Dlaczego warto polubić kaszę jaglaną?

Dlaczego warto polubić kaszę jaglaną?

Autor Zdjęcia: Shutterstock

Kasza jaglana wyróżnia się spośród innych kasz wysoką zawartością korzystnych dla zdrowia składników odżywczych.

Nieco zapomniana, nie każdemu smakuje, ale kasza jaglana jest naprawdę bardzo zdrowa! Warto, by częściej gościła w naszym menu. Trzeba ją tylko dobrze przyrządzić. Sprawdź, jak to zrobić.

Kasza jaglana - składnik diety bezglutenowej

Kasza jaglana to łuszczone ziano prosa. Jest jedną z najstarszych uprawianych roślin. Zawiera błonnik, witaminy z grupy B, składniki mineralne: potas, magnez, żelazo, cynk, krzem, fosfor. Jest też bogata w białko i tłuszcz. Kasza jaglana jest niezwykle pożywna, znakomita dla rekonwalescentów, dzieci, osób cierpiących na anemię czy zmagających się z przeziębieniem i kaszlem. Idealna dla odchudzających się (100 g = 350 kcal). Nie zawiera glutenu, dlatego jest dobrym składnikiem diety alergików.

Gotowanie kaszy jaglanej

Najpierw należy ją dobrze wypłukać pod bieżącą wodą, potem przelać wrzątkiem (2-3 razy, na sitku) – wtedy straci swoją goryczkę, która tak zniechęca do niej wiele osób. Nie można jej zbyt długo przechowywać, bo wtedy robi się jeszcze bardziej gorzka. Kaszę jaglaną gotujemy w wodzie – 1 szklankę kaszy wrzucamy na 2 i pół szklanki gotującej się wody, nieco osolonej. Można ją też ugotować w mleku z cukrem i szczyptą soli.

Gdy kasza się zagotuje, zmniejszamy ogień i zakrywamy garnek pokrywką. W czasie gotowania zbieramy pianę, która tworzy się na wierzchu. Kasza powinna być gotowa, gdy wchłonie wodę czy mleko, po 15-20 minutach. Sprawdzamy, czy jest miękka. Jeśli nie, lepiej już nie dolewać do niej wody i nie gotować dalej, tylko przykryty garnek wstawić do nagrzanego piekarnika lub dogotować na parze, by kasza „doszła” Albo po prostu zawinąć w koc.

Kasza jaglana na słono i na słodko

Podajemy ją gotowaną z warzywami, jako dodatek do mięs i sosów albo zapiekaną np. ze słoniną: kaszę gotujemy w mleku z dodatkiem masła, spód i boki naczynia żaroodpornego wykładamy plasterkami słoniny i zapiekamy w nagrzanym piekarniku. Przyrządza się z niej placki wegetariańskie, dodaje do zup jarzynowych, faszeruje nią pierogi czy naleśniki.

Kasza jaglana jest pyszna na słodko! By powstał pożywny deser, wystarczy ją wymieszać ze sparzonymi rodzynkami, orzechami, migdałami i miodem albo zapiec z cynamonem i jabłkami.