Drożyzna nadciąga - największy wzrost cen w Biedronce

2022-02-16 10:30

Codzienne zakupy spożywcze są coraz droższe. Z raportu ASM Sales Force Agency wynika, że ceny wzrosły w 10 z 13 badanych popularnych sieci handlowych. W styczniu średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła aż o 5%. Jednak największy wzrost cen rok do roku odnotowano w sieci Biedronka.

Biedronka
Autor: Shutterstock Biedronka nie jest już najtańszą siecią detaliczną
Jak zrobić najlepsze kruche faworki? Oto przepis Beszamel.pl na Tłusty Czwartek

Codziennie odczuwamy wzrost cen zakupów artykułów spożywczych. Teraz mamy także potwierdzenie naszych odczuć. "W styczniu br. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 238,64 zł. To wzrost na poziomie 11,08 zł, czyli o 5 proc. w porównaniu do grudnia 2021 r. Wynika z niego, że największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl - 12,7 procent" - podano w najnowszym raporcie ASM Sales Force Agency.

W koszyku zakupowym znalazło się osiem kategorii produktów: dodatki, mięso, wędliny i ryby, mrożonki, produkty tłuszczowe, napoje, nabiał, słodycze oraz używki i alkohol. Przebadano 13 popularnych sieci handlu detalicznego. I jak odnotowano, ceny w styczniu 2022 były wyższe od grudniowych w 10 z 13 sieci objętych badaniem. Wyliczono, że za koszyk produktów najtańszych w styczniu br. trzeba było zapłacić 189,18 zł (więcej o 11,44 zł niż w grudniu), natomiast za koszyk produktów najdroższych - 305,12 zł - więcej o 21,64 zł niż w grudniu.

Natomiast w ujęciu rocznym, porównano ceny ze stycznia 2021 i stycznia 2022, i z wyliczeń wynika, że w ośmiu sieciach nastąpił znaczący wzrost cen w ciągu roku. W Biedronce wyniósł on 10,52%, w Makro 8,54%, a w  Kauflandzie 6,82%. 

"Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Biedronka, w której średnia cena w styczniu 2022 r. była wyższa o 22,73 zł niż przed rokiem” - stwierdzają autorzy raportu. 

Dane w ujęciu rocznym pokazują, że cena koszyka minimalnego w styczniu 2022 r. była wyższa o 5,39 proc. niż przed rokiem. 

Zgodnie z naszymi przewidywaniami początek roku w sklepach przywitał klientów podwyżkami. Najbardziej podrożały produkty tłuszczowe, bo aż o 40 procent, nabiał o niemal 15 procent" - podano w informacji. 

Z analiz firmy wynika, że średnie koszyk zakupowy na początku br. był o 5% droższy niż pod koniec 2021. 

"Producenci i sieci handlowe są narażeni na te same czynniki gospodarcze, które negatywnie oddziałują na wielu polskich przedsiębiorców. Rosnące ceny energii, gazu, paliw, przekładają się na koszty produkcji, transport, koszty związane z zatrudnieniem. To właśnie dlatego klienci przy kasie widzą wyższe rachunki" - powiedział cytowany w raporcie dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency, Patryk Górczyński.