Biedronka dała się wyprzedzić. W aż 11 sklepach zakupy zrobisz taniej
Statystyki pokazują to, co dobrze wiemy. Jest drogo. Za koszyk zakupowy w styczniu br. zapłaciliśmy o 15 % więcej, niż w roku ubiegłym. Nastąpiło też swoiste przegrupowanie w rankingu najtańszych sklepów. Okazuje się, że uważana za najbardziej dostępną cenowo Biedronka jest w szarym ogonie, a te same produkty można zrobić za niemal 50 zł mniej.
Gdzie po najtańsze zakupy
Po raz kolejny na pierwszym miejscu uplasował się Auchan. Za koszyk zakupowy w tym sklepie w styczniu br. trzeba było zapłacić 233,15 zł. Dla porównania za te same produkty w Biedronce, która uplasowała się dopiero na 12 miejscu, zapłacilibyśmy 279, 95 zł. Jeszcze drożej jest w Polomarkecie (292,10 zł) i E-grocery (315, 60zł). Zaraz za Auchan na liście najtańszych sklepów uplasował się Lidl (254,15 zł) i Kaufalnd (261,58zł).
Badanie i raport "Koszyk zakupowy"
Badania i raporty "Koszyk zakupowy", przeprowadzane cyklicznie przez ASM Sales Force Agency, pozwalają przyjrzeć się wzrostom cen na przestrzeni ostatnich miesięcy. Podczas badania analizowane są ceny przykładowego koszyka zakupowego. Sprawdzane są ceny tych samych 40 produktów w 14 sieciach handlowych. Porównywane są ceny analogicznych produktów tych samych marek i o tych samych gramaturach z rożnych kategorii (nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne), w różnych stypach sklepów.
Typy analizowanych sklepów:
- Cash & Carry (Makro, Selgros) – wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów
- E-grocery – sklep prowadzący działalność wyłącznie w Internecie
- Dark Store – wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu
- Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) – sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach
- Supermarket (Dino, Polomarket) – samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m²
- Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc, Intermarché) – sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m²
- Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych
- Hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową.