Jak zimą dbać o linię?

Jak zimą dbać o linię?

Autor Zdjęcia: thinkstockphotos.com

Zima sięgaj po produkty rozgrzewające!

Zima zbliża się wielkimi krokami. Jej nadejście skutkuje zazwyczaj zmianą sposobu odżywiania, który często powoduje przybranie kilku kilogramów. Co zatem jeść, by mieć energię, ale nie przytyć?

Zimą spalamy około 20 proc. kalorii więcej, niż o innych porach roku. Na mrozie kurczą się naczynia krwionośne, a więc ciśnienie krwi od razu się zwiększa. By wyrównać bilans cieplny, organizm zużywa zgromadzone wcześniej zapasy, i stale domaga się nowych. Dlatego w chłodne dni mamy większy apetyt i chęć podjadania między posiłkami. Dlatego dieta musi być skomponowana tak, by rozgrzać organizm.

Jedząc śniadanie, unikajmy produktów wyziębiających - zimnych napojów, surowych owoców, przetworów mlecznych. Lepsze będzie śniadanie skomponowane z potraw, które dodadzą anergii - np. z pełnowartościowego ciemnego pieczywa, posmarowanego masłem lub dobrym tłuszczem roślinnym, wędliną i plasterkiem ogórka konserwowego, papryki lub pomidora. Dodatek tłuszczu pozwoli na przyswojenie wszystkich witamin i minerałów z kanapki. Do posiłku warto wypić herbatę z imbirem lub miodem czy gorące kakao. Dobrym pomysłem jest też owsianka z dodatkiem suszonych owoców i bakalii, czy pełnoziarniste tosty z miodem lub domową konfiturą.

Na przekąskę lub drugie śniadanie warto jeść warzywa oraz owoce, które zawierają witaminę, C np. cytrusy.

Na obiad lub kolację sprawdzi się zupa na bazie warzyw i chudego mięsa - np. kapuśniak lub gulaszowa. Do ich przygotowania lepiej wykorzystać warzywa mrożone, gdyż ich wartości odżywcze porównywalne są z tymi, jakie mają te świeżo zebrane. Dodatek przypraw, takich, jak: ostra papryka, pieprz, bazylia czy imbir sprawi, że  potrawa będzie nie tylko odżywcza, ale również rozgrzewająca. W zimie warto też również wprowadzić do diety  rośliny strączkowe (groch, fasola, soczewica, soja, ciecierzyca). Są one źródłem białka oraz witamin A, C, PP, a także witamin z grupy B, które regulują przemianę materii i procesy krwiotwórcze, wzmacniając tym samym odporność organizmu. Ponadto  strączkowe warzywa mimo obróbki termicznej nie tracą cennych składników.