Mąka kokosowa - właściwości i zastosowanie w kuchni. Przepis na mąkę kokosową

Mąka kokosowa - właściwości i zastosowanie w kuchni

Autor Zdjęcia: Shutterstock

Mąkę kokosową zalicza się do produktów określanych mianem Super Food.

Mąka kokosowa jest doskonałym zamiennikiem mąki zbożowej, ponieważ zawiera nawet 10 razy więcej błonnika, który jest niezastąpiony w profilaktyce antynowotworowej, cukrzycy i chorób mięśnia sercowego. Sprawdź, jakie jeszcze zdrowotne właściwości posiada mąka kokosowa, jakie ma zastosowania w kuchni i jak ją przygotować.

Mąka kokosowa - czym jest

Mąka kokosowa to drobny proszek uzyskiwany z miąższu orzecha kokosowego, jako produkt uboczny wytwarzania mleka i oleju kokosowego. Charakteryzuje się lekkim posmakiem i aromatem kokosa, jednak nie jest słodka, dlatego z powodzeniem można nią zastąpić inne rodzaje mąki, oczywiście z uwzględnieniem jej specyficznych wymagań.

Największą produkcją mąki kokosowej mogą poszczycić się Filipiny, które są jednocześnie jednym z największych eksporterów kokosów do krajów Europy Zachodniej i Ameryki. Mąka z orzechów kokosowych nie zawiera glutenu, fityn ani cholesterolu, dlatego poleca się jej stosowanie osobom cierpiącym na celiakię i cukrzycę. 100 g tego niezwykłego produktu dostarcza 443 kcal.

Błonnik - największe dobrodziejstwo mąki kokosowej

Błonnik to inaczej włókno pokarmowe, czyli grupa substancji, która pochodzi ze ścian komórkowych produktów roślinnych. Nie jest on wchłaniany, ani przyswajany przez ludzki organizm, ale posiada liczne właściwości, pomagające uniknąć problemów trawiennych i zaparć. Błonnik w ludzkim organizmie działa jak miotełka - oczyszcza przewód pokarmowy z ubocznych produktów przemiany materii, co zapobiega powstawaniu komórek rakowych i ułatwia trawienie.

Dzienne zapotrzebowanie organizmu na błonnik

Dorosły człowiek powinien zjadać 20-35 gramów błonnika dziennie. Niestety, przeciętny wskaźnik dziennego spożycia błonnika przez mieszkańców Zachodu wynosi zaledwie 10-14 gram, a to nawet 2-3 razy mniej niż zalecana dawka. Rozwiązaniem problemów z niedoborem błonnika w codziennej diecie może być włączenie do jadłospisu mąki kokosowej, która zawiera 10 razy więcej tej drogocennej substancji niż mąka pszenna.

Według badań opublikowanych w magazynie "„Innovative Food Science & Emerging Technologies”, codzienne zjadanie mąki kokosowej w znacznym stopniu zmniejsza ryzyko zachorowania na raka i cukrzycę oraz choroby mięśnia sercowego. Jak dowiedli naukowcy z Instytutu Żywności i Żywienia na Filipinach, dzieje się to za sprawą spożywanego w odpowiednich ilościach błonnika - około 40 gram na 100 gramów mąki kokosowej.

Jak włączyć mąkę kokosową do codziennej diety?

Cena mąki kokosowej, ze względu na swoją małą popularność w Polsce, jest wysoka i waha się w granicach 7-90zł za kilogram. Obecnie można ją kupić w sklepach ze zdrową żywnością, dużych supermarketach i oczywiście w Internecie.

Nie należy od razu przestawiać się na korzystanie tylko z mąki kokosowej, ponieważ łączy się ona z tradycyjnymi produktami w zupełnie innych proporcjach. Warto również pamiętać, że natychmiastowe wyłączenie z diety jednego z podstawowych produktów może wywołać w organizmie szok i dolegliwości zdrowotne.

Swoją przygodę z mąką kokosową warto zacząć od dodawania 1-2 łyżek do wypieków, naleśników czy zup. Ta niewielka ilość wystarczy, aby znacząco zwiększyć ilość błonnika wchłanianego przez organizm.

Jak przechowywać mąkę kokosową?

Mąka kokosowa o wiele szybciej wchłania wilgoć niż inne rodzaje mąki, dlatego aby uchronić ją od zepsucia, należy przechowywać ją w szczelnie zamkniętym szklanym słoiku w suchym i ciemnym miejscu.

Zdrowotne właściwości mąki kokosowej

  • Zawiera 10 razy więcej błonnika niż maka pszenna - oczyszcza układ pokarmowy i wspomaga trawienie, reguluje poziom cukru i insuliny we krwi;

  • Zawiera więcej białka niż mąka pszenna - główny budulec organizmu człowieka;

  • Nie zawiera glutenu - jest alternatywą dla osób na diecie bezglutenowej;

  • Zawiera 8,7 gram tłuszczów na 100 gram produktu, z czego 8 gram to tłuszcze nasycone - działają przeciwwirusowo, przeciwgrzybiczo i wspomagają metabolizm, dlatego poleca się stosowanie mąki kokosowej podczas diet odchudzających.

Mąka kokosowa - zastosowanie w kuchni

Mąkę kokosową można używać tak samo jak inne mąki zbożowe do ciast, naleśników czy zagęszczania potraw. Aby zwiększyć ilość spożywanego błonnika, zaleca się również zjadanie jej na surowo, jako dodatku do owsianek, płatków, koktajli i innych produktów mlecznych. W książkach kucharskich i Internecie można znaleźć wiele przepisów, które zostały przygotowane specjalnie pod ten szczególny rodzaj mąki.

Należy jednak pamiętać, że mąka kokosowa łączy się z dobrze znanymi nam produktami w zupełnie innych proporcjach niż tradycyjne mąki pszenne. Poniżej podajemy krótki przelicznik, który pomoże ustalić proporcje dań przygotowywanych z dodatkiem mąki kokosowej.

Przelicznik mąki kokosowej

  • Odpowiednikiem 1 szklanki mąki pszennej jest 1/3 szklanki mąki kokosowej.

  • Do wypieków z 1/2 szklanki mąki kokosowej należy dodać 1-3 jajka. Warto przy tym pamiętać, że 1 łyżka zmielonego siemienia lnianego połączona z 3 łyżkami wody to zamiennik 1 jajka. Oprócz jajek można dodać również syrop klonowy i miód.

  • Mąka kokosowa wymaga użycia podwójnej ilości płynu - np. jeżeli do naleśników z mąki pszennej dodaje się szklankę mleka, to do naleśników z mąki kokosowej należy dodać 2 szklanki.

  • Wypieków z mąki kokosowej się nie ugniata. Ważne jest, aby rozbić wszystkie grudki.

  • Ciasto wykonane z mąki kokosowej nie twardnieje w wyniku długiego mieszania, w przeciwieństwie do ciasta z mąki pszennej.

  • Na skutek dodania do ciasta banana lub soku z jabłek stanie się ono mniej suche.

Przepis na mąkę kokosową

Podczas produkcji mąki powstaje również mleko kokosowe, które można wykorzystać do przygotowania innych dań.

Składniki:

  • 200 gram wiórek kokosowych

  • 1,5 litra wody

Przygotowanie krok po kroku:

  • Wiórki kokosowe należy zalać 1,2 l wody i pozostawić na noc, aby zmiękły.

  • Następnego dnia należy podgrzać wiórki (w tej samej wodzie, w której się moczyły) i całość przelać do blendera. Miksować 5-7 minut.

  • Później na garnku trzeba postawić sito, a na nim podwójną warstwę gazy. Następnie należy przelać zmiksowaną masę przez sito i dokładnie wycisnąć. Powstały płyn to mleko kokosowe, które można wykorzystać do przygotowania innych dań.

  • Pozostałe wiórki należy zalać szklanką wrzątku, miksować przez 5 minut i ponownie przelać przez gazę i odcisnąć.

  • Pozbawione wody wiórki należy wyłożyć na blachę i rozprowadzić cienką warstwą na całej powierzchni.

  • Wiórki należy suszyć w piekarniku nagrzanym do temperatury 100 stopni przez 1,5h, od czasu do czasu mieszając.

  • Wysuszone wiórki należy następnie miksować w blenderze do uzyskania pożądanej konsystencji. 

Ocena: 2,3