Wielkanoc w typowym polskim domu. Czy młodzi spędzają je z nosem w smartfonach? [wyniki badań]
Wyobraź sobie Wielkanoc w typowym polskim domu. Widzisz starsze pokolenie przy stole i młodych zapatrzonych w ekrany smartfonów i cierpiących, bo muszą spędzić trzy dni z rodziną? Jeśli tak, to możesz być w błędzie. Zobacz jak to jest naprawdę. Infografika.
Rodzinne święta
Wielkanoc to dla nas przede wszystkim święta rodzinne, bo dla 66% Polaków to właśnie czas spędzony z najbliższymi jest w tych dniach najważniejszy. I co ciekawe, 65% osób młodych (w wieku do 24 lat) ceni sobie czas z najbliższymi tak samo jak pokolenie ich rodziców i dziadków (66% dla osób od 35 lat wzwyż) - wynika z badania zrealizowanego w ramach kampanii „Polska smakuje każdego dnia”.
To co nas bardzo porusza podczas Wielkanocy to świąteczna atmosfera (57% ankietowanych). Dla 40% to dobry moment na odpoczynek od pracy i codziennych obowiązków. Przeżycia religijne i duchowe są szczególnie ważne dla niemal co trzeciego Polaka (32%).
Jak młodzi podchodzą do Wielkanocy
Panuje powszechnie przekonanie, że młodzi ludzie ograniczają bezpośrednie kontakty z rodziną i wolą zamykać się w wirtualnym świecie lub wymykać się z domu i spędzać czas ze znajomymi. Rodzice i dziadkowie często na to narzekają. Tymczasem badanie pokazuje, że młode osoby tak samo jak ich rodzice i dziadkowie bardzo cenią wspólnie spędzany czas podczas Świąt. Wielu z nas chce odpocząć od codziennego pośpiechu, zwolnić, wylogować się z mediów społecznościowych, ograniczyć aktywność w świecie wirtualnym i po prostu cieszyć się sobą oraz wspólną rozmową – mówi Magdalena Chorzewska, psycholog i trenerka rozwoju osobistego.
Wielkanoc spędzamy poza domem? Słyszymy o tym coraz częściej, tymczasem zdecydowana większość Polaków, bo aż 81% Święta Wielkanocne najczęściej spędza w domu z rodziną. Jedynie 4%, choć też z najbliższymi, decyduje się wyjechać za granicę lub lokalnie.
Jakie wartości niosą święta wielkanocne?
Wielkanoc to czas zatrzymania i powrotu do podstawowych wartości, jakimi są rodzina, zacieśnianie więzi, relacje z bliskimi. Świąteczna atmosfera to miejsca, bliscy, a także smaki potraw, jakie spożywamy. Wiąże się z tym zapewne wiele wspomnień z poprzednich lat, pojawiają się pozytywne emocje, ale także zacieśniają się więzi rodzinne poprzez przywoływanie anegdot czy wspominanie Świąt sprzed lat. Rozmowy przy stole i zasiadanie przy wspólnym posiłku prowokuje sytuację, podczas której mamy możliwość być bliżej siebie, poświęcić sobie czas, wysłuchać… po prostu pobyć razem. Zasiadając przy wspólnym stole wytwarzamy bardzo intymną atmosferę. Spędzanie Świąt w tradycyjny sposób sprawia, że stajemy się elementem większej wspólnoty, co daje mam poczucie bezpieczeństwa, spokój i radość – dodaje psycholog.
O organizatorze kampanii „Polska smakuje każdego dnia”
Organizatorem kampanii jest Konsorcjum pod przewodnictwem Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw, w skład którego wchodzi również Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych oraz Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy Rzeczpospolitej Polskiej. Kampania jest finansowana przez dziewięć Funduszy Promocji – mleka, mięsa wieprzowego, mięsa wołowego, mięsa końskiego, mięsa owczego, ziaren zbóż i przetworów zbożowych, owoców i warzyw, mięsa drobiowego oraz ryb. „Polska smakuje każdego dnia” to pierwsza zintegrowana kampania promocyjna wszystkich dziewięciu Funduszy Promocji, reprezentujących praktycznie każdą kategorię polskich produktów rolno-spożywczych. Fundusze po raz pierwszy połączyły swoje siły, aby wspólnie, wykorzystując nowoczesne metody promocji, dotrzeć do konsumentów i zachęcić ich do poszukiwania, kupowania i spożywania polskich produktów, które w Europie i na świecie znane są z wysokiej jakości. Sfinansowano ze środków: Funduszu Promocji Mleka, Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego, Funduszu Promocji Mięsa Wołowego, Funduszu Promocji Mięsa Końskiego, Funduszu Promocji Mięsa Owczego, Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych, Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego, Funduszu Promocji Ryb. Patronat nad kampanią „Polska smakuje każdego dnia” objął Prezes Agencji Rynku Rolnego.