Suszone śliwki: wartość odżywcza, własności. Dlaczego warto jeść suszone śliwki?

Suszone śliwki: wartość odżywcza, własności

Autor Zdjęcia: Shutterstock

Naukowy potwierdzili, że spożywanie 100g suszonych śliwek (ok. 8-12 sztuk) dziennie, jako część zróżnicowanej i zbilansowanej diety i zdrowego stylu życia, wpływa na zdrowe funkcjonowanie jelit

Suszone śliwki, bez nich kuchnia polska nie byłaby tym samym. Suszone śliwki w wielu przepisach na wieprzowinę dodaje się farszów lub sosów. Tradycyjny kompot wigilijny z suszu nie miałby smaku bez dymnego aromatu suszonych śliwek. Wszyscy uwielbiamy suszone śliwki w czekoladzie. Suszone śliwki są po prostu pyszne. Ale jest jeszcze jedne powód, a nawet 5 powodów, by włączyć śliwki do codziennej diety. Dlaczego warto jeść suszone śliwki? Odpowiadamy i wyjaśniamy. 

Komisja Europejska w swoim oświadczeniu z 2015 r. stwierdza, że spożywanie 100 g (8-12 sztuk) suszonych śliwek dziennie, jako część zróżnicowanej i zbilansowanej diety oraz zdrowego stylu życia, wpływa na zdrowe funkcjonowanie jelit. Suszone śliwki stanowią znakomite źródło błonnika, dostarczając go w ilości 7 g w 100 g śliwek, co stanowi prawie jedną czwartą zalecanej dziennej dawki wynoszącej 30 g. 

Błonnik zawarty w śliwkach to przede wszystkim pektyna, która w wilgotnym środowisku przewodu pokarmowego pęcznieje. Ta właściwość pektyny ma ogromne znaczenie dla układu pokarmowego. Pektyna przyspiesza trawienie, polepsza pasaż kału w świetle jelita grubego, zwiększa uczucie sytości oraz spowalnia proces uwalniania cukrów. 

Suszone śliwki mają słodki smak, ale nie są dosładzane, zawierają jedynie cukry występujące naturalnie. Wartość kaloryczna 100 g suszonych śliwek to 240 kcal. Trzeba jednak pamiętać, że jedna śliwka to tylko 20 kcal. 

Suszone śliwki są dobrym źródłem miedzi, która przyczynia się do prawidłowego transportu żelaza w organizmie.

Suszone śliwki zawierają dużo potasu, który przyczynia się do normalnego funkcjonowania mięśni i pozwala zachować normalne ciśnienie krwi.

Suszone śliwki są źródłem manganu, a ten wspólnie z miedzią odpowiada za prawidłowe działanie tkanki łącznej i chroni komórki przed stresem oksydacyjnym.

Suszone śliwki zawierają dużo witaminy K, odpowiadającej za prawidłową krzepliwość krwi.

Suszone śliwki są źródłem witaminy B6, która przyczynia się do prawidłowego powstawania komórek krwi, skóry. Wpływa także na stan włosów.

Miedź i witamina B6 zawarta w suszonych śliwkach wspiera system odpornościowy organizmu.

Miedź, witamina B6 i potas znajdujące się w suszonych śliwkach przyczyniają się do utrzymania prawidłowych funkcji systemu nerwowego.

Według najnowszych badań przeprowadzonych wśród kobiet po menopauzie, codzienne spożywanie porcji śliwek kalifornijskich może przyczyniać się do lepszego zdrowia kości, ponieważ spowalnia utratę masy kostnej. Potrzebne są dalsze badania w tym zakresie, ale już dziś wiadomo, że suszone śliwki zawierają wiele witaminy K oraz stanowią źródło manganu, które przyczyniają się do zachowania zdrowia kości.

5 powodów dla których warto codziennie jeść suszone śliwki:

  • Suszone śliwki są bogatym źródłem błonnika, wpływającego na prawidłową pracę układu trawiennego.

  • Suszone śliwki są bogatym źródłem witamin i minerałów niezbędnych dla prawidłowej pracy układu odpornościowego.

  • Suszone śliwki zawierają witaminy i minerały, które wspierają układy: krwionośny i nerwowy.

  • Związki zawarte w suszonych śliwkach wpływają na prawidłowy rozwój wszystkich szybko dzielących się komórek: szpiku, błony śluzowej, skóry. 

  • Witamina K i mangan, w które bogate są suszone śliwki przyczyniają się do zachowania zdrowia kości, przeciwdziałając osteoporozie. 

Ocena: 3