Kakao: wartość odżywcza i właściwości? Dlaczego warto pić kakao?

Kakao: wartość odżywcza i właściwości? Dlaczego warto pić kakao?

Autor Zdjęcia: Shutterstock

Fermentowane i suszone ziarno kakaowca w całości oraz zmielone na kakao

Kakao to superfoods do zadań specjalnych. Kakao to nasza broń w walce ze zmęczeniem, starzeniem organizmu i rakowaceniem tkanek. Wartość odżywcza kakao i jego właściwości trudno przecenić. Do tego jest tak pyszne! Dowiedz się więcej, dlaczego warto pić kakao? Szczególnie, gdy masz już skończone 40 lat! 

Dojrzały owoc kakaowca z ziarnami

Kubek kakao na zdrowie!

Kubek gorącego kakao szybko przywraca energię. Chroni również przed wirusami i infekcjami. Kakao zawiera substancje poprawiające pamięć i pobudzające mózg. Ponadto w składzie kakao znajdziemy związki czynne normalizujące poziom cholesterolu we krwi. Kakao jest skarbnicą pożytecznych makro i mikroelementów. Kakao to bogate źródło magnezu i cynku!

Fermentowane ziarno kakaowca i sproszkowane kakao

Pochodzenie kakao

Kakao pochodzi z Ameryki Południowej. Właściwie kakao to sproszkowane ziarna kakaowca. Istnieje ponad 20 gatunków tego drzewa. Najwyżej cenione są ziarna z Theobroma cacao L. Ziarna kakaowe są suszone po zebraniu, a następnie poddawane fermentacji i kruszeniu, a następnie mieleniu na kakao.

Rdzenni mieszkańcy tego kontynentu, Majowie i Aztekowie, już w starożytności przygotowywali kakao. Znali i cenili sobie jego właściwości. Do Europy kakao trafiło razem z Krzysztofem Kolumbem. Dzisiaj głównymi producentami kakao są: Ghana, Wybrzeże Kości Słoniowej, Nigeria oraz Indonezja. Bardzo ciemne kakao ze zrównoważonych upraw fairy trade w Ghanie uchodzi za najlepsze. Kakao jest składnikiem czekolady. Im czekolada ciemniejsza tym więcej zawiera kakao.

Wartość odżywcza kakao

Kakao jest także bogatym źródłem przeciwutleniaczy, substancji opóźniających starzenie komórek i degenerację.

Porcja 2 1/2 łyżki (15 g) kakao dostarcza:

➥ energii o wartości 60 kcal

➥ zdrowego tłuszczu 1,5 g,

➥ węglowodanów 8 g, z czego 5 g to błonnik, 20% dziennego zapotrzebowania zapotrzebowania tego pożytecznego składnika,

magnezu 102 mg, czyli 30% dziennego zapotrzebowania

➥ żelaza 2 mg, co stanowi 25% dziennego zapotrzebowania

➥ manganu 13% dziennego zapotrzebowania

➥ miedzi 12% dziennego zapotrzebowania

➥ wapnia 34 mg, czyli 4% dziennego zapotrzebowania

➥ fosforu 33 mg, czyli około 4% dziennego zapotrzebowania

Kakao ma wyższą kaloryczność od kawy i herbaty. Jednak odpowiednia proporcja zawartych w sproszkowanym kakao zdrowych tłuszczy, błonnika i węglowodanów szybko syci. Dzięki temu nie przejadasz się. Jeśli chcesz schudnąć, pij kakao! Ale bez cukru!

Własności kakao

Ziarna kakaowe zawierają około 50% tłuszczu. Tłuszcz kakaowy składa się z dwóch nasyconych kwasów tłuszczowych (palmitynowego i stearynowego) oraz jednego mono-nienasyconego kwasu (oleinowego). Masło kakaowe i czekolada nie podnoszą poziomu cholesterolu we krwi. Jednak spożywanie czekolady mlecznej lub czekolady niższej jakości, w której część całkowitej zawartości tłuszczu pochodzi z tłuszczu mlecznego lub różnych innych rodzajów tłuszczów, może mieć niekorzystny wpływ na poziom cholesterolu. Więcej o pożytecznych składnikach kakao poniżej.

Teobromina i kofeina

Kakao zawiera teobrominę i kofeinę. Obie substancje mają działanie pobudzające, poprawiające koncentrację, zmniejszające uczucie zmęczenia i neuroprotekcyjne. Chronią nasz centralny układ nerwowy przed chorobami neurodegeneracyjnymi, jak Alzheimer i Parkinson. Przy czym teobrominy jest najwięcej. Teobromina, w przeciwieństwie do kofeiny, nie wpływa na puls.

Przeciwutleniacze

Ziarna kakaowe zawierają polifenole (podobne do tych występujących w winie) o właściwościach przeciwutleniających, które są korzystne dla zdrowia. Związki te nazywane są flawonoidami i obejmują katechiny, epikatechiny i procyandyny. Flawonoidy będące przeciwutleniaczami znajdują się w beztłuszczowych częściach ziarna kakaowego. Flawonoidy obniżają zdolność krwi do krzepnięcia, a tym samym zmniejszają ryzyko udaru i zawału serca.

Według włoskich badaczy mały kwadrat (20 g) ciemnej (słodko-gorzkiej) czekolady co trzy dni jest idealną dawką zapewniającą korzyści sercowo-naczyniowe. 

Fenyloetyloamina

Fenyloetyloamina jest lekkim środkiem przeciwdepresyjnym i pobudzającym, podobnym do dopaminy i adrenaliny wytwarzanej przez organizm.

Serotonina

Kakao i czekolada mogą zwiększać poziom serotoniny w mózgu. Poziom serotoniny jest często obniżony u osób z depresją i osób doświadczających objawów PMS.

Epikatechina

Epikatechina - polifenol obecny w kakao - chroni nasz organizm przed rakowaceniem komórek. Przeciwdziała cukrzycy, zawałom serca i udarom mózgu. Przy okazji sprzyja wzrostowi i odnowie masy mięśniowej. 

Jak przechowywać kakao?

Kakao ze względu na wysoką zawartość tłuszczu należy przechowywać w suchym miejscu o stabilnej temperaturze. 

Sproszkowane kakao i gorzka czekolada

Kiedy pić kakao?

Kakao zaleca się pić latem i zimą. Latem filiżanka kakao wypita rano uchroni Cię przed poparzeniami słonecznymi. Dlaczego? Kakao zawiera melaninę, naturalny barwnik, który pochłania promieniowanie słonecznie.

Kakao wypite zimą chroni przed zachorowaniem. Kakao zwiera magnez oraz mnóstwo przeciwutleniaczy wspierających nasz układ odpornościowy.

Kto powinien pić kakao? 

Kakao powinny pić dzieci i młodzież w okresie wzrostu. Także wszyscy Ci, którzy intensywnie uczą się i pracują intelektualnie. Osoby zagrożone zawałem serca lub udarem mózgu. Jedno jest pewne, jeśli skończyłaś lub skończyłeś 40 lat po prostu potrzebujesz codziennie kubka kakao.

Gorące kakao: przepis jak zrobić domowy napój kakaowy

Przepis na kakao dla czterdziestolatków

Dodatek cynamonu i goździków poprawi działanie napoju z kakao. Cynamon poprawia krążenie krwi i zmniejsza stany zapalne w organizmie, a goździki mają silne właściwości antyseptyczne i przeciwbólowe.

Składniki dla 2 osób:

  • 2 szklanki mleka migdałowego

  • 1 1/2 łyżki ciemnego kakao w proszku (BEZ CUKRU)

  • 1/2 łyżeczki cynamonu

  • 1/4 łyżeczka mielonych goździków

  • 1/8 łyżeczki soli

  • stewia, ksylitol lub inny słodzik

Przygotowanie krok po kroku:

  • W rondelku umieść kakao, przyprawy, słodzik i sól.

  • Wlej mleko migdałowe i wymieszaj.

  • Podgrzewaj na średnim ogniu, cały czas mieszając.

  • Gdy mleko jest gorące, ale nie zagotowało się, napój jest do użytku. 

Ocena: 4,2
Redaktorka serwisu kulinarnego Beszamel.pl. Dziennikarka, tłumaczka, pisarka. Autorka książki "Dzieje łakomstwa i obżarstwa" (wyd. Harde, 2019), współautorka "Królestwa zup" (wyd. Harde, 2019).