Tradycyjne przysmaki kuchni wielkopolskiej wspiera Europejska Sieć Dziedzictwa Kulinarnego i sieć sklepów ALDI
Każdy region jest bogaty w kulinarne, wyjątkowe specjały. Wiedzą o tym najlepiej przedstawiciele Europejskiej Sieci Dziedzictwa Kulinarnego, którzy w 1995 roku w Skandynawii rozpoczęli ruch na rzecz kultywowania tradycji kulinarnych. Dziś sieć zrzesza ponad 1500 producentów z 46 europejskich regionów Europy, w tym ze Szwecji, Ukrainy, Chorwacji oraz dziesięciu z Polski. Wśród nich znajduje się Dziedzictwo Kulinarne Wielkopolski, reprezentowane przez 130 rodzimych producentów żywności, przetwórców, restauracje, gospody i gościńce.
– Tradycja kulinarna Wielkopolski jest bardzo bogata – komentuje dr Aleksandra Swulińska-Katulska, członek zespołu opiniująco-doradczego ds. Sieci Dziedzictwa Kulinarnego Wielkopolska, autorka wielu publikacji na temat kuchni wielkopolskiej. – Wraca moda na regionalną żywność wysokiej jakości, dotyczy to również młodego pokolenia, które na nowo odkrywa smaki dzieciństwa przekazywane z pokolenia na pokolenie – dodaje Swulińska-Katulska.
Wielkopolskie specjały można przygotować samemu w domu albo wybrać gotowe przetwory wytworzone przez lokalne gospodarstwa. Do najpopularniejszych przysmaków Wielkopolski należą charakterystyczny gzik, andruty kaliskie, ser smażony czy leberka, czyli pasztet po świniobiciu. Inspiracji i ciekawostek dostarcza Dziedzictwo Kulinarne Wielkopolska we współpracy z siecią sklepów ALDI, w których od 10 do 15 września w ramach akcji „Tradycja warta Poznania” będzie można kupić produkty oznaczone tym znakiem.
Gzik, charakterystyczny ser na bazie twarogu i śmietanki 30% najczęściej spożywa się na pieczonym ziemniaku. - Aby przygotować gzik domowej roboty, należy zakwasić świeże mleko, następnie delikatnie ogrzać je na kuchence, a powstałą serwatkę odcedzić najpierw na sicie, a później na płótnie. Gzik doprawiamy śmietaną i dodatkami, najczęściej szczypiorkiem – komentuje dr Aleksandra Swulińska-Katulska. Ser smażony to kolejny przysmak regionu, dziś chętnie jadany w postaci fondue. Powstaje w procesie gliwienia-fermentacji, najczęściej podawany jest z kminkiem.
Innym produktem są znane na całym świecie andruty kaliskie, wywodzące się z wielokulturowej społeczności Kalisza. Wyróżnia je bardzo prosta, kultywowana od lat receptura na bazie mąki pszennej, wody i kilku kropli oleju rzepakowego, niskokaloryczność i bardzo cienkie wafle. Andruty kaliskie cieszą się popularnością nie tylko wśród dzieci. Lokalni producenci eksportują je w różne części świata. Ciekawostką jest, że coraz chętniej zajadają się nimi mieszkańcy Izraela.
Wśród produktów sygnowanych znakiem Dziedzictwa Kulinarnego Wielkopolska znajdują się również wyroby po świniobiciu oraz perliczka wielkopolska.
– Jednym z bardziej charakterystycznych specjałów jest leberka, czyli wątrobianka po wielkopolsku. W gospodarstwach najczęściej produkowana jest ręcznie. Każdy masarz ma swoją tradycję doprawiania. Cieszy się ona takim zainteresowaniem, że często gospodarze na świeżą leberkę zbierają zapisy! – komentuje dr Aleksandra Swulińska-Katulska. – Perliczkę natomiast polecam w wersji rosołowej. Nie ma nic lepszego niż wywar z perliczki i dużej ilości włoszczyzny. Mięso z rosołu wykorzystać można do przygotowania potrawki z kluskami, najlepiej w sosie śmietankowym – dodaje Swulińska-Katulska. – Perliczka należy do mięs, charakteryzujących się niską zawartością tłuszczu, delikatnym smakiem z nutą dziczyzny oraz wysoką zawartością składników mineralnych.
Z kolei wielbicielom śledzi polecamy wielkopolskiego śledzia w oleju rydzowym. Tradycyjna receptura jest prosta, a efekty zaskakująco smaczne. Śledzie należy przez godzinę wymoczyć w przegotowanej wodzie, następnie je odsączyć i pokroić w kawałki 3 cm. Zalewa składa się z cebuli pokrojonej w talarki, szczypty soli do zmorzenia i pieprz. Ogórki należy pokroić w plasterki, dodać olej rydzowy tłoczony tradycyjną metodą na zimno i sok z ogórków, następnie wszystko wymieszać, ułożyć w słoju i trzymać w lodówce.
– Tygodnie francuskie, włoskie, azjatyckie cieszą się dzisiaj dużą popularnością, dlatego tym bardziej chcemy zaprezentować to co nasze, polskie. Regionalna kuchnia polska obfituje w bogactwo smaków i kulinarnych tradycji przekazywanych z pokolenia na pokolenie. Marka ALDI ma 100-letnią historię, dlatego chętnie wspieramyl okalnych producentów żywności – komentuje Agata Biernacka, Specjalista ds. Komunikacji i PR ALDI.
Gazetka prezentująca asortyment w ramach akcji dostępna jest na stronie: https://www.aldi.pl/content/dam/aldi/poland/magazine/KW372018/index.html