Dieta SIRT, na której schudła Adele: na czym polega SIRTFOOD?

2020-02-24 9:35

Świat obiegły zdjęcia Adele.  Gwiazda estrady przeszła spektakularną metamorfozę. Jak tego dokonała? Okazuje się, że Adele od ponad roku jest na diecie sirt. To dzięki niej wyszczuplała i odmłodniała. Na czym polega dieta sirt? Wyjaśniamy i polecamy polski poradnik po tej diecie. Także ty możesz wyglądać jak Adele. 

Dieta SIRT, na której schudła Adele: na czym polega SIRTFOOD?
Autor: Kevin Winter/Getty Images for NARAS/AFP/East News Dieta sirt to nie tylko zielone koktajle, to także czerwone wino i gorzka czekolada

Spis treści

  1. Dieta sirt - co to jest?
  2. Aktywatory sirtuin - smakołyki
  3. Zasady diety sirt
  4. Jak stosować dietę sirt? 
  5. Dieta długowieczności?
Dieta modelek | ESKA XD - Fit Vlog #2

Dieta sirt - co to jest?

Dietę sirt opracowali Aidan Goggins i Glen Matten - naukowcy z Uniwersytetu w Surrey w Anglii. Wyniki swoich badań opisali w książce The SirtFood Diet wydanej w 2016. Dieta sirt, szczególnie na początku stosowania, łączy ograniczenie kaloryczne ze spożyciem specjalnych zielonych koktajli, które są bogate w aktywatory sirtuin. 

Teraz dochodzimy do najważniejszego. Co to są sirtuiny? Sirtuiny to białka-enzymy wytwarzane w organizmie, które mają pozytywny wpływ na zdrowie, długowieczność i proces chudnięcia. Naukowcy odkryli, że niektóre produkty pobudzają działanie sirtuin - nazwano je aktywatorami sirtuin. Odpowiednia dieta bogata w aktywatory sirtuin, może wpływać na metabolizm tłuszczów i węglowodanów, opóźnić starzenie i wydłużyć życie. I tak dietę nazywamy dietą sirtuinową lub w skrócie dietą sirt. 

Najważniejsze w diecie sirt nie jest to z czego przyjdzie wam zrezygnować, ale co należy włączyć do diety i jeść regularnie. Jedyne czego powinniście unikać to wysoko przetworzonych produktów oraz produktów z białej mąki. Jak piszą Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska i Ewa Sypnik-Pogorzelska, autorki polskiej książki "Jedz i chudnij z dietą sirt" w porównaniu z innymi dietami nie są to duże restrykcje. Dieta podzielona jest na 2 fazy, po 2 etapy w każdej. Jak podkreślają polskie autorki "Dieta sirt to nie tylko dieta odchudzająca, ale przede wszystkim sposób odżywiania, który warto stosować przez całe życie. 

Aktywatory sirtuin - smakołyki

Jak się okazuje najsilniejszymi aktywatorami sirtuin są: 

  • papryczka chili,
  • kapary,
  • kakao,
  • kawa,
  • oliwa z oliwek,
  • zielona herbata,
  • jarmuż,
  • lubczyk,
  • daktyle,
  • czerwona cebula,
  • czerwone wino,
  • rukola,
  • soja,
  • truskawki,
  • kurkuma,
  • orzechy włoskie. 

Warto te produkty spożywcze wprowadzić na stałe do swojej diety. 

Zasady diety sirt

Dieta sirt to 4 etapy. Wolno jeść wszystko, oprócz fastfoodów, pożywienia instant, białego pieczywo i przetworów z białej mąki pszennej oraz innych wysoko przetworzonych produktów spożywczych. 

Etap 1, trwający 3 dni, zakłada kaloryczność 1000 kcal. Każdego z 3 dni należy wypić po 3 koktajle sirtuinowe i 1 posiłek bogaty w sirtuiny.

Etap 2, trwający kolejne 4 dni, zakłada kaloryczność 1500 kcal podzielonych na 2 koktajle sirtuinowe i 2 posiłki sirtuinowe. 

Etap 3, trwający kolejne 7 dni, nie ogranicza kaloryczności. Każdego dnia należy spożyć 3 główne posiłki, 1-2 przekąsek oraz 1 koktajl sirtuinowy. 

Etap 4, od 15 dnia stosowania diety, praktycznie do końca życia, nie zawiera żadnych restrykcji kalorycznych. Ważne jest aby spożywać produkty sirtuinowe i piecie zielonych koktajli. 

Jak stosować dietę sirt? 

Zgodnie z zasadami określonymi przez angielskich uczonych, dieta sirt to główne włączenie do diety, jak największej ilości aktywatorów sirtuin. Lista jest długa i każdy może wybrać, to co lubi najbardziej. Nie kochacie jarmużu? Cieszcie się rukolą i natką pietruszki. Częściej jedzcie gorzką czekoladę, czasem wypijcie czerwone wino lub dodajcie go do gulaszu. Nie zapominajcie o czerwonych i niebieskich owocach, które również zawierają rosweratrol.

Doskonałym poradnikiem, jak wprowadzić dietę sirt w życie jest książka Magdaleny Jerzynki-Jendrzejewskiej i Ewy Sypnik-Pogorzelskiej "Jedz i chudnij z dietą sirt". Autorki, doświadczone dietetyczki, proponują autorską wersję oryginalnej diety SIRT rodem z Wysp Brytyjskich: zdrowszą, mniej rygorystyczną i bogatszą kalorycznie. Omawiają różne produkty dostarczające sirtuin, w tym słynne TOP 20, czyli dwadzieścia pokarmów, które zawierają ich najwięcej, takich jak jarmuż, pietruszka, czerwone wino, truskawki, rukola. Podpowiadają, jak wykorzystać je w kuchni. Książka zawiera prawie 100 przepisów na koktajle sirtuinowe, pyszne sałatki, a także wiele innych receptur z produktami bogatymi w sirtuiny. Beszamel.pl poleca ją wszystkim, którzy chcą schudnąć i lepiej żyć. 

Dieta długowieczności?

Podkreślmy, że większość substancji będących aktywatorami sirtuin to polifenole. Dobroczynne działanie polifenoli na organizm odkryto już dużo wcześniej. Resweratrol - polifenol zawarty w ciemnych winogronach i czerwonym winie. Kwercetyna - pobudzająca układ odpornościowa, zawarta w cebuli i kaparach. Katechiny - polifenole czarnej i zielonej herbaty, wzmacniające naczynia krwionośne, zapobiegają stanom zapalnym i miażdżycy. Oczywiście najlepiej spożywać polifenole w naturalnej postaci, czyli zjadając odpowiednie warzywa i owoce, czy herbaty. 

Zauważono, że dieta mieszkańców Stanów Zjednoczonych jest niezwykle uboga w aktywatory sirtuin, podczas gdy dieta Japończyków, najbardziej zdrowej i długowiecznej społeczności na świecie, jest niezwykle bogata w pokarmy aktywujące te specyficzne białka. Obliczono, że przeciętny obywatel USA zjada zaledwie 13 mg sirtuin dziennie, podczas gdy mieszkaniec Kraju Kwitnącej Wiśni spożywa ich ponad 300 mg. 

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE