Ile jest cholesterolu w jajkach? Jak dużo jajek można zjeść w Wielkanoc bezpiecznie?

2018-03-28 12:37 MmM
Ile jest cholesterolu w jajkach. Jak dużo jajek można zjeść w Wielkanoc bezpiecznie?
Autor: Shutterstock Ile jest cholesterolu w jajkach. Jak dużo jajek można zjeść w Wielkanoc bezpiecznie?

Kiedyś straszono nas, że jedzenie nadmiaru jajek grozi chorobami serca, ze względu na wysoki poziom cholesterolu. Co dziś specjaliści mówią na ten temat? Ile można zjeść bezpiecznie jajek jednorazowo?

Cholesterol w wielkanocnych jajkach

Spór o wpływ spożywania jajek na organizm człowieka przypominał jeszcze kilka lat temu legendarną już bitwę masła z margaryną. Od niedawna jednak lekarze i dietetycy przekonują, że jajek nie warto demonizować. Z pomocą spieszą im wytyczne Światowej Organizacji Zdrowia oraz dokładna analiza składu białka i żółtka kryjących się w jajecznej skorupce.

Cholesterol - w żółtkach i białkach

Obawiający się o swoje zdrowie miłośnicy jaj mogą odetchnąć. WHO zapewnia, że w tygodniu możemy zjeść nawet 10 jaj. Warto jednak uwzględnić w tym jajka, które pochłoniemy w postaci ciast czy makaronów. Pilnować należy głównie liczby spożytych żółtek, bo to w nich czai się pokarmowy winowajca, czyli cholesterol.

O ile bowiem w białku niemal 90 proc. stanowi woda, 9 proc. to aminokwasy, a niespełna 1 proc. węglowodany, witaminy i sole mineralne, to w żółtku kryje się nieco więcej gorzej kojarzonych składników. Ponad 60 proc. żółtka to tłuszcze, jednak połowa z nich to lecytyna, mająca zbawienny wpływ na zagrożone miażdżycą ścianki naczyń krwionośnych.

Z wyliczeń specjalistów wynika, że w 5 gramach tłuszczu z żółtka tylko 0,1 grama to niekorzystne nasycone kwasy tłuszczowe. Efekt? Zjedzenie nawet 2 jaj każdego dnia u większości osób nie wywoła drastycznego wzrostu poziomu złego cholesterolu.

Zastąp jaja kurze jajami przepiórczymi

Jeżeli problem podwyższonego poziomu cholesterolu spędza ci sen z powiek, przerzuć się na Wielkanoc, na jaja przepiórcze, które zawierają mniej złego cholesterolu niż kurze, mają mniej tłuszczu, za to więcej białek i mikroelementów, takich jak: fosfor, żelazo, miedź, cynk oraz witaminy z grupy B.

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE