowodany - 13.80 g (cukier 7.37)
  • Błonnik - 4.3

Jakich minerałów dostarczają czerwone porzeczki?

  • Wapń - 33 mg
  • Żelazo - 1.00 mg
  • Magnez - 13 mg
  • Fosfor - 44 mg
  • Potas - 275 mg
  • Sód - 1 mg
  • Cynk - 0.23 mg

Witaminy w czerwonych porzeczkach

  • Witamina C - 41 mg
  • Tiamina - 0.040 mg
  • Ryboflawina - 0.050 mg
  • Niacyna (PP, B3) - 0.100 mg
  • Witamina B6 - 0.070 mg
  • Kwas foliowy - 8 μg
  • Witamina A – 42 IU
  • Witamina E - 0.10 mg
  • Witamina K - 11.0 μg

Źródło: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Sok z czarnej porzeczki - do spiżarni na zimę.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE