Dynia: jakie ma właściwości? Czy dynie są zdrowe? [WIDEO]

Dynia: jakie ma właściwości? Czy dynie są zdrowe? [WIDEO]

Autor Zdjęcia: Jacek Kucharczyk

Dynia to niewielka ilość kalorii, a przy tym moc składników odżywczych

Dynia to botanicznie owoc, zaklasyfikowany do warzyw. Dynia przywędrowała do Europy dopiero w XVI wieku. Pochodzi z Peru i tamtejsi Indianie wiedzieli o niej wszystko. Przypisywali jej także magiczną moc. Mieli rację - dziś do tego samego dochodzimy po latach badań, chociaż dziadkowie i babcie z powodzeniem stosowali dynię w kuchni i medycynie. Jakie właściwości ma dynia?

Poznaj właściwości poszczególnych  rodzajów dyni!

Dynia hokkaido: właściwości i wartości odżywcze

Dynia piżmowa - jakie ma właściwości?

Dynia makaronowa: co to za odmiana dyni? Właściwości i zastosowanie w kuchni

Dynia muscat: co to za odmiana dyni? Zastosowanie w kuchni

Dynia to nie tylko oświetlony gadżet na Halloween, ale także warzywo z dużą zawartością  witamin i mikroelementów - i warto ją jeść. Ma niewielką wartość kaloryczną – zaledwie 32 kcal w 100 gramach (podobnie jak truskawki, poziomki, różowy grapefruit). A dla porównania: 100 g jabłka = 48 kcal, gruszki = 56 kcal, śliwki = 46 kcal, czereśnie = 58 kcal, czarne jagody = 52 kcal.

Chociaż wygląd dyni temu przeczy, nie zawiera ona tłuszczu. Ma też sporo błonnika, czyli nietrawionych i niewchłanianych części, które „robią porządek” w układzie pokarmowym, wymiatając z niego zalegające (i oblepiające kosmki jelitowe) resztki.

Jedz dynię, a nie przytyjesz, pozbędziesz się zaparć i wspomożesz perystaltykę jelit.

Dynia: co zdrowego zawiera?

Dynia zawiera witaminy A (karoten) B1, B2, PP, E i C, a także żelazo, fosfor, magnez oraz selen, cynk, miedź i mangan. Im bardziej pomarańczowe warzywo, tym lepiej, bo ma więcej karotenu odpowiedzialnego między innymi za kolor i stan skóry oraz przyswajanie witamin.

Dynia polecana jest osobom z niezdrową cerą (zbawienne działanie wit. A oraz cynku, który radzi sobie z opryszczką i trądzikiem oraz działa leczniczo na wrzody żołądka i wspomaga gojenie się ran), odchudzającym się i dbającym o linię, mającym problemy z układem trawiennym, wzrokiem, miażdżycą, stwardnieniem tętnic, nadciśnieniem tętniczym, obrzękami z powodu niewydolności nerek, serca i wątroby. Miąższ z dyni pomaga poradzić sobie z porannymi mdłościami przyszłych mam.

Dynia powinna się znaleźć w diecie każdego człowieka, także dzieci, na takiej samej zasadzie jak kabaczki, cukinia, pomidory bądź marchew, kalafior, kapusta, brokuły i inne, choćby dlatego że trudno znaleźć warzywo, którego 100 g dostarczałoby aż 100% dziennego zapotrzebowania na witaminę A. Dyniowy sezon trwa w październiku i listopadzie, ale dynia nadaje się na przetwory. Można z niej przygotować kompoty, soki, dżemy, musy, chutney, puree, które przechowuje się dłużej w słoikach, a poza tym dynię można mrozić i marynować.

Ocena: 5