Żurawina - dlaczego warto ją jadać? Zdrowotne właściwości żurawiny

2017-04-20 14:16 J.N.
Żurawina - dlaczego warto ją jadać? Zdrowotne właściwości żurawiny
Autor: Shutterstock Owoce żurawiny warto mrozić, konserwować i  po prostu często jeść - są bardzo zdrowe.

Żurawina w każdej postaci to sprawdzony lek przy infekcjach pęcherza, zagrożeniu chorobą wieńcową. Pomogą także w walce z podwyższonym cholesterolem. Dowiedz się dlaczego warto jeść żurawiny?

Jesienią i zimą mamy świeże owoce żurawiny, a cały rok dostępne są w postaci mrożonki i suszone. Żurawina jest znakomitym dodatkiem do sałatek, składnikiem musli. Można z nich też wycisnąć sok, usmażyć konfitury, które podaje się do mięs. Żurawiny są nieodzownym dodatkiem do smażonego sera camembert i indyka, którego jadają Amerykanie na Święto Dziękczynienia. Z USA właśnie pochodzą największe żurawiny.

Świeże żurawiny można trzymać w lodówce nawet 2–3 miesiące. Wyjątkową trwałość zawdzięczają naturalnym konserwantom – kwasom benzoesowemu i cytrynowemu. Świeżość tych owoców można poznać… upuszczając je na stół – powinny się odbić od blatu. Z czasem tracą jędrność, ale nadal zachowują komplet zalet zdrowotnych.

Żurawina chroni nerki i serce

Żurawina zawiera flawonoidy przeciwdziałające tworzeniu się zakrzepów, korzystnie wpływające na rozszerzanie się naczyń krwionośnych. Flawonoidy, a także zawarte w żurawinach pektyny pomagają w walce z wysokim poziomem cholesterolu, a potas normalizuje ciśnienie tętnicze.Żurawiny są polecanym lekiem przy infekcjach układu moczowego, ponieważ zakwaszają mocz, a niskiego pH nie lubią bakterie. Zawarte w żurawinach substancje chronią komórki wyściełające układ moczowy przed przyleganiem bakterii chorobotwórczych, uniemożliwiając ich rozmnażanie, co zabezpiecza przed tworzeniem się kamieni. Podobny jest mechanizm ich działania w żołądku, co zapobiega wrzodom wywołanym przez Helicobacter pylori.

Suszona żurawina: pułapka kaloryczna

Choć świeże owoce żurawiny są niskokaloryczne – 10 dag świeżych żurawin to tylko 46 kcal, to suszone mają ponad 300 kcal. Są to bowiem owoce kandyzowane, skąpane w cukrze – inaczej byłyby kwaśne. Nie należy więc traktować ich jako niskokalorycznej przekąski. Podobnie z dżemem żurawinowym czy sokiem z tych owoców - to produkty dość mocno słodzone, bo żurawina jest  cierpka w smaku. Jednak warto po nią sięgać nawet w postaci przetworzonej, bo nie traci swoich właściwości zdrowotnych. 

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE