Dlaczego warto jeść biały ser? Wartości odżywcze nabiału

Dlaczego warto jeść biały ser? Wartości odżywcze nabiału

Autor Zdjęcia: thinkstockphotos.com

Biały ser - posiada wiele cennych dla zdrowia właściwości.

Biały ser jest nie tylko smaczny, ma też wiele wartości odżywczych. Nic więc dziwnego, że w polskiej kuchni od lat jest cenionym produktem wykorzystywanym na rozmaite sposoby.

Po biały ser powinniśmy sięgać jak najczęściej, gdyż jest bardzo dobrym źródłem pełnowartościowego białka. Zawiera ono niezbędne aminokwasy, tzn. takie, których organizm nie potrafi sam wytworzyć, więc trzeba je dostarczyć z jedzeniem. Biorą one udział w tworzeniu nowych i odbudowaniu uszkodzonych komórek. Jest w nim trochę magnezu (reguluje pracę układu nerwowego), potasu (wspomaga mięśnie) i cynku (wzmacnia odporność). Są witaminy: A (niezbędna dla oczu), D (wspomaga wchłanianie wapnia), z grupy B (biorą udział w produkcji licznych hormonów i enzymów, poprawiają stan skóry) i E (chroni komórki przed działaniem wolnych rodników). Witaminy te opóźniają również starzenie.

Biały ser zawiera tez wapń. Spośród nabiału ma go jednak najmniej. Aby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie organizmu na ten pierwiastek (800–1200 mg), trzeba zjeść niemal 1 kg twarogu. Ten mleczny produkt poprawia przemianę materii, a do tego łagodzi stany mdłości wywołane zatruciem pokarmowym. Jego spożywanie jest polecane osobom cierpiącym na chorobę wrzodową oraz przy nadkwasocie żołądka. Jest również polecany w stanach zapalnych błony śluzowej jelit. Zapobiega też powstawaniu otyłości, cukrzycy, nadciśnieniu miażdżycy i nowotworom.

Sery tłuste dostarczają najwięcej kalorii i nasyconych kwasów tłuszczowych, dlatego trzeba je jeść z umiarem. Osoby z podwyższonym poziomem cholesterolu powinny z nich zrezygnować. Najlepiej wybierać sery twarogowe półtłuste, bez dodatków (owoce, czekolada), które z reguły zawierają cukier i dostarczają pustych kalorii. Ponadto mogą w nich być barwniki i syntetyczne substancje smakowe. Natomiast te oznakowane jako „light”, czyli o zerowej zawartości tłuszczu, pozbawione są witaminy D, która jest niezbędna do prawidłowego wchłaniania wapnia.

Ocena: 4,2