Bakalie na święta: jakie jemy w Boże Narodzenie? Poznaj ich właściwości

Bakalie na święta: jakie jemy w Boże Narodzenie? Poznaj ich właściwości

Autor Zdjęcia: thinkstockphotos.com

Słodkie i pożywne bakalie to przede wszystkim suszone i kandyzowane owoce, a także różnorodne orzechy

Bakalie niewątpliwie kojarzą się ze świętami Bożego Narodzenia. Trudno bez nich wyobrazić sobie przepyszne i pięknie wyglądające ciasta, sałatki czy świąteczne pieczenie. Bakalie oprócz walorów smakowych i dekoracyjnych są zdrowe i pożywne. Poznaj zatem właściwości świątecznych bakalii.

Bakalie to różnego rodzaju orzechy oraz suszone i kandyzowane owoce. Są niezbędne do pieczenia i ozdabiania ciast, ale także mogą stanowić dodatek do mięs, sałatek i przekąsek. Dodaje się je w całości lub też pokrojone na drobne kawałki czy płatki. Bakalie to bogate źródło witamin, składników mineralnych oraz błonnika.

Jak kupować bakalie?

Najlepiej kupować bakalie ze sprawdzonego źródła lub wybierać produkty ekologiczne. Niektóre z bakalii, jak orzechy, żurawina, morele, możemy przygotować wcześniej samemu i przechowywać w szczelnie zamkniętych pojemnikach. Jeśli kupujemy gotowe suszone owoce, warto je przed dodaniem do potrawy umyć w ciepłej wodzie i osuszyć – w ten sposób pozbędziemy się z bakalii dwutlenku siarki, który jest środkiem konserwującym.

Wybrane bakalie - właściwości i zastosowanie

  • Orzechy włoskie - są znakomite do sałatek i deserów. Zawierają antyutleniacze, stanowią też cenne źródło kwasów omega-3.

  • Orzechy laskowe - dodatek do ciast i deserów oraz sałatek. Zmielone mogą zastąpić mąkę. Są bogatym źródłem witaminy E.

  • Orzechy arachidowe - wykorzystuje się je zwłaszcza w kuchni azjatyckiej. Są bogate w białko.

  • Migdały - dodatek do ciast, deserów, ale także mięs. Migdały obniżają poziom złego cholesterolu. 

  • Suszona żurawina - nadaje się do ciast, deserów, sałatek, sosów, mięs. Wzmacnia organizm.

  • Rodzynki - dodatek do ciast, sałatek, sosów, mięs. Rodzynki są bogate w błonnik.

  • Kandyzowany ananas - jest dobrym dodatkiem do niektórych ciast. Ananas dodaje energii, przyspiesza metabolizm.

  • Kandyzowana papaja - dobra jako dodatek do ciast. Zawiera witaminę C. 

  • Morele - pyszne na przekąskę, można dodawać je do ciast i mięs. W składzie mają błonnik, żelazo i witaminę A. 

  • Figi - nadają się na przekąskę, do ciast i jako dodatek do mięs i sałatek. Figi są bogate w błonnik. 

  • Daktyle - znakomite do ciast i sałatek. Są bardzo pożywne, zawierają witaminę A, a także witaminy z grupy B.

Ocena: 5