Dieta SIRT, na której schudła Adele: na czym polega SIRTFOOD?

Dieta SIRT, na której schudła Adele: na czym polega SIRTFOOD?

Autor Zdjęcia: Kevin Winter/Getty Images for NARAS/AFP/East News

Dieta sirt to nie tylko zielone koktajle, to także czerwone wino i gorzka czekolada

Świat obiegły zdjęcia Adele.  Gwiazda estrady przeszła spektakularną metamorfozę. Jak tego dokonała? Okazuje się, że Adele od ponad roku jest na diecie sirt. To dzięki niej wyszczuplała i odmłodniała. Na czym polega dieta sirt? Wyjaśniamy i polecamy polski poradnik po tej diecie. Także ty możesz wyglądać jak Adele. 

Dieta sirt - co to jest?

Dietę sirt opracowali Aidan Goggins i Glen Matten - naukowcy z Uniwersytetu w Surrey w Anglii. Wyniki swoich badań opisali w książce The SirtFood Diet wydanej w 2016. Dieta sirt, szczególnie na początku stosowania, łączy ograniczenie kaloryczne ze spożyciem specjalnych zielonych koktajli, które są bogate w aktywatory sirtuin. 

Teraz dochodzimy do najważniejszego. Co to są sirtuiny? Sirtuiny to białka-enzymy wytwarzane w organizmie, które mają pozytywny wpływ na zdrowie, długowieczność i proces chudnięcia. Naukowcy odkryli, że niektóre produkty pobudzają działanie sirtuin - nazwano je aktywatorami sirtuin. Odpowiednia dieta bogata w aktywatory sirtuin, może wpływać na metabolizm tłuszczów i węglowodanów, opóźnić starzenie i wydłużyć życie. I tak dietę nazywamy dietą sirtuinową lub w skrócie dietą sirt. 

Najważniejsze w diecie sirt nie jest to z czego przyjdzie wam zrezygnować, ale co należy włączyć do diety i jeść regularnie. Jedyne czego powinniście unikać to wysoko przetworzonych produktów oraz produktów z białej mąki. Jak piszą Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska i Ewa Sypnik-Pogorzelska, autorki polskiej książki "Jedz i chudnij z dietą sirt" w porównaniu z innymi dietami nie są to duże restrykcje. Dieta podzielona jest na 2 fazy, po 2 etapy w każdej. Jak podkreślają polskie autorki "Dieta sirt to nie tylko dieta odchudzająca, ale przede wszystkim sposób odżywiania, który warto stosować przez całe życie. 

Aktywatory sirtuin - smakołyki

Jak się okazuje najsilniejszymi aktywatorami sirtuin są: 

  • papryczka chili,

  • kapary,

  • kakao,

  • kawa,

  • oliwa z oliwek,

  • zielona herbata,

  • jarmuż,

  • lubczyk,

  • daktyle,

  • czerwona cebula,

  • czerwone wino,

  • rukola,

  • soja,

  • truskawki,

  • kurkuma,

  • orzechy włoskie. 

Warto te produkty spożywcze wprowadzić na stałe do swojej diety. 

Zasady diety sirt

Dieta sirt to 4 etapy. Wolno jeść wszystko, oprócz fastfoodów, pożywienia instant, białego pieczywo i przetworów z białej mąki pszennej oraz innych wysoko przetworzonych produktów spożywczych. 

Etap 1, trwający 3 dni, zakłada kaloryczność 1000 kcal. Każdego z 3 dni należy wypić po 3 koktajle sirtuinowe i 1 posiłek bogaty w sirtuiny.

Etap 2, trwający kolejne 4 dni, zakłada kaloryczność 1500 kcal podzielonych na 2 koktajle sirtuinowe i 2 posiłki sirtuinowe. 

Etap 3, trwający kolejne 7 dni, nie ogranicza kaloryczności. Każdego dnia należy spożyć 3 główne posiłki, 1-2 przekąsek oraz 1 koktajl sirtuinowy. 

Etap 4, od 15 dnia stosowania diety, praktycznie do końca życia, nie zawiera żadnych restrykcji kalorycznych. Ważne jest aby spożywać produkty sirtuinowe i piecie zielonych koktajli. 

Jak stosować dietę sirt? 

Jedz i chudnij z dietą sirt, wydawnictwo RM, 2020Zgodnie z zasadami określonymi przez angielskich uczonych, dieta sirt to główne włączenie do diety, jak największej ilości aktywatorów sirtuin. Lista jest długa i każdy może wybrać, to co lubi najbardziej. Nie kochacie jarmużu? Cieszcie się rukolą i natką pietruszki. Częściej jedzcie gorzką czekoladę, czasem wypijcie czerwone wino lub dodajcie go do gulaszu. Nie zapominajcie o czerwonych i niebieskich owocach, które również zawierają rosweratrol.

Doskonałym poradnikiem, jak wprowadzić dietę sirt w życie jest książka Magdaleny Jerzynki-Jendrzejewskiej i Ewy Sypnik-Pogorzelskiej "Jedz i chudnij z dietą sirt". Autorki, doświadczone dietetyczki, proponują autorską wersję oryginalnej diety SIRT rodem z Wysp Brytyjskich: zdrowszą, mniej rygorystyczną i bogatszą kalorycznie. Omawiają różne produkty dostarczające sirtuin, w tym słynne TOP 20, czyli dwadzieścia pokarmów, które zawierają ich najwięcej, takich jak jarmuż, pietruszka, czerwone wino, truskawki, rukola. Podpowiadają, jak wykorzystać je w kuchni. Książka zawiera prawie 100 przepisów na koktajle sirtuinowe, pyszne sałatki, a także wiele innych receptur z produktami bogatymi w sirtuiny. Beszamel.pl poleca ją wszystkim, którzy chcą schudnąć i lepiej żyć. 

Dieta długowieczności?

Podkreślmy, że większość substancji będących aktywatorami sirtuin to polifenole. Dobroczynne działanie polifenoli na organizm odkryto już dużo wcześniej. Resweratrol - polifenol zawarty w ciemnych winogronach i czerwonym winie. Kwercetyna - pobudzająca układ odpornościowa, zawarta w cebuli i kaparach. Katechiny - polifenole czarnej i zielonej herbaty, wzmacniające naczynia krwionośne, zapobiegają stanom zapalnym i miażdżycy. Oczywiście najlepiej spożywać polifenole w naturalnej postaci, czyli zjadając odpowiednie warzywa i owoce, czy herbaty. 

Zauważono, że dieta mieszkańców Stanów Zjednoczonych jest niezwykle uboga w aktywatory sirtuin, podczas gdy dieta Japończyków, najbardziej zdrowej i długowiecznej społeczności na świecie, jest niezwykle bogata w pokarmy aktywujące te specyficzne białka. Obliczono, że przeciętny obywatel USA zjada zaledwie 13 mg sirtuin dziennie, podczas gdy mieszkaniec Kraju Kwitnącej Wiśni spożywa ich ponad 300 mg. 

 

Ocena: 3