Czym zastąpić biały cukier? Zamienniki cukru

Czym zastąpić biały cukier? Zamienniki cukru

Autor Zdjęcia: thinkstockphotos.com

Miód to jeden z najpopularniejszych zamienników cukru

Cukier to bezcenne paliwo dla mózgu, zapewniające energię, umożliwiające wykonywanie wszelkich czynności, gwarantujące sprawność mięśni i poprawiające nastrój. Jednocześnie ten słodki produkt ma niekorzystny wpływ na zdrowie. Jakie są zatem dobre zamienniki białego cukru i czym go zastąpić?

Cukry, inaczej węglowodany, są podstawowym źródłem energii. Jednak ich nadmiar w diecie nie jest wskazany. Poza pustymi kaloriami cukier nie dostarcza organizmowi żadnych cennych składników odżywczych ani korzyści zdrowotnych. Spożycie białych kryształków powoduje obniżenie odporności, wzrost podatności na infekcje, deficyt witamin z grupy B oraz minerałów takich jak chrom czy selen. Do tego dochodzi próchnica zębów, nadwaga i otyłość. Ta ostatnia z kolei może doprowadzić do chorób układu krążenia, nadciśnienia i kłopotów z kręgosłupem. Dieta bogata w cukry powoduje również szybsze wyczerpanie się rezerw kolagenu, sprzyjając starzeniu się skóry.

Cukru, czyli glukozy, nie można jednak całkowicie wyeliminować z naszej diety. Jest nam potrzebny przede wszystkim po to, aby mózg mógł funkcjonować prawidłowo.

Biały cukier można zastąpić zdrowymi naturalnymi produktami.

Miód

Poza cukrami (m.in. glukozą i fruktozą) w miodzie kryją się też enzymy, kwasy organiczne, związki białkowe oraz łatwo przyswajalne witaminy i minerały.

Miody mają niebagatelny wpływ na zdrowie. Przede wszystkim korzystnie działają na serce, poprawiają krążenie i obniżają ciśnienie krwi. Usprawniają też pracę układu nerwowego, poprawiają samopoczucie, zwalczają bezsenność. Poza tym chronią przed grypą!

Wartość kaloryczna w 100 g: 324 kcal

Stewia

To słodka roślina z Ameryki Południowej i Środkowej. Jest nawet 30 razy słodsza od cukru, a praktycznie nie zawiera kalorii! W stewii nie brakuje białka, cennych minerałów i mikroelementów, m.in. wapnia, potasu, magnezu, żelaza, chromu. Do zalet tej cudownej roślinki zalicza się dodatkowo właściwości bakterio- i grzybobójcze, regulowanie pracy układu trawiennego, ogólne wzmocnienie organizmu oraz pozytywny wpływ na zdrowie zębów.

Wartość kaloryczna w 1 pastylce: 0,06 kcal

Ksylitol

Jest nazywany cukrem brzozowym. Wygląda i smakuje jak zwyczajny cukier, a ma 2 razy mniej kalorii! Ksylitol ułatwia m.in. przyswajanie wapnia, polecany jest osobom chorującym na osteoporozę. Dodatkowo skutecznie uodparnia na wszelkie bakterie oraz wirusy.

Wartość kaloryczna w 100 g: 240 kcal

Melasa

Ten czarny, gęsty i słodki syrop wytwarzany jest z łodygi trzciny cukrowej.

Melasa zawiera wiele ważnych dla zdrowia składników odżywczych, w tym witamin z grupy B oraz minerałów, przede wszystkim wapnia oraz żelaza (łyżeczka melasy zawiera tyle wapnia, co szklanka mleka, a żelaza tyle, co dziewięć jaj!).

Wartośc kaloryczna w łyżeczce: ok. 20 kcal

Ocena: 0