Po operze na kolację. Zaprasza: Opera Rara ze smakiem

2020-01-31 12:53

„Opera Rara ze smakiem” to projekt towarzyszący festiwalowi Opera Rara. Zaproszenie do stołu to najlepszy sposób, by pełniej przeżyć koncert i uzupełnić to doświadczenie o doznania zmysłu smaku.  

Po operze na kolację. Zaprasza: Opera Rara ze smakiem
Autor: mat. pras. Opera Rara ze smakiem

Program tegorocznych spotkań  „Opera Rara ze smakiem”:

W czwartek 23 stycznia o 21.30 po spektaklu Sigismondo zapraszamy na spotkanie z Robertem Makłowiczem, które odbędzie się w restauracji Albertina (Dominikańska 3)

Z libretta opery nie dowiemy się o którego z polskich władców chodzi. Czy o Zygmunta Starego, a może o Zygmunta II Augusta, a w grę wchodzi także Zygmunt III Waza. Panowanie tej trójki to jednak niemalże sto pięćdziesiąt lat polskiej historii w jednym z jej najbarwniejszych okresów. O to, co wówczas działo się na stołach, czy Królowa Bona rzeczywiście przywiozła do Polski włoszczyznę, o to czym polski stół ubogacił władca ze szwedzkiej dynastii i czym wznoszono toasty zapytamy Roberta Makłowicza.

We wtorek 4 lutego o 21:00 po spektaklu Enoch Arden zapraszamy na spotkanie z Adrianną Stawską-Ostaszewską i Magdaleną Kasprzyk-Chevriaux, które odbędzie się w restauracji Karakter (Brzozowa 17)

Enoch Arden to klasyczny poemat epoki wiktoriańskiej, jednak jego akcja jest rewersem Odysei. Skorzystamy z tej ogromnej rozpiętości czasowej i zapytamy o najbardziej smakowite kąski w historii kulinariów, o tym jak to się stało, że pierwszym zajęciem odróżniającym nas od reszty stworzeń było gotowanie a także o to kto jadł kapłony, kto szczeżuje i dlaczego wielki Velazquez wziął sobie za temat starą kobietę smażącą jajka.

W poniedziałek 10 lutego o 21:00. po spektaklu Balet Pań Niewdzięcznych zapraszamy na spotkanie z Tadeuszem Pióro, które odbędzie się w Bar & Restaurant 13 (Rynek 13)

Balet Pań Niewdzięcznych Monteverdiego to utwór wyjątkowy. Utrzymany w konwencji francuskich ballets de cour powstał na wesele syna księcia Vincenza Gonzagi. A że włoski dwór na przełomie baroku i renesansu to ciekawy temat nie tylko od strony kuchni postaramy się odpowiedzieć na pytanie jak mogło wyglądać takie wesele, kto i co gotował? Czy Włosi aby zawsze wierzyli w to, że w kuchni mniej znaczy więcej i trzy produktu wystarczą, by przygotować kulinarny poemat?

Zwyczaj zasiadania do kolacji po obejrzeniu spektaklu jest tak stary, jak świat. Dawniej nawet zabierano ze sobą jedzenie do teatru. Z czasem zaczęto serwować drobne przekąski na miejscu, a obok budynków teatralnych wyrastały jak grzyby po deszczu restauracje i restauracyjki. Po spektaklu człowiek przecież nabiera apetytu na więcej. Szkoda kończyć zbyt wcześnie tak dobrze rozpoczętego wieczoru. 

We wcześniejszych edycjach krakowskiego wydarzenia „Opera Rara ze smakiem” w restauracjach goście badali powiązania kulinariów i sztuk pięknych, traktując spektakl obejrzany tego wieczoru jako pretekst do dyskusji.

Kolacje odbywają się po spektaklu, a rozmowy dotyczą samego dzieła, jego twórców lub inspiracji, czasów w jakich powstało, a także kulinariów tego okresu. O tym, że kuchnia może doskonale uzupełniać artystyczne doznania przekonywali podczas wcześniejszych edycji między innymi tacy twórcy jak Tessa Capponi-Borawska, Agnieszka Drotkiewicz, Łukasz Modelski, Marek Bieńczyk, Robert Makłowicz czy Wojciech Nowicki.

– „Opera Rara ze smakiem” to wyjątkowe spotkanie koneserów kultury wysokiej z najlepszymi krakowskimi restauratorami; to bezpośrednie starcie koneserów tego co piękne i smaczne równocześnie – dodaje koordynator projektu Bartek Kieżun.

Już w najbliższy wtorek 4 lutego po spektaklu „Enoch Arden” z muzyką Richarda Straussa do poematu Alfreda Tennysona odbędzie się kolejna kolacja. Tym razem z udziałem Adrianny Stawskiej-Ostaszewskiej i Magdaleny Kasprzyk-Chavriaux. Spotkanie poprowadzi Agnieszka Łopatowska.

W krakowskiej restauracji Karakter przy specjalnie skomponowanym menu znane dziennikarki kulinarne i autorki książek o historii kuchni będą dyskutować o potrawach czasów lorda Alfreda Tennysona, pierwszego poety uhonorowanego tytułem szlacheckim za dorobek. Opowiedzą, co mogła zaoferować smakoszowi brytyjska i niemiecka kuchnia XIX w. Pod jakimi wpływami kuchnie te się zmieniały. Jakim wyzwaniom epoki żelaza, pary i węgla musiała sprostać. I dlaczego lord Tennyson mógł lubić wołowe żeberka, a Richard Strauss kochał wiśnie. 

Trzydaniowa kolacja w cenie 90 zł od osoby to wyszukane menu nawiązujące do charakteru epoki, w której tworzyli autorzy opery „Enoch Arden”: 

TATAR ZE STRUSIA - MOUSSAKA STYLE Mol 2017 (Carignan, Syrah, Gamay, Pinot Noir, Muscat) Patrick Boujou, Owernia, Francja

ŻEBRO WOŁOWE W SOSIE SEZAMOWYM Z PIEPRZEM SYCZUAŃSKIM / PARZONE CIASTO W CHEDDAROWO-MUSZTARDOWYM FONDUE De sol a sol Velasco 2016 Bruno Ruiz Edencia Rural, Kastylia-La Mancha, Hiszpania

ZUPA CZEKOLADOWA / SPEATZLE / PODWĘDZANA Wiśnia Sorso Antico 2017 (Aleatico) Natalino Del Prete, Apulia, Włochy

http://bit.ly/opera-rara-ze-smakiem-kup-bilet

O dziennikarkach kulinarnych: 

Adrianna Ewa Stawska-Ostaszewska - dziennikarka, redaktorka serwisu kulinarnego Beszamel.pl, pisarka. Niestrudzona popularyzatorka historii kuchni regionalnych i narodowych, autorka Kuchni kresowej z Podlasia (wyd. Benkowski, 2006), Dzieje łakomstwa i obżarstwa (wyd. Harde, 2019), współautorka Atlasu kanapek świata (wyd. National Geographic, 2010) oraz Królestwa zup (wyd. Harde, 2019). W wolnych chwilach pisze klasyczne kryminały (Śmierć w klasztorze 2007, Karmiąc zło 2012, Udręka 2012). Wielbicielka małej czarnej, ciszy bibliotecznych sal i długich rozmów przy stole.

Magdalena Kasprzyk-Chevriaux – z wykształcenia prawniczka, z pasji dziennikarka kulinarna Specjalizuje się w historii kuchni polskiej. Prowadzi rubrykę Historie kuchenne w krakowskiej „Gazecie Wyborczej”, regularnie pisze także dla portalu Culture.pl oraz magazynów „Usta”, „Kuchnia” i „Forbes”. Współautorka książki Kapłony i szczeżuje. Opowieść o zapomnianej kuchni polskiej (wyd. Czarne, 2019)