Ryż - co warto o nim wiedzieć? Dlaczego ryż jest zdrowy?

Ryż - co warto o nim wiedzieć? Dlaczego ryż jest zdrowy?

Autor Zdjęcia: Shutterstock

Ryż biały jest podstawą kuchni azjatyckiej, ale i w Europie trudno sobie wyobrazić gotowanie bez niego!

Ryż to idealny produkt do przygotowania smacznych i wartościowych posiłków. Jest obecny w kuchniach całego świata, przy czym w wielu z nich (kraje azjatyckie) jest podstawowym pożywieniem. Do przygotowania dań z ryżu potrzebna jest wiedza, jakich gatunków używać w swojej kuchni dla najlepszego efektu.

Ryż: odmiany ze względu na kształt ziaren

  • długoziarnisty (basmati, patna, karoliński), który po ugotowaniu jest sypki. Czas gotowania 15-20 min. Nadaje się na sałatki,najczęściej używa się go jako dodatku do dań mięsnych i rybnych;

  • średnioziarnisty (arborio, jaśminowy), po ugotowaniu jest wilgotniejszy niż długoziarnisty. Czas gotowania 15-20 min. Nadaje się na risotto, gołąbki, kleiki i desery;

  • krótkoziarnisty (originario) ma prawie okrągłe ziarenka, po ugotowaniu skleja się. Czas gotowania 15-20 min. Nadaje się do sushi, zapiekanek i farszów;

Ryż: podział ze względu na kolory

Można także podzielić ryż wg kategorii kolorystycznej: na biały i brązowy. Białe są wszystkie ziarna wymienione powyżej, ryż brązowy jest zaś najbardziej wartościowy. Nie oczyszczony z wierzchniej osłonki zachowuje cenne składniki odżywcze. Zawiera cztery razy więcej błonnika niż biały oraz dużo więcej witamin i kwasu foliowego. Czas gotowania brązowego ryżu to 35-45 min.

Z ryżu produkuje się także płatki i mąkę. Płatki są cenione w dietetyce, dzięki wysokiej zawartości błonnika, mąkę stosuję się do wypieków i zagęszczania potraw.

Warto sięgać także po dziki ryż, czyli nasiona zizanii wodnej. Ziarna są czarnobrązowe. Czas gotowania 60 min. Dziki ryż ma swój orzechowy smak, nie potrzebuje więc wielu dodatków. Serwuje się go jako danie samodzielne, jako dodatek do dań mięsnych i rybnych lub łączy z białym ryżem.

Ocena: 0