Drożyzna nadciąga - największy wzrost cen w Biedronce
Codzienne zakupy spożywcze są coraz droższe. Z raportu ASM Sales Force Agency wynika, że ceny wzrosły w 10 z 13 badanych popularnych sieci handlowych. W styczniu średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła aż o 5%. Jednak największy wzrost cen rok do roku odnotowano w sieci Biedronka.
Codziennie odczuwamy wzrost cen zakupów artykułów spożywczych. Teraz mamy także potwierdzenie naszych odczuć. "W styczniu br. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 238,64 zł. To wzrost na poziomie 11,08 zł, czyli o 5 proc. w porównaniu do grudnia 2021 r. Wynika z niego, że największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl - 12,7 procent" - podano w najnowszym raporcie ASM Sales Force Agency.
W koszyku zakupowym znalazło się osiem kategorii produktów: dodatki, mięso, wędliny i ryby, mrożonki, produkty tłuszczowe, napoje, nabiał, słodycze oraz używki i alkohol. Przebadano 13 popularnych sieci handlu detalicznego. I jak odnotowano, ceny w styczniu 2022 były wyższe od grudniowych w 10 z 13 sieci objętych badaniem. Wyliczono, że za koszyk produktów najtańszych w styczniu br. trzeba było zapłacić 189,18 zł (więcej o 11,44 zł niż w grudniu), natomiast za koszyk produktów najdroższych - 305,12 zł - więcej o 21,64 zł niż w grudniu.
Natomiast w ujęciu rocznym, porównano ceny ze stycznia 2021 i stycznia 2022, i z wyliczeń wynika, że w ośmiu sieciach nastąpił znaczący wzrost cen w ciągu roku. W Biedronce wyniósł on 10,52%, w Makro 8,54%, a w Kauflandzie 6,82%.
"Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Biedronka, w której średnia cena w styczniu 2022 r. była wyższa o 22,73 zł niż przed rokiem” - stwierdzają autorzy raportu.
Dane w ujęciu rocznym pokazują, że cena koszyka minimalnego w styczniu 2022 r. była wyższa o 5,39 proc. niż przed rokiem.
„Zgodnie z naszymi przewidywaniami początek roku w sklepach przywitał klientów podwyżkami. Najbardziej podrożały produkty tłuszczowe, bo aż o 40 procent, nabiał o niemal 15 procent" - podano w informacji.
Z analiz firmy wynika, że średnie koszyk zakupowy na początku br. był o 5% droższy niż pod koniec 2021.
"Producenci i sieci handlowe są narażeni na te same czynniki gospodarcze, które negatywnie oddziałują na wielu polskich przedsiębiorców. Rosnące ceny energii, gazu, paliw, przekładają się na koszty produkcji, transport, koszty związane z zatrudnieniem. To właśnie dlatego klienci przy kasie widzą wyższe rachunki" - powiedział cytowany w raporcie dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency, Patryk Górczyński.