Maliny: właściwości odżywcze. Czy maliny są zdrowe?

Maliny: właściwości odżywcze

Autor Zdjęcia: Shutterstock

Malina właściwa ma mnóstwo wartości odżywczych

Malina właściwa to krzew liściasty dorastający do 2 m wysokości o ciernistych pędach. Kwiaty są białe, zebrane w wiechy lub luźne grona. Owoce najczęściej czerwone, ale też bywają żółte i purpurowe. Roślina kwitnie od maja do czerwca, a owocuje w lipcu i sierpniu. Sprawdź, jak wykorzystać malinę dla zdrowia i jakie ma korzystne dla organizmu właściwości.

Malina i jej właściwości

Owoce malin są doskonałym środkiem napotnym i rozgrzewającym, używanym w chorobach bakteryjnych i wirusowych z podwyższoną temperaturą. Liście mają działanie ściągające i przeciwzapalne, leczą łagodne biegunki, nieżyty żołądka i jelit. Zewnętrznie odwary stosujemy do płukania gardła. Korzystne jest łączenie malin z kwiatem czarnego bzu, zielem fiołka i owocami róży

Malina właściwa: kiedy zbiory?

Liście (bez ogonków) zrywamy wiosną i latem z pędów, które wyrosły w danym roku. Suszymy je w suszarniach naturalnych w cieniu i przewiewie. Dojrzałe i suche owoce zbieramy w lipcu. Suszymy początkowo w temperaturze ok. 30 st. C, a potem dosuszamy przy ok. 50 st. C. Zarówno liście, jak i owoce przechowujemy w szczelnie zamykanych pudełkach.

Zastosowanie maliny - domowe SOS

W apteczce: napary, soki, odwary.

Napar: 2 łyżki suszonych owoców zalewamy 1/2 szklanki wrzącej wody i parzymy pod przykryciem 15 minut, przecedzamy. Do naparu można dodać miodu. Pijemy 2-3 razy dziennie.

Napar z liści: 2 łyżki suszonych liści zalewamy szklanką wrzątku i parzymy 15 minut pod przykryciem, po odcedzeniu pijemy 2-3 razy dziennie po 1/2 szklanki.

Odwar: 2 łyżki suszonych liści zalewamy szklanką wody i gotujemy 10 minut. Przecedzony pijemy przy biegunkach lub płuczemy nim gardło.

W kuchni: soki, syropy, desery, ciasta, herbatki ziołowe.

Jeśli chcesz się dowiedzieć o właściwościach i zastosowaniu polarnej maliny moroszki, zajrzyj tutaj: Malina moroszka, czyli moc nordyckiej maliny

Ocena: 5