Żurawina - dlaczego warto ją jeść? Właściwości zdrowotne żurawiny

2021-11-18 12:56 mpaw
Żurawina  - dlaczego warto ją jeść? Poznaj zdrowotne właściwości żurawiny!
Autor: Shutterstock Te małe czerwone owoce to prawdziwy cud natury - pomagają przy infekcjach pęcherza, chronią układ moczowy, a także zapobiegają chorobie wieńcowej. Warto sięgać po żurawinę, kiedy tylko się da! Doskonale smakuje również z jogurtem.

Żurawina jest przede wszystkim dobrym lekiem na infekcje układu moczowego. Ale nie tylko - zapobiega także przeziębieniom i pomaga w leczeniu anginy. Sprawdź, jakie jeszcze właściwości zdrowotne ma żurawina! Wypróbuj nasze przepisy na dania z żurawiną!

Żurawina - właściwości zdrowotne

Żurawina zapobiega tworzeniu się kamieni nerkowych, a zawarte w jej owocach substancje chronią komórki wyściełające drogi moczowe przed przyleganiem bakterii chorobotwórczych (np. E. coli), dzięki czemu uniemożliwiają ich rozmnażanie się. Tak samo żurawina działa w żołądku – zapobiega wrzodom wywołanym przez Helicobacter pylori oraz w jamie ustnej, broniąc nas przed infekcjami. Owoce żurawiny mają też działanie przeciwgrzybicze, dzięki czemu może pomóc również w walce z niektórymi rodzajami grzybów powodujących choroby skóry.

Inna cenna właściwość żurawiny to ochrona komórek mózgowych przed uszkodzeniami, które zdarzają się podczas wylewu czy zakrzepu. Dzięki flawonoidom (są bardzo podobne do tych w czerwonym winie) chroni przed chorobami serca. Hamuje tworzenie się zakrzepów i ma korzystny wpływ na rozszerzanie się naczyń krwionośnych. Zapobiega utlenianiu się cholesterolu, co zmniejsza ryzyko arteriosklerozy i zapychania się naczyń krwionośnych. Sprzymierzeńcami w walce z wysokim poziomem cholesterolu są też obecne w żurawinie pektyny. Potas z kolei przyczynia się do normalizacji ciśnienia tętniczego.

Żurawina - świeża czy suszona

  • Świeżą żurawinę można przechowywać w lodówce nawet 2–3 miesiące. Nie psuje się, bo zawiera naturalne konserwanty – kwas benzoesowy i cytrynowy. Zamrożone owoce tracą jędrność, ale zachowują właściwości zdrowotne.
  • Żurawina suszona po namoczeniu w soku (najlepiej żurawinowym) smakuje niemal jak świeża.
  • Warto jednak wiedzieć, że suszona żurawina jest zwykle dosładzana, przez co znacznie bardziej kaloryczna – 10 dag to ponad 300 kcal, podczas gdy ta zerwana prosto z krzaka ma ich tylko 46.

Napój z żurawiny - przepis

Świeże owoce trzeba przebrać, opłukać, zmiażdżyć i zalać 3/4 litra przegotowanej letniej wody. Odstawić na 3 godziny. Przed wypiciem odcedzić i posłodzić do smaku.

Żurawina - dlaczego warto ją jeść? Właściwości zdrowotne żurawiny
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE