Orzechy włoskie: jakie mają zalety, dlaczego warto je jeść?

Orzechy włoskie: jakie mają zalety, dlaczego warto je jeść?

Autor Zdjęcia: thinkstockphotos.com

Orzechy włoskie zawierają bardzo wiele dobroczynnych dla zdrowia substancji

Orzech włoski jest jednym z najstarszych znanych człowiekowi drzew. Może owocować przez 400, a nawet 500 lat. A wydaje jedne z najzdrowszych owoców występujących w naturze. Jakie są właściwości orzechów włoskich?

Orzechy włoskie i nienasycone kwasy tłuszczowe

Choć orzechy włoskie zawierają ok. 60 proc. tłuszczu (100 g to ponad 500 kcal), to w małych ilościach warto je systematycznie jeść. Są bowiem najbogatszym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Zawierają ich aż 40 proc.

Lista zalet wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (m.in. alfa linolenowego, który jest prekursorem cennych kwasów Omega-3), niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu, wydaje się nie mieć końca. Regulują one ciśnienie krwi oraz stężenie w niej cholesterolu, zmniejszają agregację (zlepianie się) płytek krwi, przez co działają antymiażdżycowo i chronią przed zawałem. Wpływają także korzystnie na funkcjonowanie układu nerwowego i stan oczu. Mają ponadto właściwości przeciwzapalne oraz są sposobem na poprawę samopoczucia, hamują bowiem wydzielanie neurohormonów będących antagonistami dla serotoniny – hormonu szczęścia.

Orzechy włoskie: co jeszcze zawierają?

Orzechy włoskie są też bogatym źródłem białka  (16 g w 100 g) oraz błonnika pokarmowego (6,5 g w 100 g). Zawierają także:

  • Cynk – niezbędny do budowania odporności; bierze udział w metabolizmie węglowodanów, tłuszczy, białek i alkoholu; chroni przed wolnymi rodnikami.

  • Magnez – ważny dla sprawnego funkcjonowania wzroku, mięśni i nerwów; chroni przed zakrzepami w naczyniach krwionośnych oraz skrzepami, a więc przed zawałem.

  • Potas – zapewnia właściwą gospodarkę wodną w organizmie oraz prawidłowe funkcjonowanie nerwów i mięśni; utrzymuje równowagę kwasowo-zasadową; pobudza wydzielanie hormonów.

  • Fosfor –  jest gwarantem mocnych zębów i kości; dba o równowagę kwasowo-zasadową.

  • Mangan  - odpowiada za metabolizm glukozy i kwasów tłuszczowych oraz za stan kości i skóry; zapewnia prawidłowe funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego.

  • Miedź – uczestniczy w wytwarzaniu czerwonych krwinek i tworzeniu kości; ma wpływ na szybkie gojenie się ran oraz wchłanianie żelaza.

  • Witaminę  E – to silny przeciwutleniacz (chroni przed starzeniem i nowotworami), zapobiega chorobom układu krążenia, wpływa na krzepliwość krwi. Niedobór prowadzi do problemów z mięśniami (dystrofie), ze skórą (przebarwienia skórne), powoduje uczucie zmęczenia, osłabienie.

  • Witaminę  B1 – ważna dla prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego i układu krążenia, a także dla metabolizmu węglowodanów. Sprzyja koncentracji, wpływa na pogodny nastrój. Skutkiem niedoboru są problemy z mięśniami i oraz sercem i układem krążenia.

  • Witaminę  B6 – działa krwiotwórczo. Niedobór może skutkować zmęczeniem, rozdrażnieniem, a nawet depresja.

  • Kwas foliowy – wpływa pozytywnie na funkcjonowanie wątroby, żołądka i jelit oraz systemu nerwowego i mózgu. Jest ważny dla kondycji psychicznej; chroni przed nowotworami. Szczególnie ważny jest u kobiet w ciąży – pomaga uniknąć wad cewy nerwowej u płodu.

Orzechy włoskie: wpływ na urodę

Orzechy włoskie wpływają także korzystnie na kondycję skóry i włosów. Domowym sposobem na piękne, zdrowe włosy i paznokcie jest zmieszanie posiekanych orzechów włoskich z miodem i codzienne spożywanie takiej słodkiej mieszaniny.

Wprowadzenie orzechów włoskich na stałe do jadłospisu nie jest trudne, bo znakomicie nadają się niemal do wszystkich posiłków – sałatek, kanapek, sosów, płatków śniadaniowych, słodkich deserów. Nie mówiąc już o tym, że można je po prostu traktować jako zdrową przegryzkę, gdy dopadnie nas ssanie w żołądku.