Co to jest piwna rewolucja? Na czym polega?

2016-11-16 15:48

Termin "piwna rewolucja" staje się coraz bardziej modny w analizach trendów na polskim rynku piwnym, jak również wśród miłośników złocistego trunku. Co oznacza? Sprawdź, na czym polega piwna rewolucja.

Co to jest piwna rewolucja? Na czym polega?
Autor: pixabay.com Czy jesteś zwolennikiem piwnej rewolucji?

Spis treści

  1. Czym jest piwna rewolucja?
  2. Piwna rewolucja w Polsce
  3. Browary restauracyjne, kontraktowe, rzemieślnicze i regionalne
  4. Rośnie oferta dostępnych na rynku piw
  5. Rewolucja w gastronomi i w internecie

Czym jest piwna rewolucja?

Piwna rewolucja w polskim wydaniu to najogólniej mówiąc połączenie konsumenckiego trendu i zmian w strukturze produkcji piwa. Dla jednych jest po prostu modą na dobre i różnorodne piwo, widoczną głównie w większych miastach, modą i zarazem buntem przeciwko temu co oferują konsumentom dominujące na rynku wielkie piwne koncerny. Dla innych piwna rewolucja jest ciągiem zmian prowadzących do gruntownej zmiany kultury spożycia piwa.

Piwna rewolucja to zjawisko, które przywędrowało do Polski z Zachodu. Narodziło się i rozwijało przede wszystkim w USA, gdzie w ciągu kilkudziesięciu lat intensywnie budziło się do życia piwowarstwo domowe. Powstawały liczne browary rzemieślnicze będące alternatywą dla wielkich koncernów produkujących pozbawionego wyrazu jasnego lagera (piwo dolnej fermentacji). Małe lokalne browary warzyły różnorodne style piwa, korzystając z coraz liczniejszych odmian chmielu i wykorzystując różne rodzaje słodu.

Piwna rewolucja w Polsce

Polska to bardzo podatny grunt dla tego piwnego trendu. Jeszcze kilka lat temu polski rynek był wyjątkowo ubogi jeśli chodzi o oferowane konsumentom gatunki piwa jak również jeżeli chodzi o jego jakość. Nawet teraz, mimo dokonujących się zmian, polski rynek piwa to w około 85 procentach produkty wytwarzane przez trzy wielkie koncerny (Kompania Piwowarska, Carslberg Polska, Grupa Żywiec). Piwa z tych należących do międzynarodowych potentatów koncernów to tzw. "eurolagery" czy też "koncerniaki" (nomenklatura modna wśród piwnych rewolucjonistów), czyli piwa jasne pełne dolnej fermentacji, bardzo do siebie podobne, wyprodukowane tanio, więc z wykorzystaniem kiepskiej jakości składników (np. zamiast chmielu ekstrakt chmielowy), a przy tym dostosowane do gustu masowego konsumenta, sterowanego reklamowymi kampaniami. Typowy polski "eurolager" czy "koncerniak" charateryzuje się niskim poziomem nachmielenia i stosunkowo wysoką zawartością alkoholu, uzyskiwaną w procesie głębokiego odfermentowania.

Browary restauracyjne, kontraktowe, rzemieślnicze i regionalne

Piwna rewolucja jest zatem zasadniczo nurtem wzbogacającym i różnicującym rynek piwny. Powstają coraz bardziej liczne browary restauracyjne - piwo warzone jest w gastronomicznych lokalach. Piwni pasjonaci zaczęli tworzyć tzw. browary kontraktowe - produkują piwa w oparciu o stworzone przez siebie receptury w wynajetym browarze (najczęściej regionalnym). Przykłady to Pinta, AleBrowar, Olimp, Piwoteka i in. Powstają też małe browary rzemieślnicze warzące na własnym sprzęcie piwo w ograniczonej, niemasowej ilości. Przykładem jest podwarszawski browar Artezan czy podkarpacki Ursa Maior. Coraz lepiej radzą też sobie małej i średniej wielkości browary regionalne, będące coraz mocniejszą konkurencją dla wielkich koncernów. Przykłady to Ciechanów, Amber, Kormoran, Cornelius, Jabłonowo, Lwówek, Krajan, Browar na Jurze, Namysłów.

Rośnie oferta dostępnych na rynku piw

Piwna rewolucja to nie tylko słabnąca dominacja wielkich koncernów na piwnym runku. To również dynamicznie rosnące zróżnicowanie oferowanych na rynku piwnych gatunków i stylów. Obok dotąd wszechobecnego jasnego lagera wyrastają jak grzyby po deszczu różnorodne produkty czerpiące inspiracje ze stylów angielskich, amerykańskich, belgijskich, niemieckich i in. Rośnie oferta piw pszenicznych, ejli (piwo "ale" czyli górnej fermentacji, warzone z wykorzystaniem drożdzy fermentujących w wysokiej temperaturze), piw ciemnych, koźlaków, stoutów... Coraz bardziej modne są wytwarzane głównie przez małe browary piwa warzone z wykorzystaniem amerykańskich chmieli (charakterystyczny cytrusowo-żywiczny aromat) - AIPA czyli American India Pale Ale, APA czyli American Pale Ale, czy też Imperial IPA.

Rewolucja w gastronomi i w internecie

Piwna rewolucja dokonuje się również na rynku gastronomicznym. Poza browarami restauracyjnymi powstają coraz liczniejsze puby stawiające na piwa "niekoncernowe" (głównie w wielkich miastach). Furorę robią lokale z tzw. "mulitapem" czyli mnóstwem kranów, z których nalewane są różnorodne piwa z mikrobrowarów, browarów regionalnych, kontraktowych, a także sprowadzane z zagranicy. Modne stają się też sklepy internetowe oferujące różnorodne, niekoncernowe piwa.