Buraki: jakie są ich zalety, wartości odżywcze

2021-02-22 13:04 MK
buraki zalety
Autor: photos.com Buraki to jedne z najzdrowszych warzyw

Co dobrego mają w sobie buraki i dlaczego warto je jeść? Buraki odtruwają i stymulują odnowę organizmu. Można je jeść na wiele sposobów. Na surowo, gotowane, pieczone i oczywiście w formie wywaru, czyli tradycyjnego barszczu.

Beszamel - Buraki

Od dawien dawna spożywano liście buraka, ale jego korzeń ponoć pierwsi docenili starożytni Rzymianie, którzy wierzyli, że intensywnie czerwony kolor dodaje sił do walki i oczyszcza krew.

Buraki: co zawierają, dlaczego są zdrowe?

Buraki to cenne źródło kwasu foliowego (substancja ważna dla kobiet planujących ciążę), witamin B6, B12, A i C, a także żelaza, wapnia, magnezu. Duża zawartość żelaza sprawia, że jedzenie tych warzyw zalecane jest w przypadku anemii i do poprawienia wyników morfologii krwi.

100 g korzenia buraka zawiera aż 9,5 g węglowodanów (bardzo dużo jak na warzywa) i tylko 38 kcal. Dostarczają też błonnika (2,2 g), działają więc dobroczynnie na pracę układu pokarmowego, zwłaszcza na jelita.

W burakach jest też wiele aktywnych związków. Najcenniejsze z nich to antocyjany, które działają przeciwzapalnie i neutralizują wolne rodniki. Niemniej ważna jest należąca do flawonoidów (silnych antyutleniaczy) betaina, która redukuje poziom homocysteiny w organizmie – odpowiedzialnej za powstawanie miażdżycy, zwiększającej ryzyko zawału serca, osteoporozy i choroby Alzheimera,  sprzyjającej powstawaniu zakrzepów, wylewowi krwi do mózgu. Ponadto betaina usprawnia funkcjonowanie wątroby, przez co ten narząd lepiej radzi sobie z przetwarzaniem tłuszczów i oczyszczaniem organizmu z toksyn. Nieoceniona zaletą betainy jest to, że chroni nerki. Bierze też udział w wytwarzaniu karnityny i podziałach komórek.

Buraki zawierają również dużo potasu i działają zasadotwórczo, czyli zobojętniają nadmiar soków żołądkowych wydzielanych po spożyciu produktów zakwaszających – to ważna informacja dla osób spożywających sporo mięsa, pieczywa, słodyczy. Dzięki temu zapobiegają m.in. nadkwasocie i zgadze.

Buraki: jak przyrządzać, by zachować cenne składniki?

Jeżeli chcesz, by buraki zachowały jak najwięcej cennych dla zdrowia składników, gotuj je w łupinie, którą zdejmiesz, gdy wystygną. Buraki można też piec w całości w piekarniku - owinięte folią aluminiową lub pokrojone i przełożone np. plasterkami cebuli lub jabłek w naczyniu żaroodpornym. Buraki zachowają intensywny kolor, jeśli sól dodasz na końcu gotowania.

ZOBACZ WIDEO z przepisem na zdrowy kwas buraczany!

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE