Rzepa: jakie ma właściwości? Jakie wartości odżywcze?

Rzepa: jakie ma właściwości? Jakie wartości odżywcze?

Autor Zdjęcia: Shutterstock

Rzepa jest tanim źródłem błonnika i substancji odżywczych

Rzepa (Brassica rapa) jest wartościowych źródłem błonnika i substancji odżywczych. Można jeść rzepę na surowo w postaci sałatek. Jednak od wieków rzepę gotowano, duszono i smażono. Z czasem rzepa ustąpiła swego miejsca ziemniakowi. Dzisiaj, na fali kulinarnego powrotu do źródeł, zapomniana rzepa wraca do łask. Dlaczego warto ją jeść? Jakie ma wartości odżywcze? Jakie ma zastosowanie kulinarne? Odpowiadamy i radzimy. 

Charakterystyka rzepy

Rzepa należy do rodziny warzyw kapustowatych razem z kapustą, jarmużem i brukselką. Jadalny jest zgrubiały korzeń rzepy oraz młode liście rzepy. Rzepę uprawia się w klimacie umiarkowanym i nieco chłodniejszym. Szczególnie popularna była i jest w Europie Zachodniej, Środkowej i Północnej. Ale także w Azji Centralnej.  Korzenie rzepy przeznacza się również na paszę dla zwierząt hodowlanych.

Zgrubiałe korzenie rzepy są białe, ale – w zależności od odmiany – w górnej części przebarwiają się na różowo, czerwono lub czarno. Rzepa ma ostry, charakterystyczny smak podobny do rzodkiewki. Jednak rzepa jest wielokrotnie większa od swej małej kuzynki. Miąższ korzenia rzepy na surowo jest jędrny, twardy, chrupiący. Po ugotowaniu staje się słodkawy, miękki, rozpadający się w purée. 

Wartości odżywcze rzepy

Zgrubiałe korzenie rzepy to cenne źródło witamin i minerałów, które wzmacniają i odmładzają organizm. Rzepa jest warzywem niskokalorycznym, w 100 g rzepy jest zaledwie 22 kalorie, bardzo mało węglowodanów – 4 g i w ogóle nie ma tłuszczu.

Rzepa dostarcza licznych witamin i minerałów. Znajdziemy w niej potas, wapń, fosfor i magnez. Zawiera witaminy z grupy B, beta-karoten, prowitaminę A oraz witaminę C. Regularne jedzenie rzepy pozwala uzupełnić niedobory składników odżywczych.

Właściwości rzepy

Rzepa to prawdziwa bomba witaminowa – korzeń ma dużo witaminy C, ale w liściach również znajdziemy cenne składniki, takie jak witaminy A, E  czy beta-karoten. Wszystkie wymienione witaminy są silnymi przeciwutleniaczami (antyoksydantami) dzięki którym nasz organizm lepiej sobie radzi z infekcjami, czynnikami rakotwórczymi oraz starzeniem. 

Podziemna część rzepy zawiera dużo błonnika, którego wciąż jest za mało w naszej diecie. To błonnik sprawia, że czujemy się dłużej najedzeni, a poziom cukru utrzymuje się na stabilnym poziomie. Błonnik z rzepy zapobiega również zaparciom i pozytywnie wpływa na przebieg procesów trawiennych.

Rzepa ma właściwości przeciwzapalnych. To zasługa witamin C, A  oraz witaminy K. Jej regularne jedzenie wzmacnia organizm i redukuje ryzyko wystąpienia chorób, które są związane ze stanami zapalnymi w organizmie (takimi jak zawał serca czy zapalenie stawów).

Rzepa zawiera także luteinę. Luteina zalecana jest wszystkim, którzy spędzają dużo czasu przed komputerem, ponieważ chroni oczy przed promieniowaniem.

Rzepa świetnie działa na włosy. Warto wiedzieć, że wyciągi z rzepy są szczególnie polecane osobom, zmagającym się z problemem osłabionych i wypadających włosów. Wywar z tego warzywa wzmacnia cebulki i przyspiesza porost włosów. Poza tym pomaga pozbyć się łupieżu i łojotoku.

Zastosowanie kulinarne rzepy

Ostry smak i charakterystyczny zapach sprawiają, że nie każdy chętnie sięga po rzepę. Jeśli jednak chcemy trochę wzmocnić odporność i zadbać o zdrowie, to powinniśmy z niej korzystać, zwłaszcza że jest tania i smaczna. Warto pamiętać o tym, że do jedzenia nadaje się nie tylko korzeń, ale również liście rzepy. Można dodać je do sałatki, zup, chłodników, gulaszy.

Zgrubiałe korzenie rzepy idealnie nadają się do gotowania, nadziewania, smażenia i pieczenia. Można z nich przygotować purée, które z powodzeniem zastąpi tradycyjne ziemniaki.

Polecamy przepis na Rzepę faszerowaną mięsem

Jednak najczęściej spotykane danie wykorzystujące to warzywo to surówka z rzepy. W zależności od własnych preferencji smakowych możemy użyć różnych dodatków. Podstawą jest jednak tarta rzepa. Dobrze jest dodać do niej marchewkę, jabłko i sok z cytryny. Ponadto dobrze komponuje się ze słodszymi składnikami, takimi jak rodzynki, miód czy orzechy.

Polecamy przepisy Sałatka z rzepy jak u Magdy Gessler  oraz  Surówka z czarnej rzepy: przepisy siostry Anastazji

Ocena: 4,7