Dieta dla morsa: co jeść przed morsowaniem?

Dieta dla morsa: co jeść przed morsowaniem?
Autor: Shutterstock Morsowanie to zdrowa i odprężająca rekreacja w lodowatej wodzie

Morsowanie - choć wydaje się ekstremalną aktywnością fizyczną - nie wymaga specjalnej diety. Należy jednak stosować się do kilku ważnych zasad. Co jeść przed zimną kąpielą? Odpowiedzi na to i inne pytania znajdziecie w książce Ewy Zwierzchowskiej „Morsowanie”. Poniżej przytaczamy najważniejsze wytyczne z wywiadu, jaki autorka przeprowadziła z dietetyczką Katarzyną Błażejewską-Stuhr.

Posiłek dla morsa

W jaki sposób powinny odżywiać się osoby morsujące? Czy są wytyczne dotyczące tego, po jakie dania i potrawy sięgać?

Katarzyna Błażejewska-Stuhr, dietetyk kliniczny i psychodietetyk oraz mors od 2 sezonów: – Nie znalazłam żadnych naukowych opracowań dotyczących właściwego żywienia osób morsujących. Morsowanie od lat traktuje się jako rodzaj aktywności fizycznej, bo w czasie zimnych kąpieli wydatkowanie energii też dość duże. Ja też jestem za tym, aby morsowanie traktować jako trening. Tak więc na co dzień powinna obowiązywać zdrowa, zbilansowana dieta tak jak w przypadku osób, które regularnie uprawiają sport

Jedyna książka na rynku: Ewa Zwierzchowska, MORSOWANIE, Harde Wydawnictwo >>

Jak powinno wyglądać menu morsa przed wejściem do wody?

– Maksymalnie na godzinę-dwie przed morsowaniem powinno się zjeść posiłek. Jego podstawą powinny być węglowodany złożone, czyli razowe pieczywo, kasza, brązowy ryż lub razowy makaron. Do tego warto dodać niewielką ilość białka oraz tłuszczu. Trzeba pamiętać, że posiłek nie powinien być zbyt ciężkostrawny, bo wtedy jesteśmy ospali i mamy ochotę na sjestę, a nie kąpiel w zimnej wodzie.

Podsumujmy: Nie powinno się wchodzić na czczo do zimnej wody czy długo po zjedzeniu posiłku. Gdy poziom glukozy we krwi jest zbyt niski, może grozić to omdleniem lub nawet utratą przytomności. Organizm potrzebuje dużej ilości energii, aby się ogrzać, więc powinniśmy mu dostarczyć najlepszych składników.

Do sklepu: Ewa Zwierzchowska, MORSOWANIE, Harde Wydawnictwo >>

Najlepsze przepisy na posiłek przed morsowaniem

Ewa Zwierzchowska, autorka książki „Morsowanie”, specjalnie dla Was wybrała 3 przepisy na najlepsze posiłki przed morsowaniem:

Makaron pełnoziarnisty ze szpinakiem i serkiem mascarpone

Kasza pęczak z mielonym mięsem i warzywami

Kurczak duszony z warzywami i brązowym ryżem